ankiironninge
är glad idag, vattent har börjat bli klarare efter att ha haft grumligt och smågrönt..

köpte en hel del vattenväxter med renande effekt och med egenskap att ta upp kväve ur vattent..

det funkar... tummenupp.gif
Grå
CITAT (ankiironninge @ 11-07-2008, 11:44) *
är glad idag, vattent har börjat bli klarare efter att ha haft grumligt och smågrönt..

köpte en hel del vattenväxter med renande effekt och med egenskap att ta upp kväve ur vattent..

det funkar... tummenupp.gif


Vilka vattenväxter? Vad heter de?
Biggan_
Hornsärv är jättebra! tummenupp.gif
DragonLady
Vattenpest är bra också. yes.gif




Vattenpest är snabbväxande och består av långa slingor med smala ca 2 cm långa blad. De långa flytande skott som den får är lätta att dela. Vattenpest kan blomma med små vita blommor över vattnet på sensommaren.

Ingen plantering, bara att lägga i vattnet. Trivs i grunt likaväl som på djupt vatten.
Grå
CITAT (DragonLady @ 11-07-2008, 23:32) *
Vattenpest är bra också. yes.gif

Ingen plantering, bara att lägga i vattnet.



... ännu mer flytväxter... g.gif

Snart synd det inte att vi faktiskt har vatten i dammen biggrin.gif
Kanske kan vara något till brunnslocksblänket...
ankiironninge
CITAT (Grå @ 11-07-2008, 19:51) *
Vilka vattenväxter? Vad heter de?



vattenväxterna heter...

vattenkraussula
vattenpest och hornsärv.......

har haft i dom i 6 dagar nu och jag ser en viss skillnad redan.
jag planerar att köpa mer....
DragonLady
Hornsärven växer under ytan.. man kan lägga en liten sten på dem så de ligger där man vill ha dem, eller sticka in dem i kokosmattan el. dyl. om man vill yes.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 12-07-2008, 20:33) *
Hornsärven växer under ytan.. man kan lägga en liten sten på dem så de ligger där man vill ha dem, eller sticka in dem i kokosmattan el. dyl. om man vill yes.gif


Gött... noterat på inköpslistan!
ankiironninge
CITAT (Grå @ 12-07-2008, 21:46) *
Gött... noterat på inköpslistan!



nu är vattnet klart igen!!! från att varit grönt, grumligt
tog ca 8 dagar..jag är överväldigad wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon