Full version: Designhjälp
beolarsson
Jag tänker "fuska till" baksidan på mitt garage så det ser ut som ett korsvirkeshus.
Jag har lekt lite med en bild i datorn och fått fram hur det skall se ut, men behöver hjälp med fönster och dörr.
Det som nu sitter på garaget har jag snickrat ihop av spillvirke.

Se bild

Nu till frågorna:
Vad för typ av fönster och dörr passar på ett korsvirkeshus?
Vill också ha ett ekfat eller silltunna som regntunna, var hittar man det?

Söker egentligen leverantör/er.

Tack på förhand

beolarsson
Fialotta
Hej!
Måste bara få säga att det blir jättesnyggt, vilken härlig ide ohmy.gif

Dina frågor kan jag inte svara på...men dörren kanske ska va nåt i stil med
den blå kanske rolleyes.gif
Berith
Håller med. smile.gif Verkligen snyggt!

Vänta bara tills alla skåningarna strömmar in här wink.gif dom vet säkert tongue.gif biggrin.gif hur dörrar och fönster ser ut på korsvirkeshus.
Susanna
CITAT (Berith @ 20-08-2003, 16:52)
Vänta bara tills alla skåningarna strömmar in här wink.gif dom vet säkert tongue.gif biggrin.gif hur dörrar och fönster ser ut på korsvirkeshus.

Satt på plats!!! rolleyes.gif rolleyes.gif Som den halvskåning jag är borde jag väl veta men har faktiskt aldrig riktigt tänkt på hur det ser ut. Får väl skylla på attr jag bor i Stockholm halva året.... tongue.gif Tror dock att fönstren brukar bestå av många små rutor. Typ att varje liten ruta i ditt fönster delas i ytterligare 4, dvs det blir totalt 16 st.

Sedan finns det en speciell typ av dörr som vi kallar Simrishamnsdörr. En trädörr med mycket snickarglädje och utsmyckning, svår att förklara och tyvärr har jag ingen bild heller. Denna dörr finns främst på Österlen men vet inte om man har den på korsvirkeshusen. Kan dock tänkas.

Trätunnar har jag sett på nätet, t ex www.kagge.com.

Hoppas detta hjälper lite, men de "äkta" skåningarna vet säkert mer! wub.gif
Nina H
Det finns också en färg som heter Skåneblå.
Susanna
CITAT (Nina H @ 20-08-2003, 19:40)
Det finns också en färg som heter Skåneblå.

Precis, nästan som den grekiska fast mörkare. Dock tror jag att korsvirkeshusen oftast har samma färg som man får om man oljar gamla bjälkar, dvs en mycket mörk träfärg. Men den skåneblå färgen är trevlig, den har jag på mina fönster, vindskivor etc.
Anders zon III
CITAT (beolarsson @ 20-08-2003, 15:47)
Vad för typ av fönster och dörr passar på ett korsvirkeshus?

Vanligt var sex glasrutor i varje fönster - tvåluftsfönster med mittpost, dvs varje utåtgående fönsterbåge hade tre glasrutor. Ofta var formatet något liggande, rutorna var inte helt kvadratiska.
Dörrarna släta utan fönster.

Sedan har det där varierat en del mellan platser och genom tid... Du har en stor frihet att måtta till det som du tycker passar hos dig tycker jag.
Charlotte V
Jag kanske är ute och cyklar vad gäller dörren, men för min inre syn ser jag en sådan där dörr som är tvådelat och går att öppna både uppe och nere. Har man inte sett sådana på korsvirkeshus? Man behöver ju inte såga isär dörren, men kanske fixa till en liten synvilla på något sätt???

Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon