Full version: Krukor
Christoffer
Fick detta påstående av en, kan verkligen plantor få svagt rotsystem
om de planteras i stora krukor och stämmer det andra i övrigt?
Tacksam för svar.

"Tänkte på det där med att växter i stora krukor blir större. Det stämmer nog, men jag läste nånstans också att man inte skall plantera dom i för stora krukor direkt för då växer den för snabbt och får ett svagt rotsystem, eller nåt. Skall de planteras i en större kruka så skall man ta en som bara är lite större."
e_sedell
Det där kan alldrig stämma. På plantskolor krukar man alldrig om polantor om det inte gäller modesplantor. En planta som skiljer sig och man vill driva viare på dem typ....

Annledningen till denna myt tror jag är att plantor brukar få rotspiraler om de står trångt. Detta är förstårs oundvikligt, men om man inte ser rotspiraler i krukan så kan man ju få för sig att den har ett klent rotsystem. (rotspiraler är när rötterna växer runt varv efter varv runt kruk kanten för att hitta ett hål. Då brukar det inte vara lika mycket rötter inne i rotklumpen. Man utvecklar till och med krukor som ska hindra detta fenomen.)

Så jag tror det bara är en myt, kan inte tänka men någonting annat...
Ina
Om det vore sant skulle ju inte en enda växt i naturen överleva... Där hamnar ju alla småplantor i en alldeles för stor "kruka". Eller ..?? laugh.gif

I o f s rekommenderas det väl ofta i krukväxtböcker att man vid omplantering skall ta en kruka som bara är ett nummer större än den gamla. Jag vet inte varför.

Jag håller ju på en del med Hoyor, porslinsblommor på svenska, och många av dessa gillar att ha det lite "trångt om fötterna". Men den enda vådan med att ge en sådan för stor kruka är att det blir en himla massa blad och mindre chans att Hoyan blommar snart. Inte växer den sämre - snarare tvärtom...
wink.gif biggrin.gif
e_sedell
Det är ju lika dant med änglatrumpeten. En kompis till men retas för att han fick sin att blomma, men inte jag. Jag valde en större kruka för att få den att bli större och finare tills nästa år. Min börjar få knoppar nu, de är 6-7 cm, jag undrar om de hinner slå ut.....
Ina
Din kommer nog ikapp, Erik!! biggrin.gif
e_sedell
Det tror jag med, mag ska mobba honom nästa år när hanns är mindre =)
kerstin z5-6
Drunkningsdöden är nog orsaken till den regeln .. en liten planta i en jättekruka löper stor risk att ruttna eftersom de har ett för litet rotsystem för mängden vatten i jorden runt den .. i naturen finns ju en hel del konkurrenenter biggrin.gif
Ina
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-08-2003, 00:07)
Drunkningsdöden är nog orsaken till den regeln .. en liten planta i en jättekruka löper stor risk att ruttna eftersom de har ett för litet rotsystem för mängden vatten i jorden runt den .. i naturen finns ju en hel del konkurrenenter biggrin.gif

Aha! *poletten trillar ner*
Var det så enkelt! Då kan man ju plantera i så stor kruka man vill bara man ser till att vara försiktig med vattningen i början. Eller...? rolleyes.gif
Annki
Om man planterar om i för stor kruka sätter ofta växten igång och producerar mer rötter för att fylla upp krukan innan den börjar växa uppåt. Så eftersom det är roligare att titta på den delen som är ovanför krukkanten än den under, brukar jag sällan skola upp i stora krukor direkt. Undantag änglatrumpet och tomater. Där är det lika bra att ösa på med en gång! Sedan är det säkert som Kerstin säger - det är lätt att dränka de små liven.
kerstin z5-6
Jovisst kan man vara försiktig med vattningen .. men för blött är för blött ..
Det är svårt att ställa tillrätta om det redan hänt ...
Så jag som är vattningsglad ,är försiktig med för stora krukor till smått ..utom just de sorter som Annki nämner smile.gif
cissi i onsala
När jag läser era inlägg kommer jag på jämförelsen med natur och kruka.

I en kruka får ju växtern lite för bra förutsättningar med både näring och vatten än vad den är van vid i vilt tillstånd, kan tänka mig att den därför skulle växa lite för fort och på så sätt inte bli så stadig och tät.

Rådet ute är ju att ej ge för mycket näring, det bör ju hända med en liten växt i en aldeles för stor kruka?

Men sanningen brukar ju ha en tendens att ligga någon stans mitt i mellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon