Full version: Ännu en "nying"
Pia mitt i Skåne
Hejsan.
Jag heter Pia och är ny här. Fast det verkar som om jag har stött på en del av er på andra ställen.
För tillfället är jag kobonde så det begränsar ibland den tid som jag kan lägga på mina intressen, varav växter i alla former är ett. Eftersom vi arrenderar gården under en kortare period så har jag lagt mer krut på krukor än på rabatter. Har många drömmar såsom vatten i någon hörna, en hibiscushäck, lite magnolior och massor med doftande växter, men det får vänta tills vi skaffar eget.
I stället har jag hibiscusar här inne, säkert 40 krukor och så begonior, lökar och liljor samt blandade godsaker som pelargonior, suckulenter och så förstås mina senaste kelgrisar, hoyorna. Har väl fått ihop ett 30- tal nu.
Jag är förtjust i att samla frön och bytar gärna frön, sticklingar, ideér, recept, you name it.
Sedan måste jag ju ägna lite tid åt mina andra djur d.v.s. höns, gäss, hundar och katter också. Linedansar för motionens och för skojs skull.
Jaha, det är jag i ett nötskal.
Ha det gott.
Pia
Cilla
Låter som ett rikt liv! Völkommen hit!
Adri-Anne
Detta är väl vad man kan kalla prima liv.
Men att arrendera är väl inget hinder för att ha doftande buskar och blommor och vatten i ett hörn? Men hibiscushäck begriper jag inte hur du skall klara på dessa breddgrader? rolleyes.gif
Här kan man fråga om det mesta."Och det gör dom" Från fotoapparater och pixlar som sinnrikt förklarades med att pixlarna var som korsstygn. "
Här får man skratta så man vrider sig tredubbel och här bränner det till så det håller på att ta fyr på sajten och ibland fälls en och annan tår. Här har vi allt.
"Det dom har , det har dom i Lissabon"Men Odla går minsann inte av för hackor dom heller. rolleyes.gif
Känn dig hjärtligt välkommen. biggrin.gif
kerstin z5-6
Välkommen !
Jo vi ses här med smile.gif

Väljer du sorten Hibiscus mochetous kan du ha hibiscus häck i z5 smile.gif
Adri-Anne
Det var som sjutton!! biggrin.gif
Malutten
Hej Pia!

Vill hälsa dig välkommen hit.
Jag antar att vi "träffats" tidigare??!!
Här får man läsa mycke nyttigt...
Pia mitt i Skåne
Tack för det vänliga mottagandet.
Jag håller med dig, Adri-Anne, att man visst kan skaffa de där drömmarna även om man "bara" arrenderar, men när vi kom hit så var hela trädgården i uppror. Det hade bott en gammal farbror här tidigare och han hade ett favoritredskap som han använde. Trädgården var fin så länge som hans fru skötte den, men hon skilde sig från honom och då körde han med jordfräs över grönsaksland, perenner, singelgångar o.s.v. Det blev ju lite när han hade tid och orkade så 90 procent av det gröna i trädgården var kirskål och det andra var invandrat gräs och revsmörblomma. Perenner och lökar och så fanns det inte mycket av. Om man gick ut på gräsmattan så riskerade man att gå vilse eftersom myror hade byggt bon i massor av tuvor.
Vi har snart bott här i 3 år och vi har ett 5- årskontrakt. Som bonde är man ju ganska upptagen under den tid som ogräs växer mest, så det tar tid att få någon ordning på det hela.
Nu känns det lite som att vi håller på att försöka hitta något eget och då sparar jag hellre pengarna till den trädgården.
Förresten. Är den där Hibiscusen Disco Belle?
Må så gott, vänner.
Pia
kerstin z5-6
Disco Belle är en klenare hybridvariant av mochetous som blommar senare dessutom .. men i din zon bör den gå den med:)
Pia mitt i Skåne
Aha.
Hur sköter man en sådan då? Jag har bara sett H. syriacus tidigare. Kan man ta frön på sådana? Eller köpa frön någonstans kanske? Jag gillar mest att dra upp mina egna växter, även om det tar lite tid innan man ser resultatet.
Och så är jag ju hibiscusoman och envis!:lol:
Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon