Full version: Min damm
gyppoline
Hejdär!

Nu under 4 dagar har jag grävt min första damm, allt har gått jätte bra tills nu, när jag inte har några idéér kvar och behöver lite tips och inspiration från er. tongue.gif För mycket sten? För stora stenar? Vad ska jag plantera på kullen? Vilka växter ska jag ha i dammen och runtom? confused.gif Jag har inte tänkt ha några fiskar i dammen.. Jag bor i zon 7.
Funderar också hur stor pump jag ska köpa? Har ingen kunskap om de alls, vill ha en lagom stor fontänstråle;) Nån bra internetsida att beställa från?
Tacksam för alla små tips smiley_small_hug.gif
skogstroll
jag ska få damm snart också och funderar en del på lite prydnadsgräs mellan stenarna runt kanten, näckrosor o andra vattenväxter i dammen smile.gif
gyppoline
CITAT (skogstroll @ 15-06-2008, 14:14) *
jag ska få damm snart också och funderar en del på lite prydnadsgräs mellan stenarna runt kanten, näckrosor o andra vattenväxter i dammen smile.gif



Jag har grävt min damm ca 90cm där de är som djupast, de flesta näckrosor behöver 80 centimeters djup.
DragonLady
Hej!
För att bryta av stenen lite så hade jag byggt upp bakom kanten på någon eller alla sidorna och planterat växter där ev. högt gräs i en rugge eller 2. samt irisar + allt som du tycker är fint yes.gif
Gör också så att du har plats för att plantera mellan alla stenarna så döljs ju en del av dessa av växterna senare.
Sedan gör du det möjligt på ett ställe där man kan gå ganska nära för att beskåda underverket också happy.gif sätt platta stenar el. dyl. så man kan gå fram.
Satsa på minst 2 näckrosor som kommer att skugga vattnet, samt botten o flytväxter som renar vattnet.
Varför inte ett litet vattenfall på din kulle? så får vattnet cirkulera lite också + att det är fint o rofullt.
gyppoline
CITAT (DragonLady @ 15-06-2008, 14:33) *
Hej!
För att bryta av stenen lite så hade jag byggt upp bakom kanten på någon eller alla sidorna och planterat växter där ev. högt gräs i en rugge eller 2. samt irisar + allt som du tycker är fint yes.gif
Gör också så att du har plats för att plantera mellan alla stenarna så döljs ju en del av dessa av växterna senare.
Sedan gör du det möjligt på ett ställe där man kan gå ganska nära för att beskåda underverket också happy.gif sätt platta stenar el. dyl. så man kan gå fram.
Satsa på minst 2 näckrosor som kommer att skugga vattnet, samt botten o flytväxter som renar vattnet.
Varför inte ett litet vattenfall på din kulle? så får vattnet cirkulera lite också + att det är fint o rofullt.


Flytväxter som renar vattnet säger du, det är alltså nödvändigt? Jag har hur som helst tänkt ha flytväxter men är de enbart dem som renar vattnet? Vattenfall har jag funderat på, men jag tror att jag sparar det till nästa år.. Jag har börjat plantera lite smått på min kulle, jag hällde dit drygt 3 säckar planteringsjord och blandade om det med jorden på bilden (från dammen). Räcker det näringsmässigt för blommorna? Eller ska man ha mycke planteringjord?
Blev ett långt inlägg med många frågor laugh.gif
DragonLady
Blanda i en påse gödsel på kullen så har de näring så det räcker ett tag.
Ju mer sol det kommer ner i vattnet desto mer alger får du i dammen.
Flytväxter både renar och hindrar solljus ner i dammen så inte trådalger mm. gynnas.
Det finns "under ytan" växter också som renar.
Ju mer växter du har i dammen som "äter" näring ju mindre får algerna.
gyppoline
CITAT (DragonLady @ 15-06-2008, 19:56) *
Blanda i en påse gödsel på kullen så har de näring så det räcker ett tag.
Ju mer sol det kommer ner i vattnet desto mer alger får du i dammen.
Flytväxter både renar och hindrar solljus ner i dammen så inte trådalger mm. gynnas.
Det finns "under ytan" växter också som renar.
Ju mer växter du har i dammen som "äter" näring ju mindre får algerna.


Jag får tacka för det! Kanon bra! bravo.gif
HelenJ
CITAT (DragonLady @ 15-06-2008, 14:33) *
Hej!
För att bryta av stenen lite så hade jag byggt upp bakom kanten på någon eller alla sidorna och planterat växter där ev. högt gräs i en rugge eller 2. samt irisar + allt som du tycker är fint yes.gif
Gör också så att du har plats för att plantera mellan alla stenarna så döljs ju en del av dessa av växterna senare.
Sedan gör du det möjligt på ett ställe där man kan gå ganska nära för att beskåda underverket också happy.gif sätt platta stenar el. dyl. så man kan gå fram.
Satsa på minst 2 näckrosor som kommer att skugga vattnet, samt botten o flytväxter som renar vattnet.
Varför inte ett litet vattenfall på din kulle? så får vattnet cirkulera lite också + att det är fint o rofullt.


Det där var en väldigt bra beskrivning på min damm tummenupp.gif
Se bilderna








Och den funkar jättebra!


DragonLady
Mycket fin damm tummenupp.gif
.. hur fick du dit de stora stenarna g.gif giggle.gif
gyppoline
Hej, de kommer ständigt fler funderingar, jag ska nu bryta min stenmur och plantera in lite blommor, men hur? Ska jag gräva ett hål i marken och förse med gödsel eller och plantjord (?) och sen plantera mina växter?! g.gif
/gyppo
HelenJ
CITAT (DragonLady @ 15-06-2008, 23:16) *
Mycket fin damm tummenupp.gif
.. hur fick du dit de stora stenarna g.gif giggle.gif


Med maskin och några stora starka karlar smile.gif



skogstroll
här är min damm påbörjad, frågan är vad man ska göra med kanterna (berg)...
[attachment=19841:dammliten.JPG]
DragonLady
Bygg upp bakom o på kanterna med torvblock som du kan plantera i.
Lägg också kokosnät på kanterna under torven så det går ner i vattnet så du inte ser dammduken, det finns kokosnät med planteringsfickor på också.
skogstroll
Ska man då skära i/forma torvblocken så de ligger kvar? Det är bergskanter och jag tror inte det skulle ligga kvar om man bara dängde dit dem. Till vänster (syns inte) så är det en brant nedåt berget så det måste vara något som ligger kvar confused.gif Kokosnät är en bra idé för att piffa till'et thanks.gif
gyppoline
Nu har jag kommit lite längre med min damm, men nu undrar jag vad som fattas? -cry-.gif
Jag ska fylla på med sten runtom kanterna och en bit in i vattnet, för att dölja kokosväven. Jag har planterat lite runt dammen, då hällde jag bara ut en hög med gödslad torv och plant.jord, (se markering) blev de bra? Kommer de växa och trivas där? wacko.gif
Har slut på idéer..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon