Full version: Bruna alger?
KGS
Hej.Någon som vet hur man blir av med luddiga bruna alger i min dam som är 10x10m 0,8mdjup,kristallklart vatten ,men tyvär så har jag hela botten full av dessa alger.Dom är ca 3-10 cm höga lite luddiga o slemmiga om man tar på dom,borstar man med en borste på botten så flyter dom upp.Konstigt tycker jag när vattnet för övrigt är klart o fint ,det finns för övrigt inga växter i min damm,bara vid sidan om.
Hoppas någon har nått tipps! MVH.KGS.
Jan Lindgren
Hej!
Eftersom du inte har något i dammen så prova med koppar. Ibland räcker det med lite koppartrådar annars använd kopparsulfat. Det verkar dock inte som om allt grönt försvinner. Jag vet inte om det är vissa alger eller cyanobakterier som klarar sig.
MVH
Jan Lindgren
embees
CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 16:18) *
Hej!
Eftersom du inte har något i dammen så prova med koppar. Ibland räcker det med lite koppartrådar annars använd kopparsulfat. Det verkar dock inte som om allt grönt försvinner. Jag vet inte om det är vissa alger eller cyanobakterier som klarar sig.
MVH
Jan Lindgren


Hjälp en som inte begriper detta.... flirting.gif Men varför skulle koppar hjälpa?
Jan Lindgren
Hej Majsan!
Det verkar som de flesta algarter inte tål kopparjoner. Det är ett gammalt trick hos akvarister eftersom fiskar och växter tål högre koncentrationer av koppar. Kräftdjur lär vara relativt känsliga också.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon