ankiironninge
tips om var man får tag i billiga vattenväxter?
Grönberg
CITAT (ankiironninge @ 01-06-2008, 19:36) *
tips om var man får tag i billiga vattenväxter?


Försök att hitta nån dammägare i din närhet, det brukar gå att få massor av gratisväxter på det sättet.
Platinum
Ett annat tips är sajten http://www.plantswap.se (= ett forum för undervattensväxter).

Förekommer en del växter som passar till dammar där också även om mycket handlar om mer traditionella akvarieväxter.
ankiironninge
CITAT (Platinum @ 13-06-2008, 18:58) *
Ett annat tips är sajten http://www.plantswap.se (= ett forum för undervattensväxter).

Förekommer en del växter som passar till dammar där också även om mycket handlar om mer traditionella akvarieväxter.



tack för svar! Jo jag får ta och leta upp några dammägare här omkring.*S
Jan Lindgren
Hej!
Man kan också gå ut i naturen och hämta.
MVH
Jan Lindgren
HelenJ
CITAT (Jan Lindgren @ 22-06-2008, 21:29) *
Hej!
Man kan också gå ut i naturen och hämta.
MVH
Jan Lindgren


Och då kan du få med dig blodiglar och allt möjligt annat trevligt rolleyes.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle bli glad om jag fick se en blodigel. Jag har nämligen aldrig lyckats att hitta någon. De är ganska sällsynta.
MVH
Jan Lindgren
gyppoline
CITAT (Jan Lindgren @ 22-06-2008, 21:29) *
Hej!
Man kan också gå ut i naturen och hämta.
MVH
Jan Lindgren


Jag undrar om man kan använda sig av leran som finns i tjärn o sjöar och plantera vattenväxter i den? De finns en tjärn här i närheten full av näckrosor, skulle de funka att ta några näckrosor hem till dammen? biggrin.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det går alldeles utmärkt.
MVH
Jan Lindgren
Grönberg
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 11:10) *
Hej!
Jag skulle bli glad om jag fick se en blodigel. Jag har nämligen aldrig lyckats att hitta någon. De är ganska sällsynta.
MVH
Jan Lindgren


Håller med, efter 10-15 år - även med inköpta "bakteriefria" exemplar så har man det mesta som naturen producerar, och det är ju hemskt?! biggrin.gif
Monaxe
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 11:10) *
Hej!
Jag skulle bli glad om jag fick se en blodigel. Jag har nämligen aldrig lyckats att hitta någon. De är ganska sällsynta.
MVH
Jan Lindgren


Du är välkommen hit till Kungälv och titta på iglar! I vår damm kryllar det av iglar sedan vi enfaldigt nog tog en bit av en vild kabbeleka och planterade i dammen. Vi såg då att det fanns iglar bland rötterna, vi tvättade rötter, spolade rötter och stod i, men det hjälpte inte mycket. Nu, ca 5 år senare har vi iglar i mängder i dammen, och inte vet jag hur vi ska bli av med dom?

Tack och lov verkar fiskarna helt ostörda av sitt äckliga sällskap.
DragonLady
Ja det finns iglar här också.. i en naturdamm hemma hos en kompis på grannön finns det gott om iglar nuke.gif
Monaxe
Jag lovar Dragonlady devil.gif att INTE fiska upp iglar till dej när jag jagar dina blivande damminvånare... crazy.gif
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 10:10) *
Hej!
Jag skulle bli glad om jag fick se en blodigel. Jag har nämligen aldrig lyckats att hitta någon. De är ganska sällsynta.
MVH
Jan Lindgren


Det är mycket lätt att locka fram blodiglarna med blodigt kött. Man kan t ex lägga det i en burk som man gjort små hål i. Den blodigel som kan angripa människor (Hirudo medicinalis) är ju förövrigt så ovanlig att den är rödlistad i Sverige.
DragonLady
CITAT (Monaxe @ 24-06-2008, 02:55) *
Jag lovar Dragonlady devil.gif att INTE fiska upp iglar till dej när jag jagar dina blivande damminvånare... crazy.gif



Det vore tacksamt crazy.gif fick en sådan på mig som barn o det var allt annat än trevligt sick.gif
Monaxe
CITAT (KURT @ 24-06-2008, 07:02) *
Det är mycket lätt att locka fram blodiglarna med blodigt kött. Man kan t ex lägga det i en burk som man gjort små hål i. Den blodigel som kan angripa människor (Hirudo medicinalis) är ju förövrigt så ovanlig att den är rödlistad i Sverige.


Vet inte alls vilken sort jag har i dammen , har aldrig fått någon på mej, men jag ska erkänna att jag har full koll allt jag tar i så jag inte riskerar att det sitter en på händerna.
Pump och filter är fulla med iglar, sitter iglar i trådaglerna, tog upp lite grus häromdagen, överallt krälade det.... så äckliga !

Ska faktiskt pröva ditt tips Kurt, kan ju kanske decimera antalet iglar i varje fall...

Är det f.ö nån som vet om det är något som äter iglar? Jag hade hoppats på att fiskarna skulle äta av dem, men det kan de knappast göra eftersom mängde iglar har ökat enormt från ifjol.
Jan Lindgren
Hej!
Iglar finns i varenda sjö. Vad jag vill se är blodiglar.
MVH
Jan Lindgren
Azur
De flesta svenska blodiglar suger inte blod utan är rovdjur som äter t.ex. snäckor och vattenlevande daggmaskar.
Helt harmlösa är de väl inte, eftersom större arter (som hästigel, den stora igel man oftast ser och som ofta misstas för blodigel) kan fånga och äta även t.ex. vattensalamandrar och fiskyngel, men människor ger de sig inte på annat än av misstag.

Vi har för all del några parasitiska iglar också. Fiskigel suger blod på fisk medan Blodigel suger på däggdjur.

Har man iglar så det "kryllar" i sin damm så innebär det att de har gott om mat, men exakt vad det är de äter beror alltså på vilken art av igel det är.
Heda
En liten "IGEL anekdot":

Jag läste till biolog och vi skulle fiska efter vattenlevande kryp. En kurskamrat hade fiskat upp en igel. Vi "nycklade" (artbestämde) igeln till en blodigel.

Professorn sa: - Blodigel är så ovanlig, jag tror att det är en hästigel. Bara blodigeln ger en "merceders stjärna" när den biter...då vet man att man blivit biten av en äkta blodigel.

Vi tyckte ändå att den i ryggteckning mm var precis enligt "bokens" blodigel....

Jag tog upp igeln och den kravlade runt på min hand.....så plötsligt sög den tag om min långfingertopp riktigt ordentligt och....iiiiiiiiiiiiiii JÄKLAR den bet mig!!!!!!!! fear.gif fear.gif fear.gif

.....efter en stunds dragande i den hala igeln lyckades jag få den att släppa taget....blodet trängde fram omedelbart i formen av.......en "merceders stjärna"!!!

DÅ gav han sig professorn... - Det var som attan!! Det ÄÄR en ÄKTA blodigel!!!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon