Full version: Lera till näckros?
Tosan
Jag impulsköpte en näckros på trädgårdsmässan som jag tänkte ha i tunna. Vad jag förstår så ska den planteras i lera. Går det bra med vilken lera som helst eller måste det vara nån speciell? Och jag antar åxå att den lilla krukan den står i nu ska tas bort och ersättas med en större. Tror jag rätt då?

Sååå typiskt mig att köpa växter som jag inte har en aning om hur de ska skötas. Tur jag har er!
Grönberg
CITAT (Tosan @ 08-05-2008, 22:59) *
Jag impulsköpte en näckros på trädgårdsmässan som jag tänkte ha i tunna. Vad jag förstår så ska den planteras i lera. Går det bra med vilken lera som helst eller måste det vara nån speciell? Och jag antar åxå att den lilla krukan den står i nu ska tas bort och ersättas med en större. Tror jag rätt då?

Sååå typiskt mig att köpa växter som jag inte har en aning om hur de ska skötas. Tur jag har er!



Vi har ett par näckrosor i våra dammar, vi har inte brytt oss om att sätta dem i lera, utan direkt i en planteringskorg (plast med nätaktiga sidor) med jord för ändamålet, går oftast att köpa där du köpte plantan, lägg lite singel ovanpå jorden.
För dem som vill att plantan ska sprida sig: klipp gärna upp planteringskrukan i hörnen utan att bryta krukan, klipp även ett par större hål i nederdelen runt om så att rötterna kan leta sig ut.
vårskutt!
finns näckroslera på t.ex. plantagen, säkert på andra större växtställen också.
Tosan
Tack för era svar!
Då får jag kolla om det finns sån lera på lantmanna eller handelsträdgårn... Plantagen och blomsterlandet är 13 mil bort.
mollys_matte
glöm inte näringskulor!
beoende på vad det är för sort såklart, jag har nån mini variant och då ska en räcka för säsongen!
Tosan
CITAT (mollys_matte @ 15-05-2008, 16:19) *
glöm inte näringskulor!
beoende på vad det är för sort såklart, jag har nån mini variant och då ska en räcka för säsongen!

Tack, det hade jag inte ens hört talas om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon