henriks
Envisa små jäklar, tycks inte spela någon roll vad man tar sig till, dödar man en kommer det två nya. Golvet i hela huset är översållat med lik efter varje flugjakt, men knappt har man hunnit dammsuga upp dem innan huset är hullt av flugor igen.

Skaffade mig en elektrisk "fluggrill" häromdagen med lysrör som skall locka till sig de små kräken, och sen ta kål på dem med en elektrisk stöt. Stöten är det inget fel på - det händer att flugan fastnar och brinner upp med en blå låga under intensivt knastrande och fräsande. Problemet är att flugorna här inte är läskunniga - de har inte läst i manualen till flugfångaren att de skall vara attraherade av lysrören - de har snarast avskräckande effekt. Jag har flyttar runt grunkan för att prova ut olika platser, men nej - de enda flugor som fångas är väl de som bara råkar flyga förbi. Hittils denna helgen står det väl en sådär 500-20 mellan människa och maskin vad gäller flugfångning.

Vad göra?
Grå
CITAT (henriks @ 21-06-2008, 11:26) *
Envisa små jäklar, tycks inte spela någon roll vad man tar sig till, dödar man en kommer det två nya. Golvet i hela huset är översållat med lik efter varje flugjakt, men knappt har man hunnit dammsuga upp dem innan huset är hullt av flugor igen.

Skaffade mig en elektrisk "fluggrill" häromdagen med lysrör som skall locka till sig de små kräken, och sen ta kål på dem med en elektrisk stöt. Stöten är det inget fel på - det händer att flugan fastnar och brinner upp med en blå låga under intensivt knastrande och fräsande. Problemet är att flugorna här inte är läskunniga - de har inte läst i manualen till flugfångaren att de skall vara attraherade av lysrören - de har snarast avskräckande effekt. Jag har flyttar runt grunkan för att prova ut olika platser, men nej - de enda flugor som fångas är väl de som bara råkar flyga förbi. Hittils denna helgen står det väl en sådär 500-20 mellan människa och maskin vad gäller flugfångning.

Vad göra?


Kontakta ägarna och tvinga dem att hålla dem kopplade och instängda...
Mollis
Jag har också en elektrisk "stationär grill" men den funkar bara på myggen, flugorna är alldeles för smarta.. förutom den vanliga flugmällan har jag införskaffat "Insektsdräparen" som ser ut som ett litet tennisrack som man svingar på flugan, får man träff så grillas den.
henriks
CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 11:41) *
Jag har också en elektrisk "stationär grill" men den funkar bara på myggen, flugorna är alldeles för smarta.. förutom den vanliga flugmällan har jag införskaffat "Insektsdräparen" som ser ut som ett litet tennisrack som man svingar på flugan, får man träff så grillas den.


jodå - sån har jag också provat - fördelen är att man kan fånga flugorna i luften - nackdelen är att det är heltidsgöra att hålla det drägligt flugfritt. -cry-.gif


UUÄÄÄHHH!
Nu har jag ett fluglik utkletat över bildskärmen på laptoppen också!
Mollis
Ja jag vet..och eventuella grannar tror att man tränar som en galning för Wimbledon eller nåt -fear-.gif
henriks
CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 11:41) *
Jag har också en elektrisk "stationär grill" men den funkar bara på myggen, flugorna är alldeles för smarta.. förutom den vanliga flugmällan har jag införskaffat "Insektsdräparen" som ser ut som ett litet tennisrack som man svingar på flugan, får man träff så grillas den.

Kan man "beta" fällan? funderar på att trä upp fårskit på en sytråd och hänga in på lysrören? Kanske inte så fräscht.. men va faan...
Bättre att måla lysrören med jordgubbsylt?

crazy.gif
Mollis
Ja vad föredrar flugorna? Man vet ju att det finns dyngflugor så kanske man skulle satsa på fårskiten:-)
Christina i Taxinge~
Köp sån där gammal hederlig flugfångarspiral - en kladdig pappersspiral - som hängs upp på lämpligt ställe.
Fångar definitivt flugor!

Finns på Jula.


*Stintan*
Räcker nog inte med en om Henriks koloni ska få plats giggle.gif Å andra sidan räcker det ibland med en fluga för att man ska bli vansinnig. Jag har just nu en fluga som för några dagar sedan lyckades ta sig in i min lägenhet och den förföljer mig vart jag går. Om den vill har den full frihet att flyga ut genom den öppna blkongdörren men av någon underlig anledning föredrar den mitt sällskap. Inte ens mina hot om avlivning hjälper. Det känns som om mitt hem invaderats av en oanmäld snyltgäst. Vad jag tycker om såna sa jag visst i en annan tråd. ranting.gif
CillaM
De där mojängerna skall INTE vara i närheten av dig eller hushållet. Sätt/häng grillen ca 2-5 meter bort från ingången. Ljuset lockar insekterna dit och bzzz... Alltså inte i närheten av där ni håller till.
Platinum
Henriks, måste ju bara fråga...har du djurstallar i närheten eftersom du har såna problem med flugor?
embees
CITAT (henriks @ 21-06-2008, 11:50) *
jodå - sån har jag också provat - fördelen är att man kan fånga flugorna i luften - nackdelen är att det är heltidsgöra att hålla det drägligt flugfritt. -cry-.gif


UUÄÄÄHHH!
Nu har jag ett fluglik utkletat över bildskärmen på laptoppen också!



Flytta in till stan, högt upp i ett höghus.... giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Platinum @ 21-06-2008, 21:31) *
Henriks, måste ju bara fråga...har du djurstallar i närheten eftersom du har såna problem med flugor?



Jag också undrar...?
Har själv bott på bondgård i 13 år, med ca 130 st Hereforddjur men var inte i närheten av dina problem, Henrik.

Visst, det var alltid några flugor inne men inte många...
(Vad har du i garderoben... naughty.gif giggle.gif )

Jag har i många år använt den verksamma beståndsdelen cypermetrin. (tog tom död på sorgmyggelarverna...)
"Myrr C" innehåller detta. Testa att lösa detta pulver i vatten och spraya runt dörrar och fönster. C är genetiskt framtaget och slår ut nervsystemet på 6 och 8-benade insekter. De insekter som inte blir utslagna, skyr lukten av C. Håller i sig väldigt, väldigt länge...

Suveränt mot getingar och tvestjärtar i brevlådor bl.a..... Kan även sprayas växterna.
Jag sprayar även hunden två ggr på försommaren,mot fästingar. Funkar exemplariskt...

Hoppas du får till en bra lösning. Jobbigt med allt surr omkring, när man inte vill...
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-06-2008, 01:43) *
Jag också undrar...?
Har själv bott på bondgård i 13 år, med ca 130 st Hereforddjur men var inte i närheten av dina problem, Henrik.

Visst, det var alltid några flugor inne men inte många...
(Vad har du i garderoben... naughty.gif giggle.gif )

Jag har i många år använt den verksamma beståndsdelen cypermetrin. (tog tom död på sorgmyggelarverna...)
"Myrr C" innehåller detta. Testa att lösa detta pulver i vatten och spraya runt dörrar och fönster. C är genetiskt framtaget och slår ut nervsystemet på 6 och 8-benade insekter. De insekter som inte blir utslagna, skyr lukten av C. Håller i sig väldigt, väldigt länge...

Suveränt mot getingar och tvestjärtar i brevlådor bl.a..... Kan även sprayas växterna.
Jag sprayar även hunden två ggr på försommaren,mot fästingar. Funkar exemplariskt...

Hoppas du får till en bra lösning. Jobbigt med allt surr omkring, när man inte vill...



tummenupp.gif tummenupp.gif Där ser man. Använder myrr för att stoppa liljebaggar och tvestjärtar, och har även märkt effekt på snigelbeståndet, även om jag inte kan säga ännu att det har effekt.
Men flugor finns, även om du inte har djurstallar inpå. Var på hästkurs, och stallarna låg en bit ifrån, men när vi hittade döda flugor i potatismos och i grytor, trots spiraler över spisen...(ryyys!!!) avstog vi från att äta.
Jösses vad man var slank efter en månad som elev/stallknekt tummenupp.gif
KURT
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-06-2008, 00:43) *
Jag också undrar...?
Har själv bott på bondgård i 13 år, med ca 130 st Hereforddjur men var inte i närheten av dina problem, Henrik.

Visst, det var alltid några flugor inne men inte många...
(Vad har du i garderoben... naughty.gif giggle.gif )

Jag har i många år använt den verksamma beståndsdelen cypermetrin. (tog tom död på sorgmyggelarverna...)
"Myrr C" innehåller detta. Testa att lösa detta pulver i vatten och spraya runt dörrar och fönster. C är genetiskt framtaget och slår ut nervsystemet på 6 och 8-benade insekter. De insekter som inte blir utslagna, skyr lukten av C. Håller i sig väldigt, väldigt länge...

Suveränt mot getingar och tvestjärtar i brevlådor bl.a..... Kan även sprayas växterna.
Jag sprayar även hunden två ggr på försommaren,mot fästingar. Funkar exemplariskt...

Hoppas du får till en bra lösning. Jobbigt med allt surr omkring, när man inte vill...


Cypermetrin öppnar jonkanaler, och meningen är att insekter inte skall ha samma typ av jonkanler som vi har. Men det har även effekt på däggdjur där det kan orsaka infertilitet.. Insekter som frekvent exponeras för cypermetrin utvecklar ganska fort resitens mot medlet, det räcker med en enda mutation i en jonkanal, för att rasistens skall uppstå. Användningen av pesticider liknar i det avseendet användningen av antibiotika, ju mera det används desto fortare utvecklas rasistens.

Och de "8-benade insekter"na brukar kallas spindeldjur.
Skruttis
Hade också flugproblem en gång i tiden (grannarna hade hästar). Dammsugaren var ständigt igång runt fönstren på jakt på kräken.
Blev aning bättre när hästarna försvann men fick tyvärr kohage i närheten istället.
Lösningen blev Anticimex. De sprayar vinden på huset både en gång på våren och en på hösten.
Sen försökte vi även täppa till alla springor som fanns mellan vind/övervåning med silikon och liknande. Ett hästjobb men vad gör man inte....
Nu har vi bara ett fåtal flugor, inte mer än vad en flugsmälla bortemellanåt kan hålla efter.
henriks
Börjar med att tacka för alla svar!

Nej, djurstallar ligger ca 200 meter bort. Går inga betesdjur närmare än ca 150 meter, och har inte gjort det alls i år.
Visst brukar det finnas flugor - men jag har aldrig varit med om tidigare att det är så många. Vi har säkert tagit död på 2-300 om dagen - men det finns ingen hejd på invasionen.

CillaM: hm... nej, en "fluggrill" skall inte vara utomhus - det är den inte byggd för! Dessutom är mitt problem att det enda stället som är flugfritt är där grillen står! Flugorna här har inte läst manualen - de vet inte att de skall vara attraherade av ljuset.

Sussie F-Flower: Storkund hos Bayer? Att spraya hunden med nervgift har väl gått lite över gränsen? Jag tackar för tipset men vill helst slippa använda gift.

Flugfångarspiraler tycker jag ser så ofräscht ut, men det lutar åt att det får bli en storpack med sådana inhandlade.
Grå
Anticimex trodde jag bara var en lägereldsskröna.. du menar alltså att du har sett dem?

Som jag sa till Henrik igår - det är ju tur att det inte är tvestjärtar.
*Stintan*
Vi hade också en sådan fluginvasion en gång och jag funderade mycket på varifrån alla flugor kom och hur så många lyckades t sig in trots att vi försökte hålla fönster och dörrar stängda. Det gick iof hästar en bit bort och en stor dynghög fanns det 500 meter bort också så ursprunget fanns kanske där jag vet inte. En dag klättrade jag upp på vinden (fanns bara en liten lucka från utsidan) och där minsann fanns det flugor. Det var nästan helt svart under taket och naturligtvis hade dom ingen större svårighet att hitta vägar ner genom innertaket som bara va panel.

Jag inhandlade ett par burkar radar och gick till attack mot de irriterande flygfäna och efter ett par omgångar var fanns det åtminstone inga levande flugor kvar där uppe. Visst kom det in flugor även efter detta men aldrig i samma utsträckning så därefter fick det duga med klisterfällor och flugsmällor. Så Henriks du kanske ska leta och se om du kan hitta en koloni någonstans i huset.
henriks
CITAT (Stintan43 @ 22-06-2008, 09:38) *
Vi hade också en sådan fluginvasion en gång och jag funderade mycket på varifrån alla flugor kom och hur så många lyckades t sig in trots att vi försökte hålla fönster och dörrar stängda. Det gick iof hästar en bit bort och en stor dynghög fanns det 500 meter bort också så ursprunget fanns kanske där jag vet inte. En dag klättrade jag upp på vinden (fanns bara en liten lucka från utsidan) och där minsann fanns det flugor. Det var nästan helt svart under taket och naturligtvis hade dom ingen större svårighet att hitta vägar ner genom innertaket som bara va panel.

Jag inhandlade ett par burkar radar och gick till attack mot de irriterande flygfäna och efter ett par omgångar var fanns det åtminstone inga levande flugor kvar där uppe. Visst kom det in flugor även efter detta men aldrig i samma utsträckning så därefter fick det duga med klisterfällor och flugsmällor. Så Henriks du kanske ska leta och se om du kan hitta en koloni någonstans i huset.


Vi provade ett tag med att hålla fönster och dörrar stängda, men som framgått av min "hustråd" tidigare är detta huset mest ett ruckel, så flugorna struntade blankt i att det inte fanns några öppna dörrar och fönster - det blev bara marginellt mindre.

Vinden - den tanken väckte grå igår, men döm om min förvåning när jag inte hittade en enda fluga uppe under taket! (kanske iofs delvis förklarat av att det blåste halv storm igår och så dragigt som det är där uppe ville väl inte flugorna vara där!
CillaM
Henriks, det jag menade med grill i mitt förra inlägg är en s.k. 'bug popper', den har man först o främst ute. Grillarna inomhus ska vara på på natten så att insekterna flyger dit och grillas under nattetid.
henriks
CITAT (CillaM @ 22-06-2008, 12:31) *
Henriks, det jag menade med grill i mitt förra inlägg är en s.k. 'bug popper', den har man först o främst ute. Grillarna inomhus ska vara på på natten så att insekterna flyger dit och grillas under nattetid.

sökte på nätet lite snabbt efter bug popper - hittade som vanligt en massa skit som inte hade med saken att göra, men inget ställe som sålde någon. Funkar den, och isåfall, var får jag tag på en?
KURT
CITAT (CillaM @ 22-06-2008, 11:31) *
Henriks, det jag menade med grill i mitt förra inlägg är en s.k. 'bug popper', den har man först o främst ute. Grillarna inomhus ska vara på på natten så att insekterna flyger dit och grillas under nattetid.


Är det sådan här?

http://www.miljocenter.com/produkter/silverl_insekter.php
CillaM
Ja, det är den där flugfångare som man kan hänga både inne och ute. Jag tror till och med att man kan köpa dom på vanliga bensinstationer, speciellt under somrarna. När jag bodde i USA var det vad vi kallade bug popper, ungefär som om flugorna poppade sig själva (popping popcorn).
Jan Lindgren
Hej!
Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 16:08) *
Hej!
Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
MVH
Jan Lindgren


rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 16:08) *
Hej!
Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
MVH
Jan Lindgren


Jag tror mängden flugor globalt sett har ökat p.g.a råttgiftsmissbruket i de södra delarna av Sverige...

dahla
Sätt upp fågelholkar anpassade för flugsnappare lite här och var i omgivningen... dom är fasligt effektiva på att fånga flugor.
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 15:08) *
Hej!
Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
MVH
Jan Lindgren



Ja lokalt kan det säkert ha stor påverkan. Men en annan bidragande orsak kan ju vara spridande av pesticider som slår ut olika rov- och parasit-insekter om annars kulle minska mängden flugor.
vindspel
Jag tycker om flugor wub.gif

Utrota inte dem -cry-.gif

Vi har en söt husfluga som börjar bli tam.... se om den kan gå på lina sedan naughty.gif
Grå
CITAT (vindspel @ 24-06-2008, 08:52) *
Jag tycker om flugor wub.gif

Utrota inte dem -cry-.gif

Vi har en söt husfluga som börjar bli tam.... se om den kan gå på lina sedan naughty.gif


biggrin.gif
Om du vill kan vi fånga in dem (levande) och skicka dem i ett paket till dig smile.gif

Jag har beställt lite växter av Adrian får se vad de kan hjälpa till med...
vindspel
CITAT (Grå @ 24-06-2008, 09:14) *
biggrin.gif
Om du vill kan vi fånga in dem (levande) och skicka dem i ett paket till dig smile.gif

Glöm inte lufthål och lite smulor så de kan äta coolgleam.gif
henriks
CITAT (vindspel @ 24-06-2008, 10:15) *
Glöm inte lufthål och lite smulor så de kan äta coolgleam.gif

De får med en hel skiva falukorv, så de är feta och fina när de kommer fram! biggrin.gif
pejori
CITAT (henriks @ 24-06-2008, 21:54) *
De får med en hel skiva falukorv, så de är feta och fina när de kommer fram! biggrin.gif



rotfl.gif rotfl.gif Tror dom blir betydligt gladare om dom får en kattskit som färdkost rotfl.gif rotfl.gif
"Miljader flugor kan inte ha fel...Ät skit!!!!" a0a.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 25-06-2008, 21:39) *
rotfl.gif rotfl.gif Tror dom blir betydligt gladare om dom får en kattskit som färdkost rotfl.gif rotfl.gif
"Miljader flugor kan inte ha fel...Ät skit!!!!" a0a.gif

Hmm.... skit är grejer det... naughty.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 25-06-2008, 21:47) *
Hmm.... skit är grejer det... naughty.gif



Det är fluggodis på hög nivå...inte skitsaker direkt... whistling.gif
henriks
Mycket skitsnack här!

a0a.gif
pejori
Bara "skitsaker" .... Men flugorna gillar det. giggle.gif giggle.gif kompiskram.gif
Grå
När svalungarna lämnade sina bon försvann flugorna smile.gif
Det är nästan makabert - från att ha fått slå ihjäl ett hundratalflugor inomhus varje dag till att kunna ha dörrarna öppna och ändå inte höra eller se ett endaste litet flygfä tog bara några dagar efter att de små svartvita flygaressen tränat klart under ljumma sommarkvällar.

Det är mycket svalor i år förresten, det tänkte jag på när jag stod hemma i Småland och grävde upp potatis och det var en flock på ett 20-tal individer som flaxade omkring ovanför. Så många svalor samtidigt har jag inte sett så länge jag minns.
Azur
Har man enorma mängder flugor och man inte har torrdass, kompost eller djurstall nära huset, kanske man skall fundera på om det ligger nåt dött djur i grunden eller på vinden. Så här års är det inte fråga om att de letar övervintringslokal, utan nånting lockar dit flugorna. Plus att en död duva eller grävling kan generera häpnadsväckande mängder flugor.

Bra att ni har gott om tornseglare, för här är de borta. Vi har brukat ha nåt hundratal, men i år har jag sett totalt två.
Grå
CITAT (Azur @ 27-07-2008, 11:30) *
Bra att ni har gott om tornseglare, för här är de borta. Vi har brukat ha nåt hundratal, men i år har jag sett totalt två.


De såg denna tråden när de kikade in genom fönstret hos er då och så flyttade de! tummenupp.gif

(Hade det funnits några döda djur här hade Alfons och Diesel grävt upp dem om de så hade fått krafsa sig igenom husgrunden- mer hopplösa snuskhundar får man leta efter när det gäller den sortens aktiviteter)
Bettson
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 15:08) *
Hej!
Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
MVH
Jan Lindgren


Nu blir jag nyfiken. VIlka icke inhemska rovdjur skulle det vara ?
Bettson
FÖr övrigt så de största flugor jag sett är här där vi bor mitt inne i samhället. Orsaken är kläckningscentralerna i komposttunnorna. Rena maggotodlingen.

En näve malen trädgårdskalk i vekca i varje tunna även grannarnas minskade det probemet drastiskt.

Bönder åtminstone de med vett ser till att tömma sina gödselstackar så här på sommaren annars blir flugplågan olidlig. Kvar brukar bli rester av gödsel på väggen mellan ladugården och gödselplattan även där gör kalk nytta mot flugorna och är ofarlig för korna.

Ett annat sätt är ett medel som heter Gullemax och som säljs av Naturmineraler Svarige Ltd. Problemet är mest att övertyga dom om att sälja i literförpackningar eftersom förpackningarna är avsedda för lantbrukare.

Man kan spreja på komposter ( skadar inte komposteringen utan tvärtom) på husväggar man inte vill ha flugor på osv. Det skall visst ha avskräckande effekt på sniglar också fast jag har inte provat det.
Det bevarar kvävet i komposter och stallgödsel så¨att det blir i högre grad tillgängligt för växterna.

Ang flugor så förtunnas flugäggens väggar och det gör att äggen inte kläcks.

Som annan angenäm bieffekt är att om medlet används i ladugårdar så minskas gödsellukten avsevärt vilket är trevligt både för djuren i ladugården och för grannarna. Tänk att kunna hänga tvätt ute även de dagar lantbrukaren sprider skit.......

Bevaradent av kvävet i stallgädseln gör att medlet är kostnadseffektivt för lantbrukaren men få har upptäckt det ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon