Full version: Ovälkommna gäster?!
mollys_matte
Har en murbruksbalja med lågväxande näckrosor i. Men nu har det även flyttat in mygglarver!
hur ska jag göra för att bli av med dem?
Har även haft besök av skator som verkar ha käkat litet av flytväxterna (simbräken eller vad de nu hette) elelr är det så väl att de käkat mygglarver och "råkat" få med växter?

kanske borde skrivit i skadedjursavdelningen, men tyckte inte jag hittade något dammrelaterat där...
Johanna O
Har för mig att nån tipsat om att hälla i en droppe diskmedel, typ YES, kan göra susen. Kom inte ihåg varför dock, kanske det var nåt med ytspänningen... Hur det påverkar dina växter vet jag inte.

Mvh
Johanna
Christer i Falköping
Du har möjligtvis inte ett akvarium stående någonstans? För då köper du fem små Kardinalfiskar och släpper ned i baljan. De äter mygglarverna med god aptit. Då skall du inte ge dem annan mat så att de ratar larverna.
Christer.
mollys_matte
Du menar att jag sen har dem i akvariet under vintern eller? *hehe*
(har nog minst 3 akvarier av varierande storlek kvar hemma i föräldrahemmets källare...)

Guldfiskar eller slöjstjärtar funkar inte lika bra eller?
Tycker de är sötare...
Christer i Falköping
Jodå, de funkar utmärkt, men de skitar ned så mycket mer.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon