ellell
Har lovat sonen att hjälpa honom förverkliga sin ide´ om ett vattenfall i slänten ner mot uteplatsen. "Fallet blir ca 2 meter långt med en lutning på ca 45 grader. Sedan rinner vattnet vidare i en ränna under ett trädäck för att sluta i en fyrkantig damm/kanal 80 x 600 cm. Han har tänkt sig att den skall vara 40 cm djup. Är det någon som har erfarenhet av något liknande, eller vet något bra ställe att söka information på? Vilket material skall man använda? Vilka pumpar är bäst?

Hjälp! Snälla!

ellell[attachment=18183:kanal.pdf]
Grönberg
Det funkar bra med både duk och betong, förarbetet är viktigt, lägg sandlådesand i botten om du väljer duk.
Jag hade föredragit betong blandat med ett speciellt "medel" som tillsätss i betongen för att göra det hela vattentätt, bygg upp kanalen i de mått du vill ha i tex tegelsten eller lecablock, armera insidan så att armeringen kommer ca 2 cm från lecan eller teglet (du kan palla upp med småsten) stryk på betongblandningen ca 5 cm tjockt (det får du ha med i beräkningen när du mäter upp dammen = +10 cm på både längd och bredd). det går att måla med betongfärg, åtminstone den del som är ovanför vattenytan.
Jag hade grävt lite djupare, och isolerat "kanalen" med frigolit (möjliggör frostfritt med hjälp av en doppvärmare vintertid)
DragonLady
Jag hade använt dammduk, betong spricker väldigt lätt, det gjorde min, och det är ett stort bygge du ska göra.. synd om du får en spricka i det.. inte lätt o hitta.
Dessutom är det mycket lättare med duk.
Kolla lite på http://www.vattenliv.nu/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon