Full version: flytväxter
uno
Har i år köpt 6 st vattenhyacinter och undrar vad som sker med dem. I butiken var de vackert gröna. Nu är de mer bruna än gröna och det är lika bra att de flyter och stannar bakom ett svärdliljebestånd.

Jag har en minnesbild att det stod i beskrivningen att de snabbt förökar sig. Att köpa vattenhyasinter som täcker dammytan 10 m2 skulle ju kosta mången slant. Vad har Du för erfarenhet av vattenhyacinter eller av andra flytväxter?
Solstorm
Jodå de växer bra men är mycket näringskrävande. Det är därför de är sådana bra vattenrenare. Om du inte har fiskar i dammen så kanske det går att ge ren kväve, har du fisk så får du ge kvävet i form av kaliumnitrat. Färdig dammgödning som man köper är ofta inte så bra, innehåller mest järn och otillräckligt av andra ämnen.
Lena i Torslanda
De behöver mkt värme för att växa bra. En vanlig svensk sommar händer inte mkt. Nu har vi ju fått besked! om att det ska bli en kanonsommar som då kanske du kan få fart på dem. Hos mig har de aldrig varit någon hit trots att jag har fiskar. Dessutom måste de ju förvaras frostfritt över vintern.
uno
CITAT (Lena i Torslanda @ 30-05-2008, 09:09) *
De behöver mkt värme för att växa bra. En vanlig svensk sommar händer inte mkt. Nu har vi ju fått besked! om att det ska bli en kanonsommar som då kanske du kan få fart på dem. Hos mig har de aldrig varit någon hit trots att jag har fiskar. Dessutom måste de ju förvaras frostfritt över vintern.


Hej Lena!

Har Du tips om andra mer lättskötta flytväxter. Jag har fiskar och näckrosor och lite annat som växer från grunt och från djupet 110/120.

uno
Platinum
CITAT (uno @ 30-05-2008, 23:12) *
Hej Lena!

Har Du tips om andra mer lättskötta flytväxter. Jag har fiskar och näckrosor och lite annat som växer från grunt och från djupet 110/120.

uno


Jag har ju akvarier och även överskott av flytväxter. Pistia stratiotes och Lemna minor sägs funka i damm, så är det något du vill försöka dig på så hör av dig så ordnar vi det (kostar frakten i övrigt gratis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon