Full version: damm av kärr
therese.kvist
Jag ska flytta in i ett hus där större delen av trädgården är skog (ca 5000m2 totalt) tänker försöka putta upp skogen och därinne finns ett litet kärr. Kan man göra damm av det tror ni?
KURT
Det borde ju i alla fall gå att gräva ur så att det blir en öppen vattenspegel. Men hur mycket jobb det är beror på hur det ser ut. Är det en masa rötter i själva kärret, så blir det svårt att gräva ur något. Ofta vill man gallra ur en skogstomt om träden står tätt, men man bör tänka på att det dels kan komma upp en massa nya skott om man fäller träd, dessutom börjar gräs och annat att växa om det kommer ner solljus, så det kan bli mycket jobb att hålla bort det.
henriks
Behöver inte nödvändigtvis vara svårt att gräva ur ett kärr med rötter och annat, men det kan lätt kosta en slant. För jag antar att du inte tänker gräva ur för hand?
mitt eget lilla projekt, några år sedan dammen grävdes ur, var ett skogbevuxet kärr med ett dike i mitten förut
[attachment=20557:damm.JPG]

Tog ca en vecka med grävmaskin
Christer i Falköping
Nyfiken bara, men hur är det med lagen i det sammanhanget? Får man gräva ur som man vill? Eller krävs det tillstånd?
Christer.

Så skulle jag vilja ha det Henriks, fast det lilla området som finns intill mitt är ju inte i min ägo tyvärr.
Christer.
henriks
Hm.... whistling.gif Tillstånd?

jo, det behövs säkert. Skulle tro att det inte dröjer så länge innan det krävs tillstånd för att gå på toaletten här på landsbyggden!

I mitten på -70 talet grävdes det en mindre damm på platsen som jag sedan utvidgat. Så om någon mot förmodan frågar har jag bara rensat ur den gamla dammen - vilket är "nästan" sant eftersom jag stog på dammvallen med grävmaskinen och flyttade med mig jordmassorna nedströms allt eftersom. Att slutresultatet blev en tre gånger så stor damm? ja... den var ordentligt igenslammad biggrin.gif

Sen har vallen förstärkts med ca 75 lastbilslass med grus/jordblandning när vägverket kantskar vägen här utanför - så nu är det riktigt bra.

Nedsrömms dammen finns det en sumpzon och kärrliknande växtmiljö, så det är inte precis så att jag förstört någon våtmark - snarare tvärt om
Christer i Falköping
Skulle vilja köpa den bit mark som ligger intill mitt, med en bit sumpmark i. Så jag har haft tankar åt det hållet också. Dessutom tror jag att det skulle gynna framförallt groddjurens möjligheter här, för när torkan kommer blir det allt för lerigt för att grodynglena skall klara sig.
Christer.
KURT
Är det egen mark och inte något vattendrag som andra också använder så får man nog gräva fritt. Sedan finns det väl kanske regler om att dammar måste vara skyddade, men det är något annat.
Christer i Falköping
Jag vet att om man skall göra en väldigt stor damm, tror det var 50kvm, måste man ha bygglov. Knepigt tycker jag. Dessutom tror jag inte de bryr sig om ifall marken är egen eller annans. De har säkert regler för det ändå.
Christer.
henriks
Om dammen är tillräckligt stor och har stor andel grunda vattenytor kan man till och med få bidrag, eller kunde i alla fall för några år sedan, men då skulle det vara STORA dammar (har för mig att det var minst ett hektar (10 000 m2) med vattendjup mindre än 50cm)

Dammar i begränsad skala (under 50-100m2) kan jag inte tänka mig att det behövs något tillstånd till, om det inte som Kurt säger är i ett vattendrag.
Christer i Falköping
Jo, så är det. Om jag inte minns fel förklkarade de det i ett grönarumprogram, där en hade gjort en väldigt stor damm i en trädgård. Han hade behövt ansöka om det. Men sedan har ju inte alla kommuner samma regler jämt, så det var kanske bara där det behövdes.
Christer.
Heda
Heja Henrik!!! Jag skulle gjort precis samma sak!! Så många småsjöar och gölar som växer igen i dagens skogar och åkermarker med övergödning mm så kan det inte vara annat än bra med rensning av gamla dammar!! Jag vill också äga min egen mark och gräva STOORa dammar!!!

Någon dag.....

//Heda
henriks
Tänkte komplettera med lite sommarbilder också
[attachment=21543:Bild_019mini.jpg]
[attachment=21544:Bild_022mini.jpg]
Christer i Falköping
Tjusigt!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon