emelie11
Hej! Det är så att jag har köpt ett hus och dom innan mig hade en damm med fiskar i den var jätte fin när jag var här och såg den. Och nu när jag har flyttat in och våren har kommit så ser jag inte botten av dammen och de är helr grumligt vatten och ser ut som massa trådalger, jag får verkligen inte iordning på den? Någon som vet hur jag ska ta mig till? Inte nog med de så när jag kom ut idag så ser jag att ingen av mina 14 st guldfiskar finns kvar i dammen, vet ni om de finns någon slaks fågel som möjligtvis har tagit med sig dom?

DragonLady
Hej o välkommen!
Om du läser trådarna om dammar o fiskar här under Vatten i trädgården får du många svar på dina frågor flirting.gif
Det är ett stort pyssel med dammar o fiskar happy.gif
Kickan82
Hej.. befinner mig i samma situation som dig, nytt hus med damm på köpet.. visst kan det bli väldigt fint men det tar mycket tid och tålamod för att få det rent... vi tömde ur en gång för att rena vattnet och plockade bort alla löv som hade fallti sedan hösten. Det blev tyvärr inte så rent så nu tog vi tag i detta igen ordentligt.. Vi tömde dammen med hjälp av pumpen åter igen, plockade bort alla stenar och löv som fanns i... sköljde rent de med vatten och försökte få bort så mycket skit som möjligt... man kan ju inte få bort precis allt, men bättre det än inget alls. Och nu när vi håller på att fylla på ser man verkligen skillnad. Det ser rent ut och man kan se botten igen...

angående fiskarna har jag hört att de e bra mot alger... vi funderar också på detta men e lite oroliga då vår grannkatt e där och sipprar på lite vatten om dagarna.. tänk va skoj han kommer få nme lite fiskar där...

Men angående det grumliga vattnet så har jag hört talas om växter som finns som "renar" vattnet.. vet inte vad de heter men jag ska leta efter dessa me...

Lycka till

PS! Hittade en hemsida som förklarar bekymmer med damm..

http://www.willabgarden.se/main/frameset_dammar.asp
ängsvädd
Det är troligtvis alger som grumlar vattnet. Om du planterar eller lägger i vattenväxter, det finns de som ska planteras och/eller flyta fritt så konkurrerar de med algerna om ljus och näring, vattenväxter är bra mot alger.

Vattenliv: http://www.vattenliv.nu/-c-27.html

Kolla in http://www.gardenaquatica.com, tror du kan hitta lämpliga vattenväxter där. Plantskolor kan även ha vattenväxter. Det bästa är om de passar vårt klimat smile.gif

Du kan även fråga här på odla om någon har överskott på dammväxter smile.gif
Gunilla T
Grumligt vatten denhär årstiden är nästan säkert alger. Värmen och solen gör att de växer till. Algfritt får man inte i en damm men det är inte roligt om allt blir en grön sörja.

Dammen bör göras ren på våren och hösten då förmultnande löv och skräp ger näring till algtillväxten. Har man fiskar kan man inte tömma dammen utan får använda håv för rengöring.

Dammen är som ett ekologiskt system och ju bättre balans man har desto finare blir vattnet. Precis som Mimmi skrev bör man ha vattenväxter som suger upp en del av näringen. Vattnet bör vara "rörligt" dvs syresättas via pumpar och någon form av rening. Stillastående vatten blir snabbt dåligt.

Fiskar har ingen påverkan på alger.

Använd aldrig kemikalier i en damm.
Jan Lindgren
Hej!
Prova att plantera in kransalger. De växer snabbt och är lätta att ta bort med en kratta. Det räcker inte med att bara ha växter . Du måste ta bort växter ur dammen också för att minska näringsöverskottet. Ett annat sätt är att sänka pH värdet med hjälp av torvblock då brukar det växa sämre. Prova med lite kräftor för att få bort en del alger. Har du svävalger eller en bakteriegrumling så använd Daphnier. Kemikalier är viktiga att att använda om du har fiskar, kräftor eller groddjur. De kräver ett ganska högt pH så du kan behöva kalka. Kalk är en typisk kemikalie. Koppar hjälper mot vissa alger men även mot kräftdjur. Har du en hyfsat stor damm så behövs ingen vattencirkulation. Gå ut i naturen och kolla.
MVH
Jan Lindgren
emelie11
Tack för alla svar! Dammen har blivit lite bättre nu=) Ska försöka hitta här i Norrköping någonstans man kan köpa lite mer växter till dammen.. Har nämligen lagt i nya fiskar nu, en katt har ju ätit upp mina andra fiskar, så nu ska dom här fiskarna få lite mer växter=) Ingen som vet vart i Norrköping man kan köpa fler växter? Mvh Emelie
HelenJ
Jag fick ett tips om att lägga i en jutesäck med halm. Det gjorde jag i måndags, och nu är vattnet kristallklart! Jag ser allting ända ner till botten (1m) för första gången sen jag fyllde vatten i dammen för två år sen....

En nackdel med det klara vattnet finns det dock - mina fiskar syns otroligt bra, så någon kan ju få för sig att plocka upp dem...

Men det var absolut det bästa (och billigaste) tips jag nånsin fått - tyvärr minns jag inte av vem. Säkert nån tråd här på odla tummenupp.gif
Heda
Plantagen har lite dammväxter, Billbäcks i Svärtinge (V55 mot Finspång) har också och även Eriksbergs plantskola (på vägen till Svärtinge) .

Lycka till!

//Karolina
ogräset
Hejsan

Läste om ditt problem med grumligt vatten har också detta problem, men jag har inte gjort något åt det rensar pump och filter en gång i veckan men det blir inte bättre. Men efter svaret som du har fått från HelenJ om en jute säck med halm i dammen, så blir det ett besök hos granngården på måndag för köp av halm och säck tror stenhårt på detta. Jag är väldigt försiktig med kemikalier i dammen jag har 7st koi som är ca 35cm stora och ganska tama.

Ha en skön sommar

MVH Birgitta coolgleam.gif


4.jpg

Heda
HelenJ Hur stor damm har du? dvs volym? vad har du för pump och filter? Vi provade med "halmtricket" men vattnet blev brunt ist för grönt...blev ditt vatten också det innan det blev klart?
HelenJ
CITAT (Heda @ 22-06-2008, 22:04) *
HelenJ Hur stor damm har du? dvs volym? vad har du för pump och filter? Vi provade med "halmtricket" men vattnet blev brunt ist för grönt...blev ditt vatten också det innan det blev klart?



Min damm rymmer ca 10 kubik. Jag har egentligen överdimensionerad pump och filter, men just nu har jag inte filtret ikopplat alls. Däremot både vattenfall och stenfontän, så det hela tiden är cirkulation.
Har problem med trådalger som jag går och drar upp varje dag. Men det grumliga brungröna vattnet blev helt klart på tre dar med halmen. Det var precis som om allting bara sjönk ner till bottnen.
Nu har säcken legat i i två veckor och det har inte blivit sämre, så den får helt enkelt ligga kvar tills den inte verkar funka längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon