Full version: Gullrnka
e_sedell
Jag såg en jätte fin gullranka i afären i dag. Namnet såg lätt ut så jag brydde mej inte om att skriva upp det. Tror ni jag kommer ihåg det? rolleyes.gif Självklart så gjorde jag inte det. Hur ska jag kunnalära mej alla latinska namn???

Till sak, jag tänkte att det finns någon här som vet vad den kan tänkas heta. Den har gröna blad med vita stänk. Jag vet inte om man kan säga så mycket mera, inte mycket till beskrivning men det räcker nog?!

Om det är någon som har en sådan som jag såg i butiken så skulle jag bli glad om jag fick köpa en liten bit....
Ljusalfheim
Epipremnum pinnatum ??? unsure.gif
e_sedell
Nej, ine riktigt. Det är möjligt att det är en sort av den arten men den såg inte up som på någon av de bilderna som jag fick upp. Den var lite ljusare i bladen. Med massor av små vita stänk och lite färre större.
Ljusalfheim
Scindapsus picuts ??? unsure.gif
e_sedell
Den fick jag inte upp några svar på alls. Men det bör väll vara samma släkte för det är ju gullranka...
Ljusalfheim
http://wwwstud.ira.uka.de/~s_platze/_ujap/...s/efeutute.html

fick du inga svar..?? vad sökte du i/med då? blink.gif
e_sedell
Den är mäst lik den högra, men det är ändå inte den. Jag kanske ska nöja mej, det är ju en hybrid så det är ju svårt att få tag på exakt samma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon