Full version: Luzernstövare ?
Motti
Någon här som har egen erfarenhet av den hundrasen och kan berätta lite om den som tex mentalitet läraktighet om de är väldigt krävande, jaktduglighet på hare och eventuella ärftliga sjukdomar(eftersom avelsbasen fortfarande är trång)

Mvh Motti
A-C E
Hej!
Vet inget om denna rasen.
Har själv strävhårig vorsteh.
Skall höra runt blad mina hundvänner återkommer.
Mvh
Anki med jyckarna i Dalsland
gunvor
kände en sådan för många år sedan - så vacker och så duktig jakthund och så trevlig!
Motti
Tack för trevliga svar !jo jag har hört att de ska vara väldigt lättfostrade lugna och snälla dessutom är de vansinigt vackra,gubben min och sonen jagar och nu framöver när vi flyttar ut på landet ska vi köpa hund och det lär väl bli en jakthund då.Det negativa man hört är att det förekom eplepsi bland en del av dom som förmodligen beror på trång avelsbas,hur det är nu för tiden vet jag inte ,tänkte att någon här hade erfarenhet av det.Hade jag själv fått välja kanske det inte blev en jakthund rolleyes.gif Föresten !förut hade vi Beagles väldigt busiga hundar confused.gif

Mvh motti
Cockaby
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av stövare i allmänhet får jag erkänna men spontant så känner jag att det finns mer måndsidiga jakthundar som jagar mer än bara harar. Men jag antar att eftersom luzernstövaren har dykt upp i diskussionerna så är make och son intresserade av stövarjakt. För det ska tydligen vara något speciellt även om det är en jaktform som minskar mer och mer.

Med stövare är det ju väldigt viktigt att de endast förföljer hare (och möjligtvis räv?) men absolut låter bli rådjur. De olika stövarna har detta mer eller mindre naturligt i sig men det kan ändå innebära en hel del gråa hår på vägen. Eftersom det här är hundar som ska klara av att i flera timmar förfölja en hare alldeles ensam i skogen så kräver detta väldigt självständiga hundar som klarar sig bra utan förarens inblandning. Det gör att det kanske inte är de mest lättränade hundar i övrigt och svårt att få dem såpass lydiga att man kan ha dem lösa på promenaderna i övrigt.

Men nu låter jag oerhört negativ. Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av stövare. Det närmaste är från jagande taxar där det inte heller är helt lätta men samtidigt alldeles underbara. Och är det stövarjakt som är aktuellt så är det ju självklart det som ska skaffas också. Ni har ju dessutom erfarenhet av beagle som trots allt är en liknande typ av hund. Vilken typ av stövare har jag däremot ingen koll på men de olika stövarna ska vara olika lätta att få rådjursrena, dvs att de inte går på rådjur.

Själv har jag alltid velat ha en jakthund. När jag var liten tjatade jag på pappa att jag ville ha en älghund för jag tyckte det var imponerande med deras jaktsätt. Men pappa förklarade lite snällt att det inte är lönt i Halland där jaktlagen har typ en älg per år på sin kvot... Som vuxen har jag fastnat totalt på spanieljakt och var inne på att skaffa en. Men som fattig student som inte jagar, inte hade kontakter, marker eller transport så fick det bli en vanlig cockerspaniel istället för jaktvarianten. Men nästa hund blir helt klart en jaktcocker eller jaktlabbe. Men så är jag mer intresserad av att aktivt träna med min hund på nära håll där jag kan styra mer. Lite träningsfreak är man allt smile.gif

Nu svävade jag ut en massa irrelevanta saker som mer handlar om mig. Roligt att ni ska skaffa hund i varje fall. Det är underbart att få en extra kompis i familjen att umgås och kela med.
Motti
Tack för dit inlägg Cockaby !bra att få höra andra spåna runt ämnet ,jo det är harjakt som mest gäller här, jagar de rådjur gör de de med mindre hundar som andra jaktkamrater äger.Visst är det lite svårare att få en jakthund att gå lös ute på promenad efter som de har stark jaktinstinkt,de här Luzernerstövarna ska däremot vara väldigt lätfostrade och mjuka i sättet och de föds mer eller mindre rådjursrena,alltså inte lika stora problem med att få dom att låta bli rådjur.Fast det där med att ha dom lösa !våra Beaglar vi hade gick utmärkt att släppa lösa ute i skogen de verkade förstå skillnaden på jakt och vanliga promenader,men när husse här tog fram bössa ryggsäck och jaktrock då blev det "musik" här ska du tro för då visste dom att nu var det jakt på G rolleyes.gif Vi har även bekanta med jakthundar vars hundar lugnt kan gå i trädgården lösa,kanske är en fostrings sak.Det ska bli kul att skaffa hund igen bravo.gif men nu blir det inte förän till våren,svårt att få tag i valpar så här års och får man tag i några är de flera månader och redan starkt präglade av ägaren och omgivningen.Harjakt är väldigt poulärt här i Småland vi har inte märkt någon nedgång här !

Mvh motti
Annie-72
Hej Motti!!

Jag är ägare till en Luzernstövare och det är en väldigt trevlig hundras. Han är ganska mjuk, busig och väldigt sällskaplig. Han har oerhört svårt att vara ensam hemma men fungerar självständigt i skog och mark. Vi började jaga in honom i slutet av förra säsongen. Han blev ett år i april. Han hade några egentliga hardrev men ochså några rådjur.. Detta att de skulle ha inbyggt att ej jaga rå tror jag inte på utan det är väl mer husses/mattes gillande över vad som jagas som påverkar dem. Initialt tror jag inte det gör så mycket om de som unga sätter av efter rådjur det visar ju bara på en god jaktlust. Han är dock svår att få att äta...

Lärkvallens Cesar



[attachment=21337:Byggnation_026.jpg]


Med vänlig hälsning Annie
Motti
Oh vad trevligt med svar från en som äger en Luzerner rolleyes.gif Men vad snygg han var du måste vara stollt bravo.gif Älskar deras utsende och deras härliga öron för att inte tala om färgerna.Vi har en bekant som haft två den sista han hade var en supergo hund impoterad från England,den första hade flera eplepsianfall varje dag tills de tog bort honom,det oroar mig lite just att avelsbasen är så trång än.Det där med född rådjursfri är nog mer vedetaget i Norrland där de inte har rådjur confused.gif som du skriver beror det mycket på fostran och injagning.Upplever du honom som "lättfostrad"eller är det en "envis" ras,vad jag hört fodras sällan hårda tag och att de har ett vekt sinnelag,tycker du det stämmer ?
Är på gånga att flytta så inloggningen här är lite hipp som happ.

Jättetrevligt att du svarade thanks.gif Motti
Överbölingen
Har haft kontakt med några mycket trevliga luzernstövare. Har aldrig haft någon själv utan drygt 40 år med hammiltonstövare. Generellt är den lite vekare i kynnet än en hamiltonnare men det lägger inte hinder i vägen för bra jaktlust. Brukar vara lätta att grunddressera. Skällighet och "ledsen ensam" är mest husse- och matteproblem vid uppfostran. Hundar är hundar.
Motti
Tack för svaret Överbölingen,visst är hammiltonstövaren också en trevlig hund har haft förmånen att träffa några,själv har vi haft Beaglar i tjugofem år men nu kände vi att vi vill ha en något större hund och som är lite "lugnare"och mjukare och lättare att som du säger grundfostra,att de inte gillar att vara ensamma är inga större problem eftersom jag är så kallat hemmafru och kommer att vara hemma och fostra och motionera ja och så förstås mycket kärlek rolleyes.gif jakt träningen får gubben och sonen ta hand om,att de kan vara skälliga confused.gif ja det är ju också en fostringsak tycker jag men är i och för sig ingen nackdel heller om det inte gläffs i tid och otid men lite vackt är bra eftersom vi nu ska flytta ut på landet och jag får vara ensam periodvis då kan det kännas tryckt med en hund som är vaksam.Luzernen är ju heller inte så stor som tex hammilton och finne vilket är bra för vår del,tycker det är en härlig hund och vansinigt vacker att titta på nu återstår det att hitta en valp till våren så man får väl ligga och kolla på nätet efter avkommor från bra hundar. happy.gif

Tack för alla trevliga svar ! ta gärna emot fler synpunkter Motti
Annie-72
Hej Motti!!

Sparkar liv i den här tråden igen.. Hur har det gått för er? Har det blivit nån Luzern?

Annie
Motti
Nä det har det inte blivit på grund av katten kan vi säga ,han är 10 år nu och väldigt skygg och vi tror inte det skulle fungera att skaffa en vild valp ihop med katten så vi har valt att avackta ,vi vill ju gärna ha hund men inte på bekostnad av att kisse inte vill komma hem mer han var ju här först så han är herre på täppan.men jag saknar hund särskillt när jag är ensam emellanåt,känns tryggare att ha hund än katt då :)men vi älskar vår katt och tycker att vi får ta hänsyn till honom först och främst.Ja det har blivit ett dilemma för oss hur vi ska göra eller inte göra.
Annie-72
Hej Motti!!

Snällt tänkte emot katten. Dock tror jag inte det skulle behöva bli bekymmer. Katter brukar ganska snabbt markera vad som gäller och det förhåller sig hunden till....

Förhoppningsvis skall våran Cesar bli pappa till hösten/vintern yahoo.gif
Motti
Åh va stollt du måste vara då smile.gifmåste va en attans snygg pojke rolleyes.gif ja jag är väl en fegis men katten går först ,och vet du det säger gubben till jägare också,vi vill ju int ha katten som löskatt i byn och att han inte vågar sig hem.Ja vi får ´se hur det blir;)Men jag tycker Luzernstövarna är såååå fina och vill gärna ha en.
Annie-72
Kan inte låta bli att visa min vackre pôjk...

[attachment=54944:BIS_20Reserv.jpg]
Motti
Milde tid vilken snygg hund du har han är jättevacker bravo.gif älskar de där långa öronen och Luzernens färgställningar och det är också min typ av hund,vet inte om jag skrev att vi haft Beaglar i många år (innan vi skaffade katten Helge)Beaglar är ju väldigt lik Luzernen på många sätt och kanske inte så konstigt för båda är ju stövare!Beaglen är den minsta stövarrasen.
Tycker du att din hund är väldigt livlig och envis eller tycker du att den är lättfostrad och relativt lugn,en del säger att Luzernen är vek i sinnelaget och fodrar sällan några hårdare tag stämmer det ?Beaglar är väldigt livliga och busiga och enraka men när de kommer upp i 2-2,5 år lugnar de ner sig betydligt,skulle vilja ha en lugnare hund nästa gång som inte far runt som ett torrt skinn;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon