Sidor: 1, 2, 3
Grå
Vi har en bit berggrund som sticker upp på ett ställe i trädgården som har en läcker fördjupning.
(Bilden är från tidigt i våras innan vi började "klä av det". Ska ta nya kort imorgon bitti när det är ljust igen)
Där det på bilden är som grönast mitt på stenen är alltså nu en stor fördjupning som varit täckt med matjord tidigare. Henrik har avrit grym med skyffeln wink.gif

En vattensamling skulle göra sig riktigt bra i den där fördjupningen, men jag vill verkligen inte lägga trist gummiduk i botten, för då tar man bort lite av tjusningen med utseendet på berget. Det är verkligen jättevackert.

Vi ska försöka oss på att sleva i murbruk i de skrevor som vi tror vattnet rinner undan från och så täppa till i ena kanten med murbruk och stenbumlingar, men risken är väl att det spricker allt eftersom berget rör på sig efter årstidens växlingar, eller gör det inte det?

Några bra förslag?

[attachment=20506:Buddhaplatsen.JPG]
Grå
Lite färska bilder...


Så här ser det ut från ett håll, här är gräset bortgrävt men det är lite svårt att få perspektiv på hur djupt det är.
[attachment=20513:Dammplatsen.JPG]

Så här ser det ut från ett annat håll. Det är ett hål med gräs kvar som vi håller på och tömmer nu. Funderar på att ha sumpväxter i det hålet...
[attachment=20514:Dammplatsen_2.JPG]


Hela berget är läckert fårat på detta viset. Hur snyggt som helst smile.gif
[attachment=20515:Fåror.JPG]
Ingrid Zon3
Mitt förslag är att ta det lite lugnt med murbruk och andra lösningar som är svåra att få bort när de väl kommit dit. Om du inte har läst en så försök få tag i Torsten Wallins bok Vildros och kaprifol. Där finns massor med inspiration för klippskrevor. Och suveräna växtval.

(Och jag är bara liiite avis på ditt berg., ursnyggt redan utan växter...)
Grå
CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-07-2008, 08:15) *
Mitt förslag är att ta det lite lugnt med murbruk och andra lösningar som är svåra att få bort när de väl kommit dit. Om du inte har läst en så försök få tag i Torsten Wallins bok Vildros och kaprifol. Där finns massor med inspiration för klippskrevor. Och suveräna växtval.

(Och jag är bara liiite avis på ditt berg., ursnyggt redan utan växter...)


"Kvinnan som gick upp för en kulle och ner för ett berg" wink.gif Ja, det är otroligt vad vackra saker som kan gömma sig under de mest anskrämliga lumphögar ibland...

Ska spana efter Torsten, men det finns bra släggor att använda till murbruk. Allt löser sig med milt våld, det vet du väl.

Bifogar en bild på ett litet vattenblänk vi gjorde bredvid berget i våras. Just nu ser det lite skräpigt ut, men det blir bra sedan när växterna funnit sig (och ogräset trimmats bort).
Det är ett gammalt brunnslock, gjort av en jättestor, oval och platt sten som någon salig själ har knackat ut ett hål i en gång för länge sedan. Den låg slängd nere i en hage och Henrik frågade om jag kunde komma på något roligt att göra med den.

[attachment=20519:Brunnslo...t_080702.JPG]

Så här såg det ut när han hämtade den åt mig och lade den på plats. Sedan var det bara att sätta igång och gräva... biggrin.gif Jag älskar det här stället, det finns hur mycket kul grejer som helst här. smile.gif

[attachment=20520:Placering_080511.JPG]

Lena i Torslanda
Jag tror det finns någon silikontyp som är användbar till detta. Den är ju inte stum som cement utan följer med ev. rörelser i underlaget.
Kan bli oerhört fin tror jag. Vatten och sten är oslagbat tillsammans.
Grå
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-07-2008, 08:29) *
Jag tror det finns någon silikontyp som är användbar till detta. Den är ju inte stum som cement utan följer med ev. rörelser i underlaget.
Kan bli oerhört fin tror jag. Vatten och sten är oslagbat tillsammans.


Jo.. jag hade lite funderingar på silikon också, men det är ju som henrik säger - ruggigt mycket silikon blir det, för det är ganska stora sprickor som ska fyllas...
Flyguy
Är det något som ligger still är det nog berget, oavsett väder och vind.
Bruk och cement däremot kanske blir det som rör sig.
Berget är sanslöst vackert, med och utan vatten, men visst vore en liten damm fin där!
Kanske ändå att det går att använda lite dammduk just där det behöver tätas? Om jag inte är ute och cyklar är det möjligt att limma gummiduk mot berget, sedan kan man ju gömma den biten under sten och grus?

Jag vill också ha en traktor med kran, det finns fullt med vackra stenar ute i markerna här.... whistling.gif
DragonLady
Ja det går att limma duken mot berget, om det är någorlunda slätt och att det inte blir veck på duken.
Häll i ett medel som gör betongen vattentätt.
Ett tips är att fylla lite vatten i taget så ser man var man behöver täta.
Monaxe
Det ska finnas någon form av klister som man kan ha just till att täta sprickor i naturdammar med.
Dessvärre vet jag inte var man får tag i det. Ett välsorterat sortiment har: www.tsunamikoi.com, dom har alla möjliga dammlösningar och säljer inte bara fisk...

Snyggt berg, blir ju hur läckert som helst med ett vattenblänk där!
Grå
Tack för tipsen, allihop!

Att det kan finnas så mycket jord på en sten... Nu har Henrik lyft bort stenbumlingarna från botten och börjat skyffla bort den sista jorden och jag håller på med arkeologiska utgrävningar för att få bort jord och rötter ur sprickorna. Jag har hittat gråsuggor än så länge... tongue.gif

[attachment=20545:Lyfta_st...umling_1.JPG] [attachment=20546:Skrevor.JPG]

...och så bara måste jag få bifoga en bild till på fårorna som gömmer sig under mossan. De är så himla fina!

[attachment=20547:Fler_fåror_2.JPG]

henriks
Nån som har erfarenhet av fiberförstärkt flytspackel utomhus?

Jag har använt det för avjämning av golv med fall mot en brunn - det blir starkt och hårt utav h-sike, så det kanske skulle funka att hälla ner i sprickorna efter att ha tvättt ur dem med högtryckstvätten?
*Stintan*
Oj vilka roliga figurer det bor på det berget rolleyes.gif
Grå
CITAT (Stintan43 @ 02-07-2008, 16:19) *
Oj vilka roliga figurer det bor på det berget rolleyes.gif


Berätta vad du ser!
DragonLady
CITAT (henriks @ 02-07-2008, 15:16) *
Nån som har erfarenhet av fiberförstärkt flytspackel utomhus?

Jag har använt det för avjämning av golv med fall mot en brunn - det blir starkt och hårt utav h-sike, så det kanske skulle funka att hälla ner i sprickorna efter att ha tvättt ur dem med högtryckstvätten?



Jag hade nog ställt den frågan på http://www.byggahus.se/forum/golv/
Frågan är ju hur många minusgrader flytspacklet tål..


.... måste ju påpeka hur avis jag är på dina maskiner.. yes.gif
Grönberg
Så himla häftigt!
Jag hade verkligen njutit av att få sätta klorna i ett dylikt projekt.
Ska bli kul att se när det är färdigt. tummenupp.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 02-07-2008, 21:21) *
.... måste ju påpeka hur avis jag är på dina maskiner.. yes.gif


Du menar den här högteknologiska manicken? coolgleam.gif

[attachment=20577:Dammen_4_080702.JPG]

Tro det eller ej, men det är faktiskt den han har använt wink.gif
Griplastarkärran används bara till att lyfta och flytta bumlingar och stockar, vilket är nog så behändigt...
henriks
CITAT (DragonLady @ 02-07-2008, 21:21) *
.... måste ju påpeka hur avis jag är på dina maskiner.. yes.gif

Du skulle bara veta! biggrin.gif

Har tagit hjälp av lite fler maskiner i detta och andra "små projekt"

[attachment=20578:grävmaskin1.JPG]
[attachment=20579:grävmaskin2.JPG]
[attachment=20580:Grävmaskin3.JPG]
Fågelvägen
Vackert, vilka fina stenblock och spännande fåror!
Är det säkert att det behövs någon tätning? Har ni prövat att fylla på vatten och se var det hålls kvar? Det kanske blir en mindre damm än ni tänkt er, men utan tekniska krångligheter som senare kan vara svåra att få bort. Och berget är ju en skönhet också utan vatten.

Ert projekt i pytteliten skala: När vi grävde bort en stor grästorva på toppen av vårt lilla berg blev det ett fågelbad, hur tätt som helst, utan mer jobb än att byta vatten då och då.
Grå
CITAT (Fågelvägen @ 02-07-2008, 23:01) *
Är det säkert att det behövs någon tätning? Har ni prövat att fylla på vatten och se var det hålls kvar?


Ja, det har vi gjort, vi spolade rent fårorna för ett tag sedan och vattnet hölls sig kvar någon dag men sen var det borta.
Det är ett par, ganska djupa sprickor i berget där "trappstegen" är och i ena änden där alla stenbumlingarna är har han grävt så djupt nu, så att han är nere i botten , men under bumlingarna och under dem är det en jordvägg som vi måste mura igen i vilket fall. (Eller limma, eller silikona, eller dammduka, eller...)



CITAT (Fågelvägen @ 02-07-2008, 23:01) *
Ert projekt i pytteliten skala: När vi grävde bort en stor grästorva på toppen av vårt lilla berg blev det ett fågelbad, hur tätt som helst, utan mer jobb än att byta vatten då och då.


Det är ju så jäkla kul med sten! smile.gif

Har hittat en helt rektangulär bumling som varit grundmaterial till ladugården som han tagit bort och kastat bakom det som nu är maskinhall, den är jättefin, så den fick han köra in i trädgården igen och nu tjänar den som viloplats i den blivande örtagården biggrin.gif

Red. SITTPLATS. "Viloplats" låter som en grav...

Snart börjar jag knacka runor och måla grottmålningar wink.gif
*Stintan*
CITAT (Grå @ 02-07-2008, 16:27) *
Berätta vad du ser!


En hund, en kvinna, en tomte o några andra småfigurer biggrin.gif
DragonLady
CITAT (Grå @ 02-07-2008, 22:39) *
Du menar den här högteknologiska manicken? coolgleam.gif
Tro det eller ej, men det är faktiskt den han har använt wink.gif
Griplastarkärran används bara till att lyfta och flytta bumlingar och stockar, vilket är nog så behändigt...


Ja en sådan kloapparat skulle man haft yes.gif fast jag kommer aldrig att kunna få in något sådant på min tomt så jag måste göra allt för hand... sweatingbullets.gif
Tror er damm kommer att bli grymt snygg när den blir klar att beskåda tummenupp.gif
Grå
CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 00:29) *
En hund, en kvinna, en tomte o några andra småfigurer biggrin.gif


Hmm.. ja, det skulle väl vara Alfons, jag, Henrik (tomte) och så Diesel, Lill-Gulingen, Oscar och Smulan då.
Japp, vi bor här på berget, det är helt rätt! biggrin.gif wink.gif

Jag ska kolla lite på korten så ska jag se om jag ser dem också.
Om du vill får du gärna ta upp dem i paint och fylla i konturerna och ladda upp dem här igen.

CITAT (DragonLady @ 03-07-2008, 00:55) *
Ja en sådan kloapparat skulle man haft yes.gif fast jag kommer aldrig att kunna få in något sådant på min tomt så jag måste göra allt för hand... sweatingbullets.gif
Tror er damm kommer att bli grymt snygg när den blir klar att beskåda tummenupp.gif

Tack!
Jag får hoppas det.Än så länge är det och ser ut att bli som vi vill ha den.
Vi funderade på att ha Koi i den, men kom på att hundarna kommer att pröva sin fiskelycka mer än en gång så vi får väl nöja oss med den eländiga grodan som anfaller mig varje gång jag gräver ett nytt hål nånstans här på gården...
Chamomille
CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 00:29) *
En hund, en kvinna, en tomte o några andra småfigurer biggrin.gif


Jag trodde först att du hade tomtar på loftet Stintan laugh.gif , fast nu ser jag i alla fall en kvinna och en sovande fågel.

Vackert berg Grå, jag är AVIS! Urläckert!
Grå
En bild på platsen för den förhoppningsvis inte sista vilan jag pratade om tidigare, nu när vi ändå snackar sten...

En sån skulle jag ställa i eran pergola, Grönbergs, om jag skulle flytta in i den wink.gif

[attachment=20585:Sittplats.JPG]

"Nähä" sa Henrik precis "Jag känner för att tvätta berg nu" biggrin.gif

Idag ska vi högtryckstvätta berget, och mycket lutar sedan åt att vi ska försöka först med murbruk iallafall. Om det sedan spricker i vinter så får vi pröva något annat nästa år.
Gillan
CITAT (Grå @ 01-07-2008, 22:41) *
, men jag vill verkligen inte lägga trist gummiduk i botten, för då tar man bort lite av tjusningen med utseendet på berget. Det är verkligen jättevackert.

[attachment=20506:Buddhaplatsen.JPG]



Jag reagerar på att du säger som du gör i citatet. Varför? Jag tror att du tar bort mer av tjusningen med betong. Duken är bra mycket lättare att dölja. Den syns inte alls medans betongen kommer att syns hela tiden. För övrigt håller jag med om att det är väldigt vackert beläget tummenupp.gif
Grå
CITAT (Gillan @ 03-07-2008, 10:19) *
Jag tror att du tar bort mer av tjusningen med betong.


Om vi säger så här då. Om du tittar på bilderna nedan och så föreställer du dig att jag lägger en svart gummiduk över alltihop....


[attachment=20586:Dammplatsen_080703.JPG] [attachment=20590:Bråddjupet_080703.JPG]

-fear-.gif

Jag vill att stenbotten ska lysa igenom vattnet och därför tror jag att det blir bättre att bara sleva i betong i botten på sprickorna och slänga på smågrus innan det stelnat. Jag tänker alltså inte cementera hela berget!
Jordväggen under stenbumlingarna ska cementeras men sedan täckas av småstenar (småsten = ca 15-20 cm i diameter)

Här är ett litet hål som jag först hade tänkt sätta sumpväxter i, men det ska vi försöka göra ett minivattenfall/bäck av istället. Vattnet kommer att rinna över/emellan "trappstegen" som kommer att leda en ner mot och runt dammen. Skyffeln i botten ger lite perspektiv, men det är inte riktigt så gigantiskt som det ser ut biggrin.gif
Berget är ca 6 meter långt och 5 meter brett och dammen blir triangelformad ca 2 meter och 60-70 cm på djupaste stället med sluttande botten... Jag vill nog undvika gummiduk och kokosmattor in i det längsta...

[attachment=20591:Vattenfall_080703.JPG]
*Stintan*
CITAT (Grå @ 03-07-2008, 08:43) *
Hmm.. ja, det skulle väl vara Alfons, jag, Henrik (tomte) och så Diesel, Lill-Gulingen, Oscar och Smulan då.
Japp, vi bor här på berget, det är helt rätt! biggrin.gif wink.gif

Jag ska kolla lite på korten så ska jag se om jag ser dem också.
Om du vill får du gärna ta upp dem i paint och fylla i konturerna och ladda upp dem här igen.


Haha jag är urdålig på att rita på datorn men gjorde ett litet försök med ert jätteläckra berg. Eran damm kommer att bli jättefin tror jag.
Bilder är roligt och jag ser ofta gömda saker i dom.
[attachment=20593:grås_figurer.jpg]

Grå
CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 11:24) *
Bilder är roligt och jag ser ofta gömda saker i dom.


Nu är det bestämt! Från denna dag ska vårt lilla berg få heta "Stintaberget"!

Vilka fina figurer!! Vad roligt. Tack!! kompiskram.gif

Mera bilder!! Kolla de vackra färsgskiftningarna i botten. På en del ställen är det rosa sten, andra ställen vit...
De naturliga trappstegen är jag jätteglad för.

[attachment=20594:Färgskiftningar.JPG] [attachment=20595:Trappsteg.JPG]


Rosmarin
CITAT (Grå @ 03-07-2008, 10:56) *
Om vi säger så här då. Om du tittar på bilderna nedan och så föreställer du dig att jag lägger en svart gummiduk över alltihop....


[attachment=20586:Dammplatsen_080703.JPG] [attachment=20590:Bråddjupet_080703.JPG]

-fear-.gif

Jag vill att stenbotten ska lysa igenom vattnet och därför tror jag att det blir bättre att bara sleva i betong i botten på sprickorna och slänga på smågrus innan det stelnat. Jag tänker alltså inte cementera hela berget!
Jordväggen under stenbumlingarna ska cementeras men sedan täckas av småstenar (småsten = ca 15-20 cm i diameter)


[attachment=20591:Vattenfall_080703.JPG]


Hej, vilket kul projekt!

Detta borde funka. Vi har fyllt diverse "hål" på liknande sätt.

Ett bra sätt att minska cementåtgången samt risken för sprickor kan vara att innan ni häller cementen i fogarna fylla med småstenar. Sedan hälla i cementen och banka med en stor tyng av något slag på skrevans kanter. Detta skapar vibrationer som gör att cementen tränger ner i alla tänkbara hålrum. Tänk på att om man slår hårt på sten med ett annat hårt material så kan det ge märken. Bättre att antingen välja ett mjukare material som t.ex trä, eller att linda in tyngden i något (tyg, säckväv...) för att minska hårdheten.

Ett annat sätt att skapa vibrationer i en flytande massa är att medan den fortfarande är ganska "rinnig" sticka ner en pinne eller pensel vars ände man hela tiden håller under ytan och föra den upp och ner ganska många gånger tills man ser att hela den trögflytande ytan rör sig. Då rinner det ner i eventuella hål och luftbubblor tränger upp till ytan. Detta kan gå om man blandar en lös cementslamma och hela ytan som överstiger småstenar o.d. är sammanhängande.

Eventuellt kan man även blanda sand eller annan fyllnadsmassa i cement just för att undvika att den spricker vid yttre påfrestning, som t.ex frost, rörelser i berggrunden etc... Fråga efter lämpliga material på byggmarknaden.

Jag tror det kan bli läckert att lägga vackra småstenar överst som du säger, och på så sätt dölja cementfogarna.
Gillan
CITAT (Grå @ 03-07-2008, 10:56) *
Om vi säger så här då. Om du tittar på bilderna nedan och så föreställer du dig att jag lägger en svart gummiduk över alltihop....


[attachment=20586:Dammplatsen_080703.JPG] [attachment=20590:Bråddjupet_080703.JPG]

-fear-.gif

Jag vill att stenbotten ska lysa igenom vattnet och därför tror jag att det blir bättre att bara sleva i betong i botten på sprickorna och slänga på smågrus innan det stelnat. Jag tänker alltså inte cementera hela berget!
Jordväggen under stenbumlingarna ska cementeras men sedan täckas av småstenar (småsten = ca 15-20 cm i diameter)

Här är ett litet hål som jag först hade tänkt sätta sumpväxter i, men det ska vi försöka göra ett minivattenfall/bäck av istället. Vattnet kommer att rinna över/emellan "trappstegen" som kommer att leda en ner mot och runt dammen. Skyffeln i botten ger lite perspektiv, men det är inte riktigt så gigantiskt som det ser ut biggrin.gif
Berget är ca 6 meter långt och 5 meter brett och dammen blir triangelformad ca 2 meter och 60-70 cm på djupaste stället med sluttande botten... Jag vill nog undvika gummiduk och kokosmattor in i det längsta...

[attachment=20591:Vattenfall_080703.JPG]



Okej, jag är med. Självklart kan du inte lägga en svart duk över detta vackra tummenupp.gif . Men jag är fortfarande inte övertygad om att det skulle bli vackert med betong g.gif .

Fast som Rosmarin beskriver det är jag helt med på tummenupp.gif

Ser fram emot bilder från ett "klart" projekt....................
henriks
CITAT (Rosmarin @ 03-07-2008, 12:07) *
Ett annat sätt att skapa vibrationer i en flytande massa är att medan den fortfarande är ganska "rinnig" sticka ner en pinne eller pensel vars ände man hela tiden håller under ytan och föra den upp och ner ganska många gånger tills man ser att hela den trögflytande ytan rör sig. Då rinner det ner i eventuella hål och luftbubblor tränger upp till ytan. Detta kan gå om man blandar en lös cementslamma och hela ytan som överstiger småstenar o.d. är sammanhängande.



Annars KAN man använda en vibratorstav, som är avsedd för just att "skaka ut" luft ur betong, biggrin.gif hyrs lämpligen för någon hundralapp på byggvaruhus eller uthyrningsfirma.

I detta fallet, vill vi dölja betongen så mycket det bara går, så jag tror att vi försöker med samma "recept" som för minidammen i brunnslocket - färdigblandat puts och murbruk förstärkt med extra mycket murcement. Lite flexiblare och mindre sprickbenägen än vanlig betong.
Grå
CITAT (henriks @ 03-07-2008, 13:27) *
Annars KAN man använda en vibratorstav, som är avsedd för just att "skaka ut" luft ur betong,


Usch så du pratar... blush.gif
Grå
Nu har vi varit hos Rångedala plantskola (*dregel...*) och skaffat en pump och filter och ikväll ska Henrik mura och slabba.

Det fåniga är att vi innan vi började tyckte att det kunde få vara ett flerårsprojekt. "Ingen brådska... blir vi inte färdiga i år så blir vi det ett annat år..." Men det är svårt att låta bli att hålla på när det går bra och det blir som man vill...

Växtligheten får väl sträcka sig över ett antal år iallafall innan det känns uppvuxet och färdigt.
*Stintan*
Klart ni inte kan ha det som flerårsprojet när halva Odla står vid sidan och hejar på flirting.gif Jag tror det kommer att bli toppenbra och de ska bli såå kul att få se hur det blir.

Hahaha inte alla förunnat att få ett berg uppkallat efter sig, tack för det. kram2.gif
Grå
CITAT (Stintan43 @ 03-07-2008, 20:17) *
Klart ni inte kan ha det som flerårsprojet när halva Odla står vid sidan och hejar på flirting.gif


Det är faktiskt helt sant. Om ingen annan än en själv vet om att man håller på så är det lättare att lägga det ifrån sig.
Nu vill man ju visa resultat biggrin.gif

Samtidigt så vill man ju visa vad man gör så att man kan få bekräftelse på att det fungerar, alternativt att man gör det helt galet - beroende på vad ni andra har för erfarenheter.

Nu ska jag gräva ner en buske till, sedan ska jag ta kort på mureriet...
AstLar
Hej!
Vilken skojig diskussion ni har..får man vara med?

Jag har stenmani och jobbar just nu med min damm. Har inte tagit några bilder nyligen. Men några helt utan bumlingar innan jag började och hur den såg ut för ett år sedan. En sån stor plan sten som fanns på en av bilderna har jag lyckats få ner i dammkanten. Där kan man sitta och titta ut över dammen. Den lilla ön i mitten är nu utan träd och full med blommor.

Jag ska ta med kamera imorgon...

[attachment=20632:Mörkmoss...0414_010.jpg]

[attachment=20633:Mörkmoss...0618_007.jpg]
Grå
CITAT (AstLar @ 03-07-2008, 21:40) *
Hej!
Vilken skojig diskussion ni har..får man vara med?

Jag har stenmani och jobbar just nu med min damm. Har inte tagit några bilder nyligen. Men några helt utan bumlingar innan jag började och hur den såg ut för ett år sedan. En sån stor plan sten som fanns på en av bilderna har jag lyckats få ner i dammkanten. Där kan man sitta och titta ut över dammen. Den lilla ön i mitten är nu utan träd och full med blommor.

Jag ska ta med kamera imorgon...


Självklart får du vara med biggrin.gif Alla stenomanister äro välkomna till denna församling.
Det ska bli mycket roligt att få se dina kort!

Cementmannen Henrik håller på för fullt att täppa igen jordväggen under bumlingarna på Stintaberget och den fyrbente stenomanisten Diesel sörjer varje småsten som muras fast...
"Nej, inte den! Och inte den också... åh nej, DEN som var så god..."

[attachment=20634:Cementmannen.JPG] [attachment=20635:Diesel_sörjer_sten.JPG]

Platinum
Om ni täpper igen alla naturliga vattenvägar så tänk på vart ni sätter växterna sen. Blir det skyfall och översvämning så är det kanske inte så roligt att vara planterad på "fel" ställe.

Kul projekt absolut, sten och vatten är sån trevlig kombination smile.gif
Grå
CITAT (Platinum @ 03-07-2008, 21:52) *
Om ni täpper igen alla naturliga vattenvägar så tänk på vart ni sätter växterna sen. Blir det skyfall och översvämning så är det kanske inte så roligt att vara planterad på "fel" ställe.

Kul projekt absolut, sten och vatten är sån trevlig kombination smile.gif



oops... det har du rätt i...
översvämingshål har jag ju tänkt på lika lite som att det behövdes ett filter och inte bara pump...

Tack!
henriks
CITAT (Grå @ 03-07-2008, 22:26) *
oops... det har du rätt i...
översvämingshål har jag ju tänkt på lika lite som att det behövdes ett filter och inte bara pump...

Tack!


nemas problemas.... normal vattenyta något lite över grusplanen utanför och vattnet kan rinna över berget och ut.


Grå
Lite vatten på stenen... vi ville bara kolla om flödet på pumpen blev det vi hade tänkt oss.
"Får jag plantera nuuu..?" frågade jag men Henrik lyckades övertala mig om att det är bättre att vänta tills vi grävt ner filtret och slangarna där de ska vara.
Gissa om vi vill fylla dammen NU! Tack och lov ska vi åka och hälsa på pappa i eftermiddag så att man kan hålla fingrarna borta några timmar till. Vi ska försöka bärga oss till imorgon...

[attachment=20652:Vattenpå...2_080704.JPG]

Diesel är fascinerad över att han kan släppa ner sina bollar i det lilla vatten som finns i botten. Här försöker han rädda de lösa stenar som finns kvar.
"Den här ger du fan i, den är MIN! Släpp husse, loss!"

[attachment=20653:Stenfajt.JPG]

Alfons han är lite skeptisk till hela grejen... han som brukat ligga i gräset och mossan på berget och sola...

[attachment=20654:Alfons_skeptisk.JPG]
AstLar
Självklart får du vara med biggrin.gif Alla stenomanister äro välkomna till denna församling.
Det ska bli mycket roligt att få se dina kort!

Hej igen.!
Jag har tittat på dina bilder igen..Man blir verkligen glad av dem yes.gif

Tog några blider idag. Längst bort på ena bilden ser du min "vilosten". Tror att den är likadan som din.
1 - 1,20 lång och hälften så bred.


Dammen 080704


Dammen 080704-2

Grå
CITAT (AstLar @ 04-07-2008, 20:09) *
Tog några blider idag. Längst bort på ena bilden ser du min "vilosten". Tror att den är likadan som din.
1 - 1,20 lång och hälften så bred.


Riktigt, riktigt vacker damm du har! Och det är ju en damm också och inte bara en vattenpöl biggrin.gif
Har du fisk i den?
De där stenarna är faktiskt riktigt goa att sitta på.. särskilt när de stått i solen en hel dag och man sätter ner rumpan på dem framåt kvällen när det börjar bli svalt i luften...

Just nu håller jag på att gräva ner slangarna till pumpen och filtret, men det är ju "nå'n" idiot som har grävt ner en massa vallmo och pllister och grejer runt om berget där slangen ska ligga...

(Nå'n = undertecknad... slap.gif )

Vi har fyllt det med vatten nu och det verkar tätt alltihop! Imorgon är det plantering som gäller! yahoo.gif

Och som ni kan se nedan: Det är bestämt sedan urminnes tider att det någongång skulle bli en damm på Stintaberget. wink.gif Henrik hittade den stenen när han grävde. En riktig liten cooling...

[attachment=20692:Stenfisk.JPG]
AstLar
Häftig sten!
Man hittar alla varianter när man gräver efter sten!! Undrar om man kan sluta...kanske blir hela tomten full till slut whist.gif

Jo jag har guldfisk. Ser dom inte så ofta. Förra året hade jag karp också men det kom en långhalsad fågel och kalasade.

Det finns grodor, salamandrar och en snok.
Det enda vi saknar är ett hus! Ska byggas nästa vår, förhoppningsvis.
Vi har rivit det gamla. Det var i mycket dåligt skick.

Men först blir det en liten träbro till ön. Stubben på ön ska bli grunden till nåt att sitta på
*Stintan*
Men vilken lycka att hitta en sån urhäftig sten wub.gif
Grå
AstLar, det är klart att bron är viktigare än huset. Åtminstone vid den här tiden på året wink.gif Hus och sånt kan man hålla på med på hösten och vintern, så resonerar vi iallafall när det gäller Henriks lilla ruckel (som jag har blivit riktigt förtjust i och lyckarts övertala honom om att inte riva.)

Vattnet har sjunkit ca 10 cm över natten så nu får vi nog tömma damen igen och silikona igen de sprickor som vi trodde skulle vara tajta nog. Eller vi och vi... Henrik.
JAG ska ge mig ut på växtjakt! yahoo.gif

[attachment=20703:Dammen_080705.JPG]
[attachment=20704:Bäcken_080705.JPG] [attachment=20705:Inlopp_080705.JPG]

[attachment=20707:Lillguli...n_spanar.JPG]
Grå
Nu är dammen fylld på nytt och nu väntar en god natts sömn och nyfiket undrande om det vattennivån hålls konstans till imorgon bitti.

Den eländige grodan hittade genast till dammen och just som jag skulle till att gräva ner en strutbräken hoppade han fram mot mig.

[attachment=20735:Groda_2.JPG] [attachment=20736:Groda_3.JPG]

"Är du här nu också din kärring?!"

"Schas på dig ditt elände" sa jag "Ser du inte vad vi har byggt åt dig?"

"Jo, det ser jag väl, det var fanimej på tiden!"
fräste han ilsket och tog ett spänstigt skutt ner i vattnet, glodde på mig en stund och försvann.

Jag ska ta lite kort på planteringarna imorgon när det är just, min kamera är inte bra på skymningskort.
Men jag tror väl att vi nu kan räkna vår plaskdamm på Stintaberget som färdig! smile.gif

[attachment=20737:Groda_4.JPG] [attachment=20738:Mysljus_vid_dammen.JPG]
*Stintan*
Är det sånt här som kallas semester? flirting.gif Ni har ju gjort ett jättejobb på så kort tid bravo.gif

Vilken söööt groda förresten.

DragonLady
Urhäftigt blir det... vill också ha ett sådant berg yes.gif blev mycket avis.. yes.gif yes.gif
Är glad för er skull att ni hittade berget och en underbar möjlighet att njuta av det.
Den grodan var väl kamouflerad.. knappt att den syns ju.. giggle.gif roligt att de trivs i det man bygger.
henriks
CITAT (Stintan43 @ 05-07-2008, 22:59) *
Är det sånt här som kallas semester? flirting.gif Ni har ju gjort ett jättejobb på så kort tid bravo.gif

Vilken söööt groda förresten.

Semester...? ja, faktiskt, för semester är inte nödvändigtvis att göra inget, snarare att göra något annat än det man brukar till vardags. (telefonen är bortkastad)
Grå hälsar (dottern har snott hennes dator) att åtta timmar fysiskt arbete per dag är rena rekreationen när man annars jobbar som utbildare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon