Full version: Digetalkamera köp
e_sedell
Vilken kamera ska jag välja? Jag vill ha riktigt bra recultat, gärna lika bra som mad 35mm. Vad ska jag köpa för någon? Digetal systemkanera, finns det?
jennypenny
Det finns digitala systemkameror, men det är väldigt dyra och jag har ingen aning om hur bilderna blir.
Själv har jag en pentax optio s, och den kan jag verkligen rekommendera. Upplösningen är på 3,2 milj pixlar och det blir bättre resultat än med kompaktkameran jag hade innan. En annan fördel är att den är liten och lätt, det är väldigt smidigt att ta den med sig.
cissi i onsala
Vår gamla brakade ihop nu i sommar, en HP. Nu blev det en kodak, med inställning för att fota blommor! Vi är jättenöjda, går att filma också. Bilderna blir jättemycket bättre än med den gamla. Dels finns auto inställning + några till och så blommfoto som jag nämnde. Den lagrar något på mer än 100 bilder av högsta kvalitet utan tilläggskort.
Posse
Hos Scandinavian Photo finns det både digital- och vanliga kameror i mycket varierande utföranden och priser.
Nanna
Ja, Scandinavian Photo är bra. Där köpte jag min vanliga systemkamera + digitalkameran.
Som sagt en digital systemkamera får man betala ganska mycket pengar för, som den i länken för 15000, sen ska man ha ett objektiv också. Men det är ofta sådana kameror (fast mycket dyrare modeller) många proffsfotografer använder idag.
Bilderna ska vara mycket bra på de dyrare kamerorna. Men jag såg att det även fanns kameror för 10000 med 6.3 miljoner pixlar, och det duger väl alldeles utmärkt skulle jag tro. Du får nog räkna med att punga ut med ett antal tusen.

Tycker min digital kamera fungerar alldeles utmärkt, och sedan ha en systemkamera för att ta mer "seriösa" bilder. Olympus C300, digital är en jag har. Nikon F65 med 28-80, systemkamera.
Kjellepelle
Hej. Om Du går in på www.pricerunner.com kan Du se köparnas betyg på olika kameror och se var dom är billigast. Dom stora elekronikkedjorna med ständig rea brukar ligga 1000 kr över i pris. Jag köpte nyligen en Canon Ixus 400, snuskigt bra skärpa.
habanero
Canon kommer snart med en modell som sägs kosta runt 10000. EOS 300D heter den (www.canon.se).

Idag har de en digital systemkamera som heter 10D. Den kostar ca. det dubbla. Och så finns det en proffsversion som kostar betydligt mer.

Nikon har också modeller. I ungefär samma prisklass.

Hälsningar
Mats
e_sedell
Jag tror jag har hittat någonting prisvärt!

Minolta]http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?a...=502009]Minolta Digitalkamera Dimage F300 Indigo blue [/URL]


- 5 miljoner pixlar ---borde kanske, räcka. Kolla testbilderna
- 3 x zoom (motsvarar 38-114 mm i 35mm formatet) ----Jag mins inte riktigt, men jag tror jag har bättre nu.
- Närgräns: 14.5 - 54.5 cm från objektivet ----hyfsat, bättre än vad jag har
- AREA-AF som automatiskt väljer ut huvudmotivet i bilden
- Fem olika motivprogram
- Frontkåpa av aluminium och rostfritt stål
- Inspelning av rörlig bild och av ljud
- JPEG och TIFF
- SD-kort och MultiMedia-kort minneskort
- Automatisk brusreducering
- Mått:111 x 52.5 x 32.5 mm
- Vikt: 185g utan batterier och minneskort

Allt detta för 4700:-

Jag vet inte, men det känns som att det är prisvärt.


Man kan visst satsa hur mycket som hällst på foto. Jag skulle gärna ha en proftkamera, men 50 000 typ, lite väl mycket. Om jag köper systemkamera köper jag nog en vanlig, tror jag. Jag kollade på en bra för att tag sedan. Det blir den i så fall. Men först vill jag ha en digitalkamera, för att spara pengar. Det blir så dyrt med framkallning och så. Jag kan inte göra det själv....

Vad tycker ni, ska jag satsa på en sådan här eller ska jag spara ytligare några tusen och skaffa en digital systemkamera?


CCD (Upplösning)
Upplösningen ligger på 5,0 miljoner effektiva pixlar (4,1 miljoner totalt).
CCD är 1/1, 8tum stor

*???*

Jag ska kolla vidare på canons kameror, men just nu hinner jag inte för jag börjar 12.30
Ingrid på Västkusten
Canon har precis släppt en digital systemkamera mer inom vanliga dödligas räckhåll.

Gå till www.cyberphoto.se

Hälsar Ingrid
habanero
Jag tror att den första frågan man ska ställa sig är vad det är man vill ha ut av kameran. Vill du hålla på med macro-fotografering, eller naturfoto och plåta djur på långt håll. Eller en allt-i-allo. Om det är för att lära sig grunderna i fotografering, så kanske en vanlig digitalkamera inte är rätt väg.

Fem megapixel är ordentligt mycket, och räcker väldigt långt. Optiken är viktig, och kolla verkligen att den svarar upp mot dina förväntningar. Möjlighet till en del manuella eller halvautomatiska inställningar kan också vara bra.

Men som sagt. Huvudfrågan är vad du vill ha ut av den.

www.fotosidan.se har bra diskussioner, som du kanske kan få lite vägledning av.

Hälsningar
Mats
e_sedell
Marcoskulle är kul, men jag vill kunna ta andra bilder också. Inte så mycket vyer då, det skulle jag kunna göra med den kameran jag ha nu. Den är jag helnöjd med. Det saknas bara ett stativ, sen kan jag ta nattvilder också. Jag testade lite utan stativ, men det blev inte så bra. Det är en gamal jultidnings kamera faktiskt. På 3000 nivån tror jag, den är mycket lätt att fotta med. Den har varet med om både det ena och det andra så det är underligt att den är hel rolleyes.gif .


Man vad betyder;

CCD (Upplösning)
Upplösningen ligger på 5,0 miljoner effektiva pixlar (4,1 miljoner totalt).
CCD är 1/1, 8tum stor

5 miljoner affektiva och 4,1 totalt. Skumt. Det borde stå tvärt om tycker jag.... totalt brukar ju vara summering....


Jag ska kolla upp forumet!
Ingrid på Västkusten
Tja - jag säger bara igen canons nya :-D
jag är inne på makro jag - vi blomtokar1

Hälsar Ingrid
estet
Jag som håller på att spara till en d-kamera har en annan tillfällig lösning för att tex. få ut bilderna på nätet.
Nämligen, på fotopåsarna kan man beställa "bilder på CD" och ibland följer det med gratis.
I väntan på kameran... smile.gif
e_sedell
Jag vet inte vad canons nya heter, så jag kan inte kolla på den....

Jo, så brukar jag göra. Men det blir ju svindyrt att framkalla. Det är inte för att jag vill lägga in bilder här som jag ska köpa digitalt. Utan för att jag vill spara framkallnings pengar och det skulle vara kul att testa nytt där man kan slösa med bilderna. Man är mera återhållsam med 35mm. Visst kommer jag lägga upp massa bilder här, det kn jag låva....
habanero
Canons nya digitala systemkamera heter EOS 300D. Info finns på www.canon.se.

Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
Ursäkta jag tjatar och upprepar mig men kolla på

www.cyberphoto.se

En av de bästa nätsiterna med utlåtanden etc etc

Hälsar ingrid
habanero
Ingrid, du har helt rätt. http://www.scandinavianphoto.se/ är också bra.

Här finns lite mer info också om det är EOS 300D du vill kolla på.
http://www.dpreview.com/news/0308/03082005...anoneos300d.asp

Hälsningar
Mats
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Mycket trevliga siter Mats!!

Hälsar ingrid
Posse
När jag var till stan senast råkade jag gå förbi en fotoaffär, och kilade in som hastigast och kände lite på en 'Olympus Camedia C-220 Zoom'.

Verkade ju ganska trevlig.... har någon av er en sån? Bra?
Men drar väl mycket ström va'? unsure.gif
e_sedell
Ingrid, jag har kollat där. Det var där som jag såg Minolta Dimâge 7i.

Jag har kollat på canons ny nu också. Den ser bra ut, men lite dyr. Om man väntar så skunker nog priset, men jag vill ha en kamera ganska fort...

Jag ska sätta mej och gå igenom lite recentioner och så om några kameror i kväll.

Jag tror jag har hittat 3 bra kameror, alla är intressanta.


Canon EOS300D --9850kr

Fuji Fujifilm FinePix S602 --5690kr

Minolta Dimâge 7i


Den sistnämda har jag fått ett gått öga till så jag får c om det blir den...
Fialotta
CITAT (Posse @ 29-08-2003, 23:50)
När jag var till stan senast råkade jag gå förbi en fotoaffär, och kilade in som hastigast och kände lite på en 'Olympus Camedia C-220 Zoom'.

Verkade ju ganska trevlig.... har någon av er en sån? Bra?
Men drar väl mycket ström va'? unsure.gif

Jag har en sån...medföljer ett albumprogram
som är jättetrevligt!
Men vad menar du med ström...den går på batteri, laddningsbara
dessutom och vanliga man köper på livsbutiken.
Sladd att överföra till datorn medföljer plus att boken är på svenska

Priset va dessutom bra, så köp den du rolleyes.gif
Posse
CITAT (maudan @ 30-08-2003, 20:48)
CITAT (Posse @ 29-08-2003, 23:50)
När jag var till stan senast råkade jag gå förbi en fotoaffär, och kilade in som hastigast och kände lite på en 'Olympus Camedia C-220 Zoom'.

Verkade ju ganska trevlig.... har någon av er en sån? Bra?
Men drar väl mycket ström va'? unsure.gif

Men vad menar du med ström...den går på batteri, laddningsbara
dessutom och vanliga man köper på livsbutiken.

Jag menar... jag har läst något om att batterierna kanske bara räcker sisådär 20 minuter, om man väntar med kameran "i högsta hugg", avvaktande rätta ögonblicken att knäppa. unsure.gif
Hasse_h
Det är ofta svårt att hitta uppgifter som strömförbrukning. Men det stämmer generellt sett att har man kameran aktiv, "i högsta hugg" med fingret på avtryckarknappen och zoomar, fokuserar, bläddrar i menyerna så drar den mycket ström. Därför bör man inte arbeta med digitala kameror på det viset. Ska man sitta i skogen och vänta på ett rådjur som eventuellt dyker upp och försvinner inom ett par sekunder, använd en traditionell kamera.
Fialotta
Jaha...du menar så smile.gif

Jag tycker dom räcker normalt länge som batterier gör, sedan laddar
jag om dom.

Jag har kameran med mig när jag är ute på nåt och fotar på semestern
och aktiviteter rolleyes.gif

Så gör jag, men det beror ju på vad du ska ha kameran till, jag har
min till husbehov tongue.gif rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Canon EOS blir Du itne missnöjd med :-)))

Hälsar ingrid
Posse
CITAT (Hasse_h @ 30-08-2003, 22:27)
Det är ofta svårt att hitta uppgifter som strömförbrukning. Men det stämmer generellt sett att har man kameran aktiv, "i högsta hugg" med fingret på avtryckarknappen och zoomar, fokuserar, bläddrar i menyerna så drar den mycket ström. Därför bör man inte arbeta med digitala kameror på det viset. Ska man sitta i skogen och vänta på ett rådjur som eventuellt dyker upp och försvinner inom ett par sekunder, använd en traditionell kamera.

Jag har inga planer på att smyga på djur i skogen, utan jag tänker mer på homo sapiens förehavanden... t.ex. när man leker "pressfotograf" vid div familje- och släktbegivenheter i hem, kyrkor och festlokaler m.m.. rolleyes.gif
Hasse_h
Då funkar en digitalkamera alldeles utmärkt. Batterierna lär inte bli något oöverstigligt problem.
/Hasse
e_sedell
Jag har kollat en hel del nu, Fuji s7000 som släpps i okt verkar jätte prisvärd! 7000:- bara, med en hel del godsaker...
cinis74
Jag har kikat en del på Minoltas nya DiMage Z1 som kommer nu i oktober. Bra närgräns och mycket zoom som jag gärna vill ha. tongue.gif

Info finns på www.cyberphoto.se

Hälsningar Cina
Saiai
Jag är helnöjd med min Samsung Digimax V3! Det fanns en lite dyrare, V4, den har mer pixlar, men jag har tagit alla bilderna i mitt fotoalbum med den här. Närgräns 6 cm med macro. Optisk zoom, digital zoom och flera olika inställningar för bildstorlek, om man använder inställningen "e-post" behöver man inte förminska utan bara skicka rätt ut på nätet. Informationen på displayen går att ställa in på svenska, hur lätt som helst att hitta. Rörliga bilder med ljud så länge kortet räcker. Det går att köpa större minneskort oxå. Enda nackdelen är att det inte går att ladda batterierna via datorn, men jag köpte uppladdningsbara batterier och en laddare, inte så dyrt faktiskt, så nu är inte heller det några problem.
Jag köpte oxå min kamera delvis för att spara pengar. Bilderna bränner jag sen på en cd-skiva och kan kolla på dom via dvd-spelaren på tv.n. (det finns billiga dvd-spelare oxå) Inga dyra fotoalbum, tar lite plats, och aldrig några misslyckade bilder att skicka tillbaka (man tar enkelt bort dåliga bilder direkt från kameran).
Det finns dyrare kameror som säkert är bättre, men jag blev glatt överraskad över denna!
estet
Jag har också varit ute i djungeln av dig.kameror, men nu tror jag att jag har bestämt mej.
Nämligen Canon powershot A80, som kommer i slutet av okt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon