Posse
Nedan citerat från en notis på SVT:s text-TV ikväll:
CITAT
Datamasken SobigF spred sig i dag med  
 enorm hastighet i Sverige och lamslog  
 e-posten på bl.a. regeringskansliet    
 och Riksskatteverket.                  
                                       
 Datasäkerhetsföretag uppger att de    
 aldrig varit med om en liknande mängd  
 virusrapporter. 160.000 rapporter har  
 tagits emot på ett dygn. Inget tyder  
 heller på en avmattning förrän om någ-
 ra dagar när virusskydd uppdaterats.


mad.gif Jag anser att det måste införas kännbara straff för dem som skapar och medvetet sprider datorsmittor och att skydd och "filter" mot virus måste byggas in i själva Internet.
Hasse_h
Känns det inte som vi diskuterat detta förut? rolleyes.gif

Man kan fortfarande tycka vad man vill om företeelsen, ändå återkommer man till det faktum att man själv måste skydda sin dator mha antivirusprogram och brandväggar om man vill slippa problem.

Ännu en sak man kan göra är att slänga ut MS Outlook alt. MS Outlook Express som mailklienter. Ett alternativ är Pegasus Mail som inte är känslig för virusattacker på samma sätt som Microsofts programvaror.

I några fall har man ju faktiskt lyckats spåra upp virusskapare och faktiskt fått dem fällda i domstol. Men "kännbara straff", vad är det? 10 års samhällstjänst? Livstids fängelse? Gigantiska skadestånd? Tja...jag vet inte jag...
nilla
CITAT (Hasse_h @ 21-08-2003, 08:32)
Ännu en sak man kan göra är att slänga ut MS Outlook alt. MS Outlook Express som mailklienter.

Det är det första jag brukar tipsa folk om också - dom enda jag känner till som brukar drabbas av virus är Outlookanvändare.
Det finns många bra alternativ, Eudora är populärt och själv använder jag Netscape Mail som funkar hur bra som helst.

... bara för att Outlook är inbyggt i operativsystemet behöver man ju inte använda det!

Sen kan det ju underlätta med ett bra virusfilter på mailservern också, jag har fått ett tjugotal virus stoppade sen i förrgår så nog är det trafik just nu.

Gunilla
Wargen
Snälla nån...hur gör jag om jag vill ta bort Outlook.? Den har aldrig fungerat tillfredställande så det vore ingen förlust. Jag har ju en XP, finns det verkligen något sätt att radera Outlook från datorn? Jag vill ju inte radera en massa annat av misstag.. ohmy.gif
Posse
CITAT (Hasse_h @ 21-08-2003, 08:32)
Känns det inte som vi diskuterat detta förut? rolleyes.gif

Man kan fortfarande tycka vad man vill om företeelsen, ändå återkommer man till det faktum att man själv måste skydda sin dator mha antivirusprogram och brandväggar om man vill slippa problem.

I några fall har man ju faktiskt lyckats spåra upp virusskapare och faktiskt fått dem fällda i domstol. Men "kännbara straff", vad är det? 10 års samhällstjänst? Livstids fängelse? Gigantiska skadestånd? Tja...jag vet inte jag...

Ang "förut" övervägde jag att eventuellt fortsätta i den äldre tråden, men den handlade ju om ett annat virus.

Jag tycker det är smått tragikomiskt att hävda att alla användare i princip måste - och skulle kunna - ha absolut senaste skyddsprogram och högsta beredskap (och underförstått klara sig), när erfarenheterna från Sobigs "framgångar" tycks visa på att t.o.m. stora företag, organisationer, kommunala och statliga inrättningar och verk, och som det verkar, inte ens Regeringskansliet klarar det.

Personligen fick jag nya Sobig på ett tidigt stadium levererat från Stadsbyggnadskontorets nät.

Och enligt vissa källor slår Sobig nya rekord i spridningshastighet och -omfattning.
Hasse_h
CITAT (Wargen @ 21-08-2003, 09:22)
Snälla nån...hur gör jag om jag vill ta bort Outlook.? Den har aldrig fungerat tillfredställande så det vore ingen förlust. Jag har ju en XP, finns det verkligen något sätt att radera Outlook från datorn? Jag vill ju inte radera en massa annat av misstag.. ohmy.gif

Jag vet inte om du måste ta bort Outlook. Det bör väl räcka med att installera något annat mailprogram (typ Eudora och Pegaus) och använda det istället? Annars antar jag du kan avinstallera Outlook genom kontrollpanelen, Lägga till/Ta bort program.

Virus är ändå ganska enkelt att skydda sig emot om man är uppmärksam. Det är bara att konstatera att man fortfarande brister där hos många myndigheter och företag. För min egen del har aldrig någonsin (ta-i-trä) ett enda virus letat sig igenom mina filter och spärrar. Så den senaste stormen blåste mig förbi utan att något hände.

Jag tycker att ett större problem än virus är spam, skräpmail, som väller in med diverse erbjudanden om förstoringar av diverse kroppsdelar, snabba lån och billiga bläckpatroner. DET är något som fortfarande är svårt att skydda sig emot.
Almdalen
Hos oss var det just användarna av Eudora som drabbades, så det känns inte särskillt säkert.
Ingegerd
Wargen
citat Jag vet inte om du måste ta bort Outlook. Det bör väl räcka med att installera något annat mailprogram (typ Eudora och Pegaus) och använda det istället? Annars antar jag du kan avinstallera Outlook genom kontrollpanelen, Lägga till/Ta bort program. slut citat

Ujuj vad man känner sig dum ibland... sad.gif Använder jag outlook för att kunna använda t.ex hotmail, som jag numera har som brevlåda? Funkar det inte att skicka mail längre om jag tar bort outlook och inte installerar något av dessa andra program. Mailboxen är alltså inte ett program utan först måste jag ha ett program , SEN kan jag skicka mail???? wacko.gif
Det där blev väldigt invecklat. Har nog trasslat till allt totalt....

Alltså: Om jag inte har ett mailPROGRAM i datorn, så kan jag inte skicka/ta emot mail? wink.gif Det räcker alltså inte att gå in på nätet och registrera sig som användare? Eller? unsure.gif
Var inne och kollade i datorn, men blink.gif tyvärr så skapar detta nya frågor och till slut blir det bara rena snurren. sad.gif

Nej, nu ska jag sluta att terrorisera er med datorfrågor.
Ewa L
CITAT (Hasse_h @ 21-08-2003, 09:39)
Annars antar jag du kan avinstallera Outlook genom kontrollpanelen, Lägga till/Ta bort program.

Jag ville av olika skäl ta bort Outlook vid min senaste storstädning och jag är mycket rutinerad data-användare. Resultatet blir att min dator söker efter en fil varje gång jag startar upp den, dvs en fil som inte längre finns. Kollade med data-avdelningen på jobbet (stor avd med 25 man) och de sade att det är "skitsvårt" att få bort programmet helt.

Har avlusat den nu och fått den Ok till 99%, men vill nog ändå avråda till att ta bort programmet. Låt i så fall bara bli att använda om du vill och har plats.
Hasse_h
CITAT (Almdalen @ 21-08-2003, 10:05)
Hos oss var det just användarna av Eudora som drabbades, så det känns inte särskillt säkert.
Ingegerd

Jaså, där ser man. Pegasus Mail har jag dock hört är bra resistent. Men samma försikthetsregler gäller ju ändå.

Ewa L, ja det kanske är så. Det är väl en av anledningarna till varför Microsoft drar på sig stämningar då o då...

Wargen, hmm...det blev nog lite invecklat. Använder du bara Hotmail? I så fall behöver du inte något mailprogram i din dator, du kan surfa direkt till www.hotmail.com för att skriva o läsa mail. Om jag nu fattade dig rätt... rolleyes.gif .Men gör som Ewa L säger, försök inte avinstallera Outlook.
annaviktoria
OK, mina tankar också:

Blev heltrött på Outlook av så många anledningar och laddade ner mozillas nya mejlklient Thunderbird - funkar utmärkt. Litet (9 MB), behändigt och busenkelt att använda, särskilt ifall man använt någon version av Netscape tidigare.
Kana
CITAT (Wargen @ 21-08-2003, 10:40)
Alltså: Om jag inte har ett mailPROGRAM i datorn, så kan jag inte skicka/ta emot mail? wink.gif Det räcker alltså inte att gå in på nätet och registrera sig som användare? Eller? unsure.gif

Ska försöka förklara lite... för att skicka och ta emot mail behöver du ett e-postkonto. Det kan man få på olika sätt, vanliga sätt är att få ett via sin Internet-leverantör, t.ex. har jag en e-postadress från ComHem, eller att ha ett konto hos en web-baserad tjänst som t.ex. Hotmail eller Yahoo eller liknande.

Man kan säga att e-postkontot bara är en brevlåda som ligger på leverantörerns dator någonstans där all din e-post hamnar. För att kunna titta i brevlådan och läsa posten måste du ha ett program som ordnar detta. Hos Hotmail och Yahoo gör du det genom att gå in på deras hemsida och logga in. Om man har ett konto hos t.ex. sin Internet-leverantör måste man ha ett program som t.ex. Outlook eller Eudora eller något av de andra för att kunna komma åt sin mail.

Så svaret blir att det är två olika sätt att göra samma sak smile.gif

Och kontentan blir att om du använder Hotmail så behöver du inte bekymra dig om Outlook och liknande alls. Dessutom har Hotmail 'inbyggd' viruskontroll på alla mail och det har räddat mig ett par gånger biggrin.gif

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon