Full version: Dvärgnäckros!
Elihe
unsure.gif Min dvärgnäckros som varit planterad ( i näckroslera) i snart en månad i min lilla damm har inte visat ett enda blad. Tar de så lång tid på sig? Någon som vet? Andra växter växer så det är inte brist på näring.

MVH crying.gif
Christer i Falköping
Var det bara en rotklump när du satta den i dammen? Den borde i vilket fall ha fått blad nu. Men du har väl inte satt den för djupt? De små måste nästan starta uppe vid vattenytan, annars dukar de snart under.
Christer.
Elihe
Den var planterad i en genomskinligt plastkruka i lera så jag bara flyttade över den i en större planteringskorg. Första veckan stod den vid vatten ytan, sen flyttade jag ned den till ca 25 cm, kanske ska jag flytta upp den igen o se vad som händer. Eller har jag tagit den "av daga"???!!!
confused.gif
Christer i Falköping
Lyft upp den till ytan igen, den måste vara ytligt för att orka få fram bladen nämligen. När de börjar komma kan man sakta men säkert sänka ned dem till rätt djup. Vete katten om du tagit den av daga, men ge inte upp hoppet än!
Christer.
Elihe
rolleyes.gif När jag lyfte upp den igår så såg jag ett ensamt liiiiitet blad på väg. Nu gör jag som du säger, Christer, o låter den stå strax under vattenytan tills den ev. kommer igång. Tack för hjälpen.
MVH biggrin.gif
Christer i Falköping
Håller tummarna!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon