Annelie
Är det någon som kan hjälpa mig avgöra vad jag lämpligen bör använda i min lilla rundel - projekt myshörna? (se album aug 03) Inte i själva dammdelen utan i den övriga delen som ska möbleras. Det ska vara skönt att gå på men samtidigt inte så "mjukt" att jag inte kan ha ett litet trädgårdsmöblemang där utan att riskera att rulla runt i stenen. smile.gif

Finns det rödfärgat singel och vilken färg har kvarts? Jag har letat bilder på nätet men är fortfarande osäker på vad som skiljer alla dessa stensorter åt, och hur de ligger prismässigt förhållande till kvalité?
Eva i Norrköping
Trädgårdssingel, eller naturgrus, tycker jag är finast! Då är stenarna rundade och sköna att gå på, och det är vackert också. Kostar inte mycket alls, 150:- för ett helt flak gav jag i somras.
Ralf
150 kr kan ju inte ens ha täckt transportkostnaden! Det var rasande billigt! eller pratar du släpvagnsflak?
Mariann
Kvartsen är vit till genomskinlig. När den är genomskinlig brukar den väl kallas bergskristall. Jag köpte lite till en krukväxt jag har inne.
Eva i Norrköping
Ja, jag menade ett släpvagnsflak. Och man får hämta själv. Men det räcker till mycket, tro mig...! Så jag tycker det var billigt.
Ingrid på Västkusten
Det beror på - vi ha nu inte runda stenar utan spetsiga ca 7-12 mm och de är helt ok då de packar sig på ett helt annat sätt än de runda som ibland kan ge en vattentrampningseffekt!

Glöm inte markväven under .-)

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al....php?userid=130

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=47399
Annelie
CITAT
Glöm inte markväven under .-)
Ingrid - Den ligger på plats redan smile.gif

Och egentligen vill jag ha runda stenar.. men jag var rädd för just det som du nämner här - att man ska "halka runt"?! De stenarna som du pratar om, vad heter de? Förmodar att man måste veta precis vad det är man vill ha när det är dags handla...

CITAT
Kvartsen är vit till genomskinlig.


Mariann - Tack, då vet jag vilken sten det är!

CITAT
Trädgårdssingel, eller naturgrus, tycker jag är finast! 150:- för ett helt flak  


Eva - Det där lät ju himla billigt! Men det är en bit från Skåne till Norrköping! Eller du var kanske nere om och fyndade wink.gif smile.gif

Någon som har tips om vart jag ska vända mig i mina hemtrakter.. och vilka priser vi pratar om?

Tack så länge!
Ingrid på Västkusten
Skåne!

Men herre jestanes - Du har ju Terra Tec på hemmaplan - åsså Bara mineral - LYLLOS!

Mitt svarta grus kommer ifårn ett stenbrott utanför Broby.

Fler leverantörer? Tja Flisby förstås men jag tror ju att dem jag räknade upp nog kan lösa allt!

Hälsar ingrid
Annelie
Tack Ingrid!

Jag har tittat på dina tips och suttit här och dreglat en stund! smile.gif

2 säkra ställen jag ska besöka!
Kjellepelle
Hej Annelie. Det finns röd singel. Bergarten kallas älvdalsporfyr, finns som singel, kross och stenmjöl. Jag vet just nu inte var man köper det - ska forska lite. Fabriker som tillverkar betongelement och trädgårdsplattor brukar ha det i lager i olika fraktioner. Kanske finns någon sådan tillverkare i din närhet. Lycka till.
Annelie
Hej alla,

Har precis läst lite inlägg i det gamla forumet och hittat en del fler bra tips!

Och nära är det.. rolleyes.gif

Men men... om man vet vart man ska leta är det lättare att hitta smile.gif
Lissas
Skilj på natursten ( slipad ) och kross. All älvdalsporfyr är kross likaväl som kvartsvarianter. Kross bär mycket bättre eftersom det är fråga om vassa kanter....men man går ju inte gärna på det barfota.
Det bästa är att använda små fraktioner om det är fråga om en uteplats. S k 0-8 (mm) är bäst och det kan man även gå oskodd på utan indiangång... :)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon