Full version: Grodyngel
Berit
Vi har en damm i trädgården med c:a 380000 liter vatten. Har haft få grodor i dammen vad vi sett men nu har vi fått tusentals grodyngel.

Varför så många?

Har också fisk i dammen: Regnbågslax, abborre, mört, löja och lake, även salamander.
Christer i Falköping
Uppenbarligen finns det såpass stora områden med grunt vatten där äggen klarar sig från fiskarna att det blir mängder med nya smågrodor.
Christer.
emelie11
Jag kan trösta dig med att vi har oxå massa grodyngel. Men när dom blir stora sen så beger dom sig därifrån..
Berit
Jaha dom sticker iväg sedan. Jag har burit ner 6 st hinkar till sjön med yngel men det är massor kvar ändå, jag tycker det är lite snuskigt med alla dessa när jag badar i dammen.

Tack för era svar
Christer i Falköping
Kan väl knappast vara snuskigare med grodyngel än all fisk? Plus alla fåglar som skiter i den m.m m.m
Christer.
embees
Grodyngel är ju algätare. Med så många så är väl dammvattnet klart och fint?
Jag undrar också, precis som Christer i Falköping, varför skulle grodyngel vara äckligare än alla fiskarna du har?
Jan Lindgren
Hej!
Grod- och paddyngel brukar komma och gnaga på oss om vi är stilla en stund. Det gör aldrig fiskarna. Dessutom så flyttar sig fiskstimmen när man kommer simmande men paddynglen är kvar vilket en del upplever som obehagligt. Det är skoj med liv i dammen. Jag tror att senaste trenden med dammar på varenda större tomt kommer att ge groddjuren ett uppsving. Det behövs eftersom många naturdammar försvunnit på grund av att de varit i vägen för jordbruket.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon