Full version: Åtgärder vid åska
henriks
Hur noga brukar ni vara med att dra ur sladdar till allsköns elektriska prylar när det åskar? Här är det lite varierande, har inte så värst mycket sladdar att dra ur men jag är lite nyfiken på hur noga ni andra är med detta.

Det som åskan tagit för mig genom åren är mest saker som är anslutna till både el och telenät som modem, telefoner, svarare mm
Numera har jag bara ett ADSL modem anslutet till telenätet, så det är inte så svårt att dra ur det när det åskar.

Har funderat på riktiga åskskydd i flera år, men ännu inte kommit till skott riktigt, bara förberett med jordtag och gemensam anslutningspunkt för både el och tele.
skogstroll
CITAT (henriks @ 06-07-2008, 16:04) *
Hur noga brukar ni vara med att dra ur sladdar till allsköns elektriska prylar när det åskar? Här är det lite varierande, har inte så värst mycket sladdar att dra ur men jag är lite nyfiken på hur noga ni andra är med detta.


Samma här... har inte ansträngt mig så mycket eftersom jag inte bott här så länge, men oroar mig desto mer... Har ett torrt gammalt timmerhus och ser framför mig hur elden slukar det. Förut älskade jag åskväder men nu blir jag jätteskraj och drar ut kontakter mm, men skulle nog behöva brandsläckare och åskledare...
henriks
CITAT (skogstroll @ 06-07-2008, 16:07) *
Samma här... har inte ansträngt mig så mycket eftersom jag inte bott här så länge, men oroar mig desto mer... Har ett torrt gammalt timmerhus och ser framför mig hur elden slukar det. Förut älskade jag åskväder men nu blir jag jätteskraj och drar ut kontakter mm, men skulle nog behöva brandsläckare och åskledare...

Jag är inte så värst oroad över att huset skall brinna ner pga åska, men det finns ju en och annan pryl som kan gå sönder. Brandrisken är säkert större i ladugården, men jag tror och hoppas att elledningarna är så pass fräscha att det inte är någon omedelbar risk. Alla gammla, dåliga elkablar är utbytta.
Platinum
Jag drar ur strömmen till datorerna, telefon och till tvn, andra sladdar får sitta i vid åskväder.

Och det är ju inte åskan som är farlig utan blixtarna.
Noak
Jag drar ur allting när det börjar mullra...
För ett antal år sedan gick ett jätteåskväder rakt över oss, det var som en mardröm, maskiner slog av och på av sig själva, det slog ut blixtar ur telefon jacken.
Nu slår jag av huvudströmmen om de varnar för åska...
Myosotis
Jag drar ut telefoner och eventuellt modem (fast nuförtiden använder jag ju mest mobilmodem). När åskan kommer närmare drar jag ut elkontakter också trots att där sitter blixtskydd. För några år sedan åskade det nåt så fruktansvärt, hela sommaren och långt in på hösten, sista gången faktiskt i december!! Det brukar ju bara åska på våren och sommaren. Jag tyckte jag var försiktig innan dess och drog ut sladdar, men det året förstördes ändå typ 2-3 modem, en dator (genom modemet), 2 telefonsvarare och en trådlös telefon med station. Egentligen älskar jag åska, men när det var som värst blev jag rädd för åska för första gången i mitt liv. Det small i elskåpet, plastbitarna från den exploderade trådlösa telefonen for genom hela rummet, en telefonsladd (mellan uttaget och modemet) förångades, där var ingen metall kvar, bara svedd plast. Väggen ovanför det ena telefonuttaget blev lite svart, jag har också hört folk säga att det kommer ut lågor ur dem, men det har jag aldrig sett.
Det räcker tydligen att blixten slår i telefonledningen 1-2 km bort för att grejer ska bli förstörda här. Elledningen är inte lika känslig. Det brukar bli strömavbrott, men jag kan inte minnas att någon apparat har gått sönder via eluttaget.
De gamla här i trakten säger att åskan blir „fångad“ och drar runt, runt, att den liksom inte tar sig över åsen. Jag vet inte om det kan ligga någonting i det, men faktum är att det ofta håller på länge. Åskan avtar och kommer sen tillbaka ett antal gånger.
Rapchic
en fråga: om man har en av/på knapp på skarvsladden
kan man bara hä på av eller måste man dra ut sladden?

(eftersom uttaget är till så man måste krypa för att nå det
vilket är lite jobbigt ibland)

(fick iden eftersom en på jobbet sa när det åskar att
hon måste hem och stänga av tv:n, jag menar räcker det?)
*Stintan*
Nej det räcker inte! Så det är bara att krypa och dra ur från vägguttaget.

Blixten följer kablarna och har man varit med om det en gång så drar man sen ur sladdarna. När jag bodde på landet drog jag ur allt.
Potentilla
CITAT (Myosotis @ 07-07-2008, 11:17) *
Jag drar ut telefoner och eventuellt modem (fast nuförtiden använder jag ju mest mobilmodem). När åskan kommer närmare drar jag ut elkontakter också trots att där sitter blixtskydd. För några år sedan åskade det nåt så fruktansvärt, hela sommaren och långt in på hösten, sista gången faktiskt i december!! Det brukar ju bara åska på våren och sommaren. Jag tyckte jag var försiktig innan dess och drog ut sladdar, men det året förstördes ändå typ 2-3 modem, en dator (genom modemet), 2 telefonsvarare och en trådlös telefon med station. Egentligen älskar jag åska, men när det var som värst blev jag rädd för åska för första gången i mitt liv. Det small i elskåpet, plastbitarna från den exploderade trådlösa telefonen for genom hela rummet, en telefonsladd (mellan uttaget och modemet) förångades, där var ingen metall kvar, bara svedd plast. Väggen ovanför det ena telefonuttaget blev lite svart, jag har också hört folk säga att det kommer ut lågor ur dem, men det har jag aldrig sett.
Det räcker tydligen att blixten slår i telefonledningen 1-2 km bort för att grejer ska bli förstörda här. Elledningen är inte lika känslig. Det brukar bli strömavbrott, men jag kan inte minnas att någon apparat har gått sönder via eluttaget.
De gamla här i trakten säger att åskan blir „fångad“ och drar runt, runt, att den liksom inte tar sig över åsen. Jag vet inte om det kan ligga någonting i det, men faktum är att det ofta håller på länge. Åskan avtar och kommer sen tillbaka ett antal gånger.

Vilket fruktansvärt scenario du målar upp, Myosotis, jag kommer att tänka på en bok av Stephen King som jag läste för många år sedan, Carrie tror jag den heter.
Hjälp nu börjar det åska här! Förutom allt annat som ni beskrivit här, så ska jag också dra ur antennen till teven.
eden
CITAT (Stintan43 @ 07-07-2008, 11:39) *
Nej det räcker inte! Så det är bara att krypa och dra ur från vägguttaget.

Blixten följer kablarna och har man varit med om det en gång så drar man sen ur sladdarna. När jag bodde på landet drog jag ur allt.


Håller med dig helt. Köpte för två år sedan en dosa med säkring+brytare som skulle fungera. Inte f-n hjälpte det. Åskan följde tel.kabel, slog sönder dosan och vidare till all elektronik. Priset för denna lärdom blev c:a 10000:-. Numera räcker det med att radion hotar med åska så åker kontakterna ur. Detta gäller även telefon .
Jag bor också på landet. Vill du vara säker, DRA UR KONTAKTERNA.
Gossen Ruda
Modem är känsliga. Anledningen lär enligt expertisen vara att det finns två jordplan i apparaten, dels elnollan och dels telefonledningen. Kommer det en överspänning exempelvis via elnätet så klarar sig dom flesta prylar för dom är dimensionerade för sånt. Gäller inte för en mer eller mindre direktträff, då håller inget. Likaså brukar telefonerna klara sig om övertspänningen kommer den vägen, möjligen beroende på att ledningarna är så klena att spänningen bromsas. Har man dock en apparat ansluten både till telenätet och elnätet, modem eller bärbar telefon t.ex, kan överspänningen hoppa mellan dom olika näten och slår sönder det mesta på vägen.
henriks
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2008, 16:57) *
Modem är känsliga. Anledningen lär enligt expertisen vara att det finns två jordplan i apparaten, dels elnollan och dels telefonledningen. Kommer det en överspänning exempelvis via elnätet så klarar sig dom flesta prylar för dom är dimensionerade för sånt. Gäller inte för en mer eller mindre direktträff, då håller inget. Likaså brukar telefonerna klara sig om övertspänningen kommer den vägen, möjligen beroende på att ledningarna är så klena att spänningen bromsas. Har man dock en apparat ansluten både till telenätet och elnätet, modem eller bärbar telefon t.ex, kan överspänningen hoppa mellan dom olika näten och slår sönder det mesta på vägen.


Anledningen att saker som är anslutna till både el och telenät är känsligare är mycket riktigt just att de är anslutna till båda delarna. Om det kommer en åsköverspänning med teletråden, är spänningen ungefär lika stor på alla trådarna, och om telefonen då inte är jordad, händer det förhoppningsvis inte så mycket. Ett modem eller för den delen basstationen till en trådlös telefon är ju ansluten till elnätet också, som oftast är jordat ganska lokalt, vilket innebär att det blir överslag från telefontråd till elnätets jord.


CITAT (eden @ 07-07-2008, 12:08) *
Håller med dig helt. Köpte för två år sedan en dosa med säkring+brytare som skulle fungera. Inte f-n hjälpte det. Åskan följde tel.kabel, slog sönder dosan och vidare till all elektronik. Priset för denna lärdom blev c:a 10000:-. Numera räcker det med att radion hotar med åska så åker kontakterna ur. Detta gäller även telefon .
Jag bor också på landet. Vill du vara säker, DRA UR KONTAKTERNA.

För att ett åskskydd skall fungera krävs ett mycket bra jordtag för att avleda blixtströmmen ner till jord. De "dosor" med överspänningsskydd är just överspänningsskydd, och är ett komplement till riktiga åskskydd som måste installeras av behörig elektriker där elen kommer in till huset, oftast ett mätarskåp
GrönAnna
Jag är mest rädd för kulblixtar när jag är på landet. Vad vet ni om sådana? Jag drar ur tv/box o liknande när det åskar, men kulblixtarna sägs ju fara ut ur vägguttagen, stämmer det? unsure.gif Även om ingen apparat går sönder då kan ju blixten/elden hinna förstöra åtskilligt annat i rummet.
Platinum
Jo det stämmer att det kan flyga glödande elklot ut från vägguttag, klarat mig från det själv dock.

Värsta åskovädret jag varit med om var medan jag bodde hos mina föräldrar. Ovädret kom nattetid och inget hann bli urdraget, hos oss blev det telfonkaput och sönderbränt moderkort i datorn. 10 hushåll till i närheten råkade ut för samma fenomen och grannen på andra sidan järnvägen blev dessutom av med en kossa som gick ute och betade.

Min bror åkte på åsksmäll härom veckan och telefon, datorer, stereo, hemmabioanläggning och alla glödlampor slogs ut. Så vill man vara på den säkrare sidan så ska man dra ur allt.
yla
räcker de om man drar ur kontakten i elskåpet då
då e de ju ingen el i ledningarna ,,,eller kan blixten fara in där iallafall confused.gif
henriks
CITAT (yla @ 08-07-2008, 21:23) *
räcker de om man drar ur kontakten i elskåpet då
då e de ju ingen el i ledningarna ,,,eller kan blixten fara in där iallafall confused.gif

drar ur kontakten? har du hela anläggningen ansluten med en kontakt du kan dra ut räcker det givetvis, men att bara slå av huvudströmbrytaren har liten eller ingen effekt mot ett rejält åsknedslag

Har själv funderat i banorna att ha hela anläggningen urdragbar genom en 3fas handske, men det är inte tillåtet att göra på det viset, så det var bara att lägga ner den tanken.
yla
va bra för de går ju snabbtt o lätt o bara dra ur en kontakt
Netha
Vi har haft rejäl åska nästan dagligen i drygt enveckas tid. yahoo.gif
Tidigare drog jag ur telefonjacket, men nu stänger jag bara av datorerna och teven får stå på
den har aldrig tagit skada. (prppar, peppar)
eden
CITAT (Netha @ 20-07-2008, 23:09) *
Vi har haft rejäl åska nästan dagligen i drygt enveckas tid. yahoo.gif
Tidigare drog jag ur telefonjacket, men nu stänger jag bara av datorerna och teven får stå på
den har aldrig tagit skada. (prppar, peppar)

Hade åska här på fm. idag, hade inte ALLT varit urdraget så hade det varit "soprent" , nu förlorade jag bara en bärbar telefon. -cry-.gif
Netha
CITAT (eden @ 20-07-2008, 23:14) *
Hade åska här på fm. idag, hade inte ALLT varit urdraget så hade det varit "soprent" , nu förlorade jag bara en bärbar telefon. -cry-.gif

Oj! Bor du på landet i eget hus som saknar åskledare?

Fy så trist att förlora en telefon. sad.gif
eden
CITAT (Netha @ 20-07-2008, 23:16) *
Oj! Bor du på landet i eget hus som saknar åskledare?

Fy så trist att förlora en telefon. sad.gif

Det finns åskledare, men blixten gick ner i en elstolpe i skogen, sedan följde den kabeln till mig o grannarna angry.gif
Netha
CITAT (eden @ 20-07-2008, 23:23) *
Det finns åskledare, men blixten gick ner i en elstolpe i skogen, sedan följde den kabeln till mig o grannarna angry.gif

Ok .. jag har bl.a sett när blixten (eldboll) gick in i hus, via farstubrotaket och ner ...
den brände ner hela huset.
eden
CITAT (Netha @ 20-07-2008, 23:32) *
Ok .. jag har bl.a sett när blixten (eldboll) gick in i hus, via farstubrotaket och ner ...
den brände ner hela huset.

Då räcker det inte att dra ur kontakterna -cry-.gif
Tobb
Hur är det egentligen med kulblixtar, har hört någon berätta att de hade en kulblixt inomhus och slog till den med en träsko så var den borta. Well vet inte hur det gick till?

Men min senaste drabbning med åskan var som "tur" bara adsl-modem och router för tot 1000kr... Dagens i-landsproblem som hipp-hipp skulle sagt

[attachment=21542:Blixt.jpg]
Supporten sa att jag skulle testa att ha det urdraget ett tag duh.gif jag tyckte det var lönlöst och köpte ett nytt modem istället.
henriks
CITAT (Tobb @ 21-07-2008, 00:22) *
Hur är det egentligen med kulblixtar, har hört någon berätta att de hade en kulblixt inomhus och slog till den med en träsko så var den borta. Well vet inte hur det gick till?

Men min senaste drabbning med åskan var som "tur" bara adsl-modem och router för tot 1000kr... Dagens i-landsproblem som hipp-hipp skulle sagt

[attachment=21542:Blixt.jpg]
Supporten sa att jag skulle testa att ha det urdraget ett tag duh.gif jag tyckte det var lönlöst och köpte ett nytt modem istället.


Ha! den där känner jag igen på nåt vis! För några år sedan tog åskan en styrdator för mig, den slutade inte fungera, det gick bara inte att kontakta den på fjärr längre. Brydde mig inte nämvärt på sommaren så den snurrade på i åtskilliga veckor innan jag börjde rota i problemet. Nätverkskortet uppvisade vissa likheter med ditt adsl modem....

Synd bara att det var integrerat på huvudkortet! sad.gif
Myosotis
CITAT (Tobb @ 21-07-2008, 00:22) *
Supporten sa att jag skulle testa att ha det urdraget ett tag duh.gif jag tyckte det var lönlöst och köpte ett nytt modem istället.

rotfl.gif Ja det hade ju säkert hjälpt...!
Jag har faktiskt fått en ny linjeväljare en gång. "Javisst, vi vet om att de är åskkänsliga" sa de bara och skickade en ny!! Det hade varit bra om man kunde få nya grejor av telefonbolagen/internetleverantören. Inte kundernas fel att de inte gräver ner sina ledningar ju. Och när man är borta länge och risken för åska är liten, vill man kanske inte dra ut telefonsvararen hela tiden.
henriks
CITAT (Myosotis @ 21-07-2008, 10:43) *
rotfl.gif Ja det hade ju säkert hjälpt...!
Jag har faktiskt fått en ny linjeväljare en gång. "Javisst, vi vet om att de är åskkänsliga" sa de bara och skickade en ny!! Det hade varit bra om man kunde få nya grejor av telefonbolagen/internetleverantören. Inte kundernas fel att de inte gräver ner sina ledningar ju. Och när man är borta länge och risken för åska är liten, vill man kanske inte dra ut telefonsvararen hela tiden.

Skulle inte ha någon större betydelse om alla ledningar vore nergrävda - det är längden på ledningarna som har störst betydelse. Vid ett åsknedslag i tex ett träd blir det i princip lika stor överspänning i en kabel som är nergrävd i marken bredvid trädet som det gör i en luftledning på samma ställe.

Överspänningsskydd är det enda som fungerar - och då menar jag inte de man köper för några tior och pluggar in själv, det behövs lite rejälare doningar.

Men i sak håller jag med dig, inte vill man ha allt urdraget bara för att man skall resa bort en eller några dagar - tex kylskåpet är ju lite jobbigt att dra ur...
Felicia
Vi satt just och pratade om åskan här på jobbet - hur i all världen gör man egentligen om man är ute, man ska ju inte vara på sjön och inte på öppen yta ex hygge, åker osv. Sen ska man inte vara under träd så var ska man ta vägen egentligen om åskan slår till och man är ute, långt från bil och bebyggelse confused.gif
Nån som vet?
Tobb
Om man skulle råka ha med sig bilen är det ett utmärkt åskskydd, hette det van der vahls bur den principen som gjorde att man klarade sig i bilen?

Om man skulle vara ute och segla borde masten, med förhoppningsvis monterad åskledare, funka som skydd?

Chamomille
Efter att min bättre (?) hälft fick en eldslåga i nyllet från nån kontakt när det åskade förra året och modem samt dator pajade så drar jag ur strömmen till åtminståne min nya dator. TV:n kan få gå sönder om den vill, det är roligare att umgås biggrin.gif
Felicia
CITAT (Tobb @ 31-07-2008, 09:00) *
Om man skulle råka ha med sig bilen är det ett utmärkt åskskydd, hette det van der vahls bur den principen som gjorde att man klarade sig i bilen?

Om man skulle vara ute och segla borde masten, med förhoppningsvis monterad åskledare, funka som skydd?

Jo, bilen är ju bästa skyddet men om man är långt ifrån, ex ute och plockar bär flera kilometer från bilen, då är det ju inte så lätt.
Myosotis
CITAT (Tobb @ 31-07-2008, 09:00) *
Om man skulle råka ha med sig bilen är det ett utmärkt åskskydd, hette det van der vahls bur den principen som gjorde att man klarade sig i bilen?

Nej, Faradays bur. Van der Vaart är en fotbollsspelare. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon