Eva Swahn
Österlenska turisttips - lite sena, men ändå:

http://www.turistbyra.simrishamn.se/vadhan.../tradgardar.htm

http://www.osterlennet.nu/osterlen/arkiv.htm
Susanna
Tack Ewa för bra länkar om Österlen!

Var ligger Romeleåsen? Kanske bor vi inte så långt ifrån varandra?

Mvh
Susanna i Borrby
Ti bee
Hej hopp Susanna från en i grannbyn Hammenhög!
smile.gif Christina
Cilla
Önskar semestern kunde starta om så jag kunde åka ned igen. Lägg alla tips här så att vi Skåneglada turister hittar dem!

TTips på härlig plantskola strax norr om Ystad i Öja: Åbergs Trägård, http://user.tninet.se/~dba435z/
Ti bee
Ja, Åbergs är jättefint! Missa inte kryddträdgården, underbar just nu!
Åsa K, zon 1
wub.gif

Missa inte Lavendelgården en underbar trädgård med frid och ro bland humlesurr och fjärilar. * Det går att fiska kräftor där också*

Sedan skall ni absolut besöka Backagården, Löderups Strandbad ovanför Kåseberga. Det är ett ljuvligt ställe med eterneller att plocka själv, även kurser i att binda eternellbågar o.d. Jag tror de har hemsida men hitar den inte nu sad.gif

Och naturligtvis Hammenhögs blomsterfält laugh.gif de har jättegod äpplekaka + kaffe.
(attans att jag har 30 mil ner) sad.gif
Ti bee
Då måste jag lägga till Fyledalen här bland tipsen, utanför Tomelilla. Underbart lummig dal med rovfåglar och sällsynt flora. Vacker plats för avskildhet eller picnic!

Weibulls fröer i Hammenhög har både blomsterfält med ett enormt antal olika sorters blommor (fint nu i augusti!!) och en fin idéträdgård under sommaren. I deras butik finns hela frösortimentet, lökar under vår och höst, samt diverse trädgårdsattiraljer. Runt firman finns en liten fin park med många sällsynta träd och buskar och under sommaren finns en nyanlagd lekpark för barnen. De har också en kryddträdgård.

Vid klostret i Ystad finns ett för året nyanlagt rosarie som bara kommer att bli finare med tiden då rosorna vuxit till sig.

Botaniskt-geologisk finns också Brösarps backar förstås. De norra backarna tycks ibland glömmas bort, trots att de är snäppet grannare.

Bokskogarna kring Sankt Olof, speciellt kring Maryds gård, är underbara.

Vid Agusa finns vilthägn med vildsvin med promenadmöjligheter, även vid Christinehof (mer begränsad tillgång).

Stenshuvud nationalpark söder om Kivik är jättefin!

Liten pojke vill amma....måste gå.
MadeleineB
Så har du Marias Trädgård i Bondrum, en underbar trädgård med skånsk kaffegrotta, vattenfall och damm, lummiga gröna rum och allt som man kan önska sig av en trädgård.
Åk norrut från Tomelilla (mot Kristianstad), åk igenom Skåne Tranås och fortsätt ett par kilometer.
Ring först, det är inte alltid öppet så här års.
0417-23053
Hemsida finns, men jag hittar inte adressen just nu. Men du kan söka på
eniro.se.

Ska du övernatta, så har du evas hus utanför Hammenhög, ett suveränt ställe att bo på, fräscha rum i gammal miljö. Hemsida
www.evashus.com

Många små smultronställen finns det på Österlen, de stora kan nog vara fina, men de små är faktiskt ofta mysigare.

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon