Full version: grumlig damm
lindås
Hej alla glada dammägare!

Vi har en damm sedan ett år tillbaka, som är 4*4 meter. Underlaget är en dammduk. Vi har städat ur den tidigare i våras men nu är dammen smutsig igen, vattnet är grönfrumligt. Är det alger och hur kan man hålla dammen ren på bästa sätt, förutom att gå med håv hela tiden?

Hälsningar
Victoria
martin_ida
Hejsan.

Ni får nog inhandla ett filter från

http://www.willabgarden.se/main/frameset_dammar.asp
Funny
Vi har UV-filter i våran damm plus att vi har en bäck med grus i, som också tar bort orenheter!
Grönberg
CITAT (lindås @ 20-05-2008, 22:35) *
Hej alla glada dammägare!

Vi har en damm sedan ett år tillbaka, som är 4*4 meter. Underlaget är en dammduk. Vi har städat ur den tidigare i våras men nu är dammen smutsig igen, vattnet är grönfrumligt. Är det alger och hur kan man hålla dammen ren på bästa sätt, förutom att gå med håv hela tiden?

Hälsningar
Victoria


Undvik att städa dammen mer än nödvändigt, dammen skapar sin egna biotop och bryter ner en del, ta bara bort grova delar som grenar, löv på hösten, investera i ett ordentligt filter, plantera kväveätande växter, ha inte för mycket fisk.
Du kan stoppa i en säck med halm eller tryck ner ett par torvblock, då brukar algerna försvinna på ett par veckor.
embees
Jag har också en damm som är drygt ett år, den är ca 5 x 6 m med en djuphåla i mitten på ca 1 m, resten har ett djup från 30 - 60 cm.
Den har kristallklart vatten men tyvärr en del trådalger i bäcken som dessbättre ser ut att minska. Dammen är inte urstädad mer än att jag har fiskat upp sådant som är visset och såklart blad som har fallit i. Jag har inga fiskar och tänker inte skaffa några.

Dammen ligger på norrsidan av huset, där också den lägsta punkten i trädgården är. (Det var lämpligt att lägga dammen där.) Huset skuggar alltså någon timme per dag.
Till dammen hör en 20 m lång bäck. Den enda pumpen är en stark cirkulationspump som ska pumpa upp vattnet tre m högt och 20 meter uppför backen. Pumpen är igång dygnet runt.

Det finns många dammsnäckor som förmodligen följde med någon av dammplantorna som inhandlades förra året. De äter ju -som det ser ut- mest alger från stenarna och bottenmaterialet.
lindås
Hej

Det enda vi har är en pump som driver vattenfallet, är det tillräckligt för att hålla pumpen ren?
Grönberg
CITAT (lindås @ 23-05-2008, 18:34) *
Hej

Det enda vi har är en pump som driver vattenfallet, är det tillräckligt för att hålla pumpen ren?


Det beror på vilket flöde du har, vår pump omsätter hela dammens volym på 1 timme.
Ariel
CITAT (Grönberg @ 21-05-2008, 10:17) *
Du kan stoppa i en säck med halm eller tryck ner ett par torvblock, då brukar algerna försvinna på ett par veckor.

Jag har också brun-grönt grumligt dammvatten. Inga fiskar men ca tio vattenväxter av olika slag. Dammen är på ca 4m3 och största djupet 80 cm, tillräckligt för att näckrosen överlevde vintern. En pump som driver ett litet vattenfall, fallhöjd ca 40 -50 cm, inget filter.
Jag undrar om inte vattnet blir för surt av mycket torv, hur klarar sig växterna? Någon med erfarenheter???
Grönberg
CITAT (Ariel @ 26-05-2008, 17:07) *
Jag har också brun-grönt grumligt dammvatten. Inga fiskar men ca tio vattenväxter av olika slag. Dammen är på ca 4m3 och största djupet 80 cm, tillräckligt för att näckrosen överlevde vintern. En pump som driver ett litet vattenfall, fallhöjd ca 40 -50 cm, inget filter.
Jag undrar om inte vattnet blir för surt av mycket torv, hur klarar sig växterna? Någon med erfarenheter???


En av mina dammar är på ca 3-4 m3 hela ena långsidan är kantad med torv, vattnet är kristallklart och fiskar och växter stortrivs, det blir massor med yngel varje år
Lilla dammen med soldäcket Denna damm är på ca 3-4 kubikmeter och som djupast mot däcket, ca 85 cm

lindås
Vi fick tömma hela dammen igen och göra den rent och sedan fylla på med nytt. Det verkade inte som om dammen kunde bryta ned alla alger på egen hand. Nu har vi planterat vattenväxter med. Bara att hoppas på att de klara sig de med. Är filtret ett måste i en damm?
DragonLady
Man får problem med trådalger om man har mycket sol o en otäckt yta (inga flytväxter) då kan solen flöda fritt ner i dammen o det gillar alger.


uno
Tidigare hade jag samma problem som Du med grumligy vatten och endast några dm. siktdjup. Nu, efter byte till dubbelt så stort filter är vattnet betydligt klarare och siktdjupet till dammbotten 120 cm.

Åter igen ett bevis på att det är billigare att vid första köpet köpa den lite bättre produkten än den som är lite billigare och kanske klarar behovet.

Åtskilliga gånger har jag först köpt en för liten eller för klen produkt för att senare köpa den som var lite dyrare. Snacka om att vara dumsnål.
emelie11
Hej jag hade med de problemet med grummlig vatten såg inte ner till botten. Men jag fick köra med alg stop. Efter en vecka sedan var vattnet jätte klart och fint. Jag har fått reda på att man kan lägga i en gjute säck med halm de ska hålla de klart och fint. Jag har nämligen pump och allt som ska vara i en damm men min lyckades inte hålla sig fin endå. Du kan även köpa renande växter och ha i dammen. Tänker nämligen jkag göra för att jag har alldeles förlite växter i min damm.. De ska ju vara 50% växter i dammen. Mvh Emelie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon