Ciczi
Hej

Jag passar föräldrarnas hund och i kväll när vi var ute så hälsade han på en annan hane och då blev det lite handgemäng mellan vovvarna. Vi fick särat på dem och Eddie fick en ytlig rispa och en del päls följde med. Jag tvättade med sprit men han sa inte ett ljud.

Nu undrar jag om det är så smart att bada med honom i morgon för det hade vi planerat?

mvh Ciczi
Sussie F-Flower
Jag skulle INTE göra det, om min hane råkat ut för samma sak!
Jag skulle hålla honom inomhus i skydd för värmen, med undantag för rastning förståss, tills det blir skorpa på såret. Alternativt läkt. Hundar har ju dock väldigt bra "gro-hull".

Vet inte hur rent vattnet är där ni tänkt bada, men bakterier och virus har ju en enastående kapacitet att ta sig in där de vill...

Kanske jag är lite feg men jag kör alltid "försiktighetsprincipen"...

Hoppas det blir bra snart!!!!
Grå
Jag håller med Sussie, tycker inte att ni ska bada med honom. Insjöarna brukar vara rena bakteriesoppan under semestermånaderna sick.gif

Har du aloe vera hemma antingen i salvaform, eller som planta så tycker jag gott och väl att du kan smeta på honom lite så läker det snabbare. Tar död på bakterier och tillför näringsämnen.
Christer i Falköping
Skulle nog inte låta honom bada i en insjö, om såret är lite öppet. Men i övrigt skulle jag inte tänka så mycket på det.
Christer.
Ciczi
Fast här är det havet som erbjuder bad... Gör det någon skillnad?

Ciczi
Grå
CITAT (Ciczi @ 12-07-2008, 12:42) *
Fast här är det havet som erbjuder bad... Gör det någon skillnad?

Ciczi


... salt i såren? fast tycker han att det är obehagligt så går han väl inte i då.
Sussie F-Flower
CITAT (Ciczi @ 12-07-2008, 12:42) *
Fast här är det havet som erbjuder bad... Gör det någon skillnad?

Ciczi



Inte för mig gör det det.
Sommaren är lång. Hunden kan bada senare när infektionsrisken är över... (tycker jag...)

Mvh/Sussie.
henriks
saltvatten innehåller väl inte tillnärmelsevis lika mycket bakterier som sötvatten? sen om det därmed är så lämpligt att bada med öppna sår...
Christer i Falköping
Nä, öppna sår bör man inte bada med, vare sig man är människa eller hund. Vare sig det är sött eller salt vatten.
Christer.
herkules
och jag skulle åkt och badat om vattnet är salt och såret bara en rispa..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon