Full version: Stenkant vid hav
Thelma
Trädgården övergår till stenkant ner i vass i östersjön. Vilka växter kan leva bland stenarna? Dör dammväxter av saltet i vattnet?
Tack
Anders Roslagen
De flesta dammväxter växer bara i sötvatten. Det är av betydelse var vid Östersjön du har trädgården, mellan Skåne och Norrbotten är det stor skillnad på salthalt.
Själv har jag vild iris, strandiris, smalkaveldun, bredkaveldun, kabbleka och några till sötvattensväxter/sumpväxter på strand vid Roslagen där vattnet är bräckt.

Sedan finns det ju vackra växter som tål och kräver salt också och som inte brukar nämnas när man talar om trädgårdsdammar.
Thelma
Jag bor också i Roslagen. Tusen tack för hjälpen. Har du bra tips på var jag kan se bilder..och var får jag tag på dem bäst? Har aldrig handlat från nätet förut, är det att rekomendera?
Tack igen
Anders Roslagen
Strandiris, I.sibirica, hittar du i varje plantskola, finns i olika färger. Den ska planteras på land men tål att stå under ytan när det är högvatten i perioder under höst och vinter. Den behöver rätt mycket jord/lera att växa i tycker jag.

Du får klura på vad du helst vill ha för intryck, färger, höjder, bladutseende och sådant och hur soligt det är och hur marken är beskaffad för att se vad som passar.

Vegtech har några havsstrandväxter som strandaster, dansk iris och strandveronika.

Växtlista

Jag köper helst växter på plats men det är sällan jag hittar vad jag vill ha och då blir det över nätet.
Heda
Anders Kan man som privatperson köpa växter av vegtech?? Eller måste man då köpa ofantliga mängder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon