el gringo
Hejsan!

Vi har precis köpt hus o har väl egentligen några tusen frågor om det mesta, men man får väl ta en sak i taget antar jag!
Vi har tänkt o skaffa oss en vedeldad badtunna och jag försöker även argumentera mig till en koidamm. Jag har tittat runt en del på nätet vad som gäller o så, och ett stort problem som jag ser det är vintern och minusgraderna.

Skulle det kunna tänkas finnas något o vinna med o ha värme runt dessa detaljer såpass så att det inte fryser? Hålla vattnet strax över nollpunkten alltså... Det räcker väl med en termostat till det antar jag, men sen ska ju rör dras dit o värmas o allt sånt där med. Finns det den allra minsta möjlighet att det är genomförbart ekonomiskt? Eller är jag helt ute o cyklar? Kanske nån som har nåt räkneexempel på vad som krävs i uppvärmning för ett sådant projekt? Vi värmer huset med jordvärme, så det blir ju en förlängning på det isåfall...

O om det är helt omöjligt att göra såhär, hur kan man annars få det någorlunda simpelt? Dammen är väl "bara" o göra tillräckligt djup, men en badtunna då? Det är väl mest på vintern man vill använda den, o ska man värma från en isklump till 40 grader så bör det väl ta en stund antar jag!

Hur har ni gjort? Tacksam för alla tips o ideer!
Grönberg
Du behöver inte värma upp dammen, men den bör var minst 1 m djup, du kan täcka ytan med frigolit, stoppa i en syrepump.
Vi gör ingenting med våra dammar och det brukar gå bra.
HelenJ
Det beror väl lite på var i Sverige du bor, eller? Själv bor jag i norra Skåne, där vintrarna viserligen kan vara milda, men där det också kan vara -20 flera dygn i taget. Det enda jag brukar göra är att stänga av filtret under vintern så inte det ska frysa sönder, och så leder jag istället vattnet från pumpen direkt ner i dammen igen, som ett utlopp. Dels värmer pumpen lite på botten, dels gör det rinnande vattnet att dammen inte kan frysa igen helt. Den är ca 1 m djup, så fiskarna har inga som helst problem att övervintra där. Men i norra Sverige behövs det kanske mer för att inte dammen ska bottenfrysa?

Badtunna har jag ingen, så det kan jag inte uttala mig om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon