Monica J
Hej!
Vet någon hur högt insynsskydd man får sätta upp vid tomgräns mot granne? (utan medgivande från oss)
Gäller höjden både staket, pergola, häck, skärmvägg?
Min granne har planat ut sin sluttande framsida, höjd som mest 50 cm. Nu ska det sättas upp insynsskydd mot oss. Hur räknas höjden på detta insynsskydd? Från gamla marknivån eller den höjda?

Mvh
Monica
Louise i Göteborg
Detta varierar från komun till komun. 120 cm tror jag är en vanlig uppfattning om hur hög en häck "skall" vara.

Men vad är problemet? Grannen bygger, ni får det gratis - ju högre dess bättre tycker jag.
Skugga? Massa trevliga saker kan växa där ändå.
Fult plank? Du får plantera vad som helst på din sida.
Utsikt?
Tänk på att även du får lä och insynskydd av dessa anordningar.

En nöjd granne bakom plank är mycket mycket bättre än en sur utan plank. Jag önskar mina grannar gjorde mer "fel" som jag kunde ha till godo när jag bygger.
Monica J
Är bekymrad över att mina fina blåbärsbuskar inte kommer gilla konstant skugga och inte resten av min nyplanterade rabatt heller som just anlagts efter läget "full sol". DET är problemet!
M
Charlotte V
Nu är det en sak som ytterligare komplicerar det hela! En förändring av marknivån kräver, liksom uppförande av byggnader, etc, bygglov. Man får alltså inte lov att höja sin marknivå hur som helst mot grannen, eftersom det ofta medför ändrad vattenavrinning och sådant mot angränsande fastigheter. Hur mycket har de höjt? Hur har de löst eventuellt dränage av vatten som ju kommer att rinna ner till dig?

Där jag bor fyllde en granne ut sin slänt mot vägen med schaktmassor för att kunna ställa bilen där. Grannen bredvid blev naturligtvis sur (fullt förståeligt) och kontaktade först grannen, sedan kommunen. Grannen fick sedan flytta schaktmassorna från tomtgränsen. Gissa om han var sur.

Kolla med byggnadsnämnden i din kommun - de kan svara på dessa frågor. Prata sedan försiktigt med grannen - även om det känns jobbigt vill du ju inte riskera att dina markförhållanden ändras.

Charlotte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon