|
Jag vet att detta inte har med växter att göra, men jag har letat i över 2 timmar efter ett liknande forum, men för noviser på bilar. Om någon har en länk? Har nämligen ett "konstigt" fel på min växellåda och vill veta mer innan jag ev. lämnar in. Det blir så dyrt annars! Som sagt: Ursäkta!!!!
Hannele
19-08-2003, 08:25
Hasse_h
19-08-2003, 08:37
Kanske http://www.motorforum.nu/ ? Du kan alltid åka till "din" verkstad och be om en prisuppgift på eventuell reparation. Du har full rätt att avstå från reparation och väljer du att acceptera får slutpriset inte överstiga prisuppgiften + 15%. Ibland kan verkstaden behöva göra en noggrannare undersökning och har då rätt att ta ut en avgift för detta, men den ska du också få veta innan de börjar undersökningen. De brukar också dra av den avgiften från slutpriset om de får göra själva reparationen.
Vet inte vad du har för bilmodell, men är det en BMW så är detta ett ypperligt forum. Bara och fråga på. http://www.bmwpower.nu/forum/default.asp
Tack för alla länkar!!! Förhoppningsvis är det fler än jag som har nytta av dem, så att ingen blir irriterad. Visst kan jag begära prisuppgift men jag inte har den blekaste aning om vad som är fel. Har frågat 6 bilintresserade killar på jobbet och de fattar också noll. Alltså kan en bilverkstad föreslå allt från att dra åt en skruv till att plocka isär hela bilen. Eftersom jag nu ändå har börjat på tråden: Har en Mazda 323 DOHC. 5:ans växel "hoppar" ur när jag kört ~1 timme! Alltså när bilen är varm. Oljan? Körde 30 mil i söndags, större delen på 4:ans växel. Kul! Skall äntligen förverkliga en önskad resa vecka 36. Glasriket. Med 2 äldre släktingar. Vore ju bra om jag hade den i ordning till dess, men som sagt vill åtminstone ha en susning om vad det kan vara.
Hasse_h
19-08-2003, 09:55
CITAT (Ewa L @ 19-08-2003, 10:47) Alltså kan en bilverkstad föreslå allt från att dra åt en skruv till att plocka isär hela bilen. Ja, men det är ju det du vill veta antar jag? Om du vill ha bilen fixad alltså. Det lär ju vara lättare för en verkstad att analysera bilen när de står framför den. Antar jag. Kanske är det ett typiskt fel för just din bilmodell? Det brukar de isåfall ofta känna igen på en märkesverkstad om man ringer och pratar med dem. Själv tycker jag det låter som ett allvarligare fel än oljan. Kan slänga iväg ett mail till min bror som är bilmekaniker, kanske han känner igen det. Hoppas det löser sig.
Hannele
19-08-2003, 10:37
"Alltså kan en bilverkstad föreslå allt från att dra åt en skruv till att plocka isär hela bilen."
Ja! Till och med vår 19-åriga dotter kunde lämna bilen i verksatden, efter att först ha diskuterat med seviceteckniken. Om priset också. Och hittar dom fler fel, ringer dom först, innan dom gör nåt mer. Detta är auktoriserad bilia verkstad.
Det kan vara en fantastisk tillgång att ha en verkstadshandbok som tar upp just ens egen bilmodell! Typ som att ha en läkarbok för bilen!
Hasse_h
19-08-2003, 11:57
CITAT (Hannele @ 19-08-2003, 11:37) Detta är auktoriserad bilia verkstad. Just det, auktoriserad är nyckelordet. Prisgaranti funkar knappast på Berras garageverkstad...
Hasse_h
19-08-2003, 15:28
Jourhavande bilmekare svarar:
"Angående bilen så tycker jag att ägaren skall lämna in bilen på verkstad för oljebyte i lådan, så att han/hon får RÄTT olja, då det är en djungel med oljor i handeln. Tror iofs. att det beror på att antingen de sk. "sync-ringarna" är utslitna, el. att ngt. lager är glappt, el. i bästa fall att några bussningar i växelreglaget är så pass slitna att växel´n hoppar ur.Hursomhelst så bör en verkstad titta på bilen."
Kanske det kan vara till hjälp.
Mazda 323 brukar vara bra bilar, strular sällan. Antar att den gått rätt långt (mil) om den plötsligt börjar slänga ur sig femman? Vore jag som du så skulle jag fortsätta köra den. Om det inte är något konstigt med oljan (nybytt olja eller?) så skulle jag fortsätta köra. För de låter rätt dyrt annars. Nu vet jag inte hur gammal den är, men kör på du, det går säkert ett tag till. Det håller längre än man tror... Mitt råd utan att egentligen ha någon koll alls
Tack snälla Hasse för att du tagit dig tid. Har beställt tid för oljebyte just med tanke på djungeln. Har även varit i direktkontakt med Mazda "men de förstår ingenting". Har även med hjälp av era länkar hittat till ett forum men ännu inte fått ngt "konto" så jag kan ställa frågan. Jag vill definitivt ha ett hum om vad det kan vara innan jag lämnar in den. Dessvärre litar jag väldigt dåligt på verkstäder. Inte minst efter de 2 TV-program som Robert Aschberg hade i vintras. Samma bil med 3 oerhört enkla problem lämnades in på 5 "märkes"-verkstäder. Kostnad: Från 0 till måååånga tusenlappar. Tidsåtgång: från 5 minuter till veckor!! Litar mer på "Berras garageverkstad" — mer personligt engagemang. Pher: Nej, 14.000 anser jag inte vara långt. Dessutom "käringkörd". En pärla i övrigt!
Kom bara ihåg ett test av beg. bilar på typ 5:ans Motorjournalen eller nåt liknande. Där poängterades att man aldrig ska köpa en bil där växeln hoppar ur, för det kan vara allvarliga problem. Däremot har min pappas Toyota samma problem. Den kör han väldigt mkt med eftersom han har den i sin entreprenörfirma. Den petar ur femman när man släpper gasen. Så låt du nån verkstad titta på bilen. Växellådan ska man vara rädd om. Hälsar en motor & trädgårdsfantast.
CITAT (Ewa L @ 21-08-2003, 07:13) Litar mer på "Berras garageverkstad" — mer personligt engagemang.
Dessutom "käringkörd". En liten verkstad lever på sitt rykte och måste göra bra jobb. Billigare dessutom för att locka kunderna. Håller med dig om det. "Käringkörd" - kan det vara problemet?!
CITAT (Tommy @ 22-08-2003, 08:22) "Käringkörd" - kan det vara problemet?! Menar du allvar? Att jag inte "bränner ur" ordentligt? Vet att Mazda är kända för att få problem vid besiktningen med värdena om man inte gör det. I så fall får jag väl försöka med lite streetracing. Jag tror att jag skall hålla mig till trädgården och skaffa en bra cykel. Det är tydligt att man måste kunna något om bilar.
CITAT (Ewa L @ 22-08-2003, 09:12) CITAT (Tommy @ 22-08-2003, 08:22) "Käringkörd" - kan det vara problemet?! :blink: ;) Menar du allvar? Att jag inte "bränner ur" ordentligt? Vet att Mazda är kända för att få problem vid besiktningen med värdena om man inte gör det. I så fall får jag väl försöka med lite streetracing. Jag tror att jag skall hålla mig till trädgården och skaffa en bra cykel. Det är tydligt att man måste kunna något om bilar. Nä... försiktig körning skall inte påverka växellådan negativt, snarare tvärtom. Det var en liten pik mot "käringar" bara Hälsningar från en trettiettårig manlig världsmästare på bilkörning
*Felix matte*
22-08-2003, 20:50
Min bil är i behov av nytt Termostat Ringde verkstan och fick besked att det kommer att kosta 1150 Kr Termostatet kostar 100 Kr. Du Hasse, som har tillgång till expert , Skall jag ta byte av kamrem samtidigt eftersom den ju ändå måste lossas vid termostatbytet och då går det ju på samma arbetskostnad I en av verkstäderna jag ringde sa de att också Vattenpumpen borde bytas samtidigt!?! Visst ja ...bilen, 7 år gammal, har gått 3986 mil
Hasse_h
23-08-2003, 08:56
Tja, byter man fler pryttlar vid samma ingrepp i bilen så brukar ju arbetskostnaden bli lite billigare totalt sett. När jag bytte kamrem senast passade jag också på att byta vattenpump, den är kritisk och ett haveri kan få stora konsekvenser. Nu vet ju inte jag vilken bil du har, men antalet mil verkar lite väl lågt för att du skulle behöva byta både kamrem och vattenpump redan nu. Men det skadar ju inte.
Det bästa är att fråga bilverkstan vad det skulle kosta att samtidigt byta kamrem och vattenpump när du ändå byter termostaten.
*Felix matte*
23-08-2003, 21:05
Jag har en Opel Corsa Swing -96. (Bingovinst) Märkeskesverkstan sa inget om kamrem och vattenpump medan OK/Q8 och en annan verkstad tyckte att både pump och kamrem borde bytas samtidigt trots det låga milantalet. Pratade omigen med Opelverkstan och de sa då att kamrem borde bytas efter 6000 mil eller 4 år Förvirrande med så olika besked men det är nu bestämt att termostat & kamrem skall bytas. Beställer tid på måndag. Kanske borde vattenpumpen också tas med i samma sväng? Får fråga dem vad de tycker. Tack Hasse för att du tog dig tid att svara
Agneta,byt bara termostaten, för kamremmen och vattenpumpen sitter inte ens i närheten av termostaten (som sitter högst upp på cylinderhuvudet). Din bil har gått så få mil så det finns ingen anledning att byta kamrem eller vattenpump ännu. Vänta med kamremsbytet tills serviceintervallen för den, 6 000mil. OK Q8 och den andra verkstan är bara ute efter att tjäna pengar på din okunskap.
*Felix matte*
24-08-2003, 07:26
Hej Betty! Kruxet är att i min bil sitter termostatet så till att både kamrem och drev måste tas bort innan man kommer åt det. Min man har repat en hel del bilar men då har de varit av äldre årgång där delarna sitter där de ska
Hasse_h
24-08-2003, 08:16
Opel, jaha...gissar att du har Ecotec-motorn då? Själv har jag en Opel Omega -95 och när min bror hjälpte mig byta kamrem så trillade spännrullarna ut i småbitar när vi lossade på den gamla remmen. Inte ens han som jobbat 15 år i yrket hade sett något liknande. Hade kunnat sluta med motorhaveri när som helst. Så jag tycker definitivt du ska byta kamrem när du ändå monterar ner den. Kostnaden för en rem är låg och eftersom jobbet ändå måste göras... se bara till att de byter spännrullarna också. Min vattenpump skramlade när jag bytte den, den hade då gått drygt 12000 mil. Om du inte har några missljud från den (brukar vara lätt att höra om man vet var den sitter) kanske du kan vänta med bytet. Den kostar mer än kamremmen.
CITAT (Felix matte @ 24-08-2003, 08:26) Min man har repat en hel del bilar men då har de varit av äldre årgång där delarna sitter där de ska :lol: :lol: Ja, det är så man får lust att säga "Det var bättre förr!" Utveckling ska väl föra oss framåt men ofta upplever man att tillverkarna bara krånglar till det ännu mer...
För att inte tala om all elektronik i bilarna idag. En "gammal hederlig" bilmek existerar knappt idag. Hela kit byts ut.
*Felix matte*
26-08-2003, 13:48
Nu är tid beställt för byte av termostat, rem, pump och spännrullar. Bättre att ta det säkra för det osäkra och byta allt samtidigt trots att bilen knappt är mer än inkörd. Hasse .. det är nog inte Ecotec motor vad jag förstår . Sedan återstår att se om prisuppgiften ca.2200kr + spännrullar håller
Eva Swahn
29-08-2003, 21:38
Råkade snubbla över en jättebra sida om bilvård. Stackens bilvårdssida
*Felix matte*
17-09-2003, 19:44
Så var det gjort! 3.328 Kr blev slutsumman. Spännrullen kostade 938 Kr Förhoppningsvis får jag köra i sju år igen innan jag behöver boka tid på verkstan. Men innan dess får jag om ca 4 år byta Tändstift för första gången
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
|
|
|