Monaxe
Hur gör ni andra dammägare för att skydda er för angrepp ovanifrån?

I går tog en kråka en av mina finaste guldfiskar, och största... kråkan tappade den och den var då halväten. Kråkan försvann och när jag en stund senare tittade ut hade kråkan kommit tillbaka och satt och lurpassade på nästa fångst.

Nu har jag klätt in dammen i diverse fula fladdrande föremål, men vågar inte lita på att kråkorna hålls borta, dom är ju dessvärre rätt klipska...

Inte heller så kul att ha cd skivor remsor av plast och staniol hängandes över dammen. Fiskarna är livrädda.

Är nät enda möjligheten? Är rädd att fiskarna ska riskera att fasta eftersom dom hoppar rätt så högt ibland.
KURT
Nät eller trådar över vattnet är nog enda säkra skyddet. Sedan behöver man kanske inte skydd över hela dammen, finns det djupare områden, så kanske inte fåglarna kan fiska där.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=56720
Monaxe
Tack för den länken Kurt, men det är bara att konstatera att linor med allsköns bråte hängande på inte hjälper, för nu var kråkan och tog en fisk till. ranting.gif ranting.gif
KURT
Vart står kråkan när den tar fisk? Att försöka skrämma bort dem är ju meningslöst, det måste vara mekaniska hinder. Om kråkan står på land, så kan den ju inte ta fisk om det finns ett staket eller en tråd runt hela dammen. Hägern kan inte ta sig ner i vattnet om man spänt trådar över dammen.
160kvm stort hus
vi skyddar våra med 22:an...

whist.gif whist.gif
Monaxe
CITAT (160kvm stort hus @ 19-05-2008, 14:15) *
vi skyddar våra med 22:an...

whist.gif whist.gif



Tanken har slagit mej.... g.gif
Carl
Hi!
Bygg undervattens bon av tegelstenar eller av plattor7rör, så lär sig fisken att ta skydd där.
HelenJ
Jag råkade starta en tråd om detta i "småprat om trädgård" istället - min damm tömdes helt häromdagen! Och den är 1meter djup, med stora stenblock som guldfiskarna brukat gömma sig bland - ändå är den tom på fisk! Och guldidarna är betydligt snabbare än en trög gammal kråka - ändå tömdes dammen! Jag är helt gråtfärdig.... -cry-.gif
DragonLady
Kanske en sån här mojäng funkar..

http://www.motavack.se/art-1.asp?id=19&iPageID=9
Maggan H
Vi hade stora problem i fjol med skator, fiskljuse och häger framför allt. Skatorna lyckades ta min finaste schubunki, men jag såg det och sprang ut och den räddads.

Fiskljusen slog ner som en bomb och slog en guldid, jag såg detta också och kutade ut skrikandes för full hals och skrämde halvt ihjäl både maken, hunden och fågelstackaren, som tappade iden. Men den dog några dagar senare ändå.

Hägern var allra värst, den var här till sist 3 ggr om dan och tog fisk. Vi hade spänt massor av fisklinor över grunda delar, men den spatserade i ändå. Den landade på gräsmattan och stod helt sonika på kanten och fiskade. Till sist tog fiskelinan slut och jag tog i panik ett murarsnöre, knallorange är det, och tänkte att bara färgen kan väl skrämma iväg den! Icke sa nicke, men däremot är väl fågejskrället färgblind för den lyckades fastna i murarsnöret och satt och skrek som en besatt på gräsmattan en kväll. Jag ville slå in skallen på den för jag var gruvligt trött på allt tjuvfiske men maken klippte loss den. Och sen dess har vi inte haft några fler besök. Och plasthäger köpte vi och jag kan döda den myten att hägern inte går ner om området redan är inmutat, för den stod bredvid den en dag och fiskade.....
KURT
CITAT (Maggan H @ 25-05-2008, 19:25) *
.........Och plasthäger köpte vi och jag kan döda den myten att hägern inte går ner om området redan är inmutat, för den stod bredvid den en dag och fiskade.....



Eller så luras de inte av en plasthäger!
emelie11
Hej! Jag har samma problem som du, jag hade 14 st guldfiksar i min damm och 13 av dom är borta. Men de som gäller att de är en djupdel i dammen som fiskarna kan simma ner och vara lite längre ner där inte fåglarna tar dom, och att du har mycket växter som dom kan gömma sig i. Mvh Emelie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon