Full version: köttätande växt
uffe larsen
Hej!

Har lovat min son att försöka få tag på en köttätande växt!!

någon som kan tipsa mig lite om var man kan få tag på en sådan , skötsel ,osv

Mvh

uffe
Betty
Gå in på medlemslistan (sid 2) Konakta medlemmen adrian, han kan en massa om köttätande växter.
rosettei
I dag fick jag ett annonsblad från Plantagen
de säljer köttätande växter
adrian
Hejsan!
Jag var på noramarknaden i helgen och sålde växter.
Vädret var fint tills det började regna... biggrin.gif

Men kul var det och många frågor fick jag ang växterna...



Jag fick även besök av kunder till en STOR blomkedja som var där...
Det lustiga och samtidigt tråkiga var deras okunskap ang dessa växter.

Jag fick berätta VAD växten hette + skötseln av den...
Skillnaden mellan mig och tex PLANTAGEN är att jag VET vad jag säljer och dessutom sköter om mina växter på ett bra sätt.

Jag mötte väldigt många i Nora som hade haft köttätande växter men INGEN hade sin kvar i livet... sad.gif

På grund av vad???

Att ingen som säljer dessa vet vad det är för nåt de säljer...
De har förmodligen redan börjat i butiken att ta död på dem...
När kunden får sin är den redan döende...

Jag var inne på en 7-11 butik igår och killen där inne hade köpt en VFT för 85:- på stan i en butik.
Han visade mig den och den var torr (då dör den...)
Fällorna var alla ruttna längst ut (vilket betyder att nu dör hela bladet)
Den var förgiftad och på väg att dö...
Jag skulle skämmas om jag sålde en döende växt, hur kan man göra det?

Ibland kan det vara nära och billigare, MEN vill någon köpa en döende växt?

Jag ger hellre bort en sådan...
Butiken sade till honom att den skulle ta alla flugorna i butiken, och det är en lögn...

Inte konstigt att intresset dör när man kastar pengarna i brunnen...
wink.gif

Jag kommer att åka runt på marknader med mina växter och hitills har det varit väldigt uppskattat...

På onsdag är jag i på Askersunds marknaden...
Gossen Ruda
Du har möjligen inte samma växt som figurerar i Little Shop of Horror? Det skulle va nåt. Åter till naturen. Några Nordamerikanska växter är inplanterade någonstans i Sverige. Vet du hur långt norrut såna skulle klara sig i naturen?
adrian
Zon 1 klarar de sig bra i och det gäller såvitt jag vet trumpeter och venus flugfälla + sileshår...Tätört, de finns ju redan på flera ställen...
Men jag ska prova i närke (zon 3 enligt en del och även zon 4 enligt en karta ?)
Så får vi se vad som kan hända...
Man kan ju alltid exprimentera (??stavningen..).
Jag har fått sjuka venus från handelsträdgårdar och "behandlat" dem.
Nu står de ute i mitt hemmabyggda rätt så fula men billiga växthus...
Och de ser ut som kruksallad!! biggrin.gif

De blev otroligt fina efter att ha vant sig efter chocken de fick när de gick igenom allt...

Det finns nästan alltid undantag, och det är bara att prova, mina hade annars dött, men mår bra idag...

Jag ska se om jag hittar bild på före och efter så att man kan se skillnaden på dem...
Susanne i Linköping
Adrian, har du några tips om hur jag ska pigga upp min Venus?

Det är två år sedan jag köpte den, och den ser lika tanig ut som då. Bladen dör vartefter, men det kommer som tur är nya. Första vintern stod den i vardagsrummet, i vintras i ca fem plusgrader i det ljusaste fönstret i kolonistugan. Den har blommat två gånger. Den står i en självvattnande kruka, får oftast regnvatten, och den har fortfarande samma lilla kruka med samma jord som när jag köpte den (eftersom jag inte törs chansa på vilken jord den ska ha). Och den har stått inomhus hela tiden. I sommar har den fångat massor av flugor.

Alla tips om hur den blir gladare mottages tacksamt!

På tal om marknader, du kommer inte händelsevis till Jättegrönt i Gamla Linköping 7/9? smile.gif
adrian
Det hade varit roligt att komma till linköping men tyvärr har jag redan bokat Arboga marknaden...sad.gif.
Jag har fullt upp med allt så jag har nästan ingen koll på framtiden... biggrin.gif

Du har mail... rolleyes.gif
adrian
Jag är i Askersund på onsdag 26 augusti..
Askersundsmarknaden...
(Korståg med mina trumpeter... biggrin.gif )
Alpiner i Halmstad
I vintras erbjöd jag frö av flugtrumpet Sarracenia purpurea till medlemmar på forumet. Jag skickade också ut några portioner till dem som hörde av sig.
Vi sådde våra under januari månad och satte krukorna i vinterkylan. Sedan dess har vädret stått för skötseln. Krukorna står i plastburk med ca. 2 cm. vatten.
Getingarna väljer bort vårt matbord mot ett sista besök i trumpeterna, vilket ger ett bra gödningstillskott till plantorna i dammkanten.

Moderplantan och småttingarna kan Ni se i vårt album: Så sår vi.
M.v.h. Bernt
adrian
Wow!
Jättevackert.. Så ska det se ut runt dammen.. biggrin.gif
Har du sett världens minsta köttätande växts blomma...?
(ser ut som en kanin i klänning med en lång svans...)

adrian
Jättegrönt i Gamla Linköping 7/9...
Jag har ringt och kollat..
Mendet var bara svenska växter som fick medverka... INGA utländska...(?).

(Det är ju typiskt för dessa växter, de släpps inte in överallt...Hrmm...)
mad.gif
Elaka människor....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon