Full version: dammbekymmer
wave
Börjar krypa nedåt,vi hade 7.8 grader härom dan i zon1.
Hur gör man då med mat till fiskarna när det ena dan är 19grader o nästa 7-8grader????
Näckrosor o vass idammen måste man väl förvara inomhus när det blir kallt?
Ska även ta in fiskarna då dammen inte är mer än ca 60cm djup,men när ska jag ta in fiskarna?
Har nån fler tips man bör tänka på nu när hösten kommer närmare så tar jag gärna emot dom!
dammkillen
du kan ju ta in fiskarna innan vattentemperaturen går under 10-12 grader...
Alpiner i Halmstad
Vattendjupet i Din damm är i grundaste laget. Du kan minska istäckets tjocklek om Du lägger ut några skumplastbrickor innan det fryser. Förankra brickorna över dammens djupaste del. Vi använder brickor som blomsterhandeln transporterar grukväxter i. Om inte dammen bottenfryser kan Du kasa ner känsliga växter till den djupaste delen. De flesta normala växter klarar sig i strandzonen. Vi stör inga dammväxter under hösten. Det finns också fiskar som klarar att övervintra i dammen.
Bilder på vår damm hittar Du i vårt album: Livet vid dammen.
M.v.h. Bernt
Malva
Hej, pratade med en så kallad "dammexpert" idag...

Han påstod att fast jag bara har ett halvt ekfat med guldfiskar och en liten fontän i, så skulle jag inte behöva ta in det under vintern.
Blir det is skulle jag bara se till att knacka hål så syretillförseln inte skulle avstanna. Fiskarna skulle fixa detta ! Bara det inte blev helt bottenfryst, men då kunde jag ju bara ha i en doppvärmare ett tag tyckte han !
Vågar man detta ?

Bor i zon 1 visserligen, men ändå....
t955i
CITAT (Malva @ 06-10-2003, 22:41)
Blir det is skulle jag bara se till att knacka hål så syretillförseln inte skulle avstanna.

Knacka försiktigt, fiskarna kan tydligen skadas om man dunkar till för kraftigt. Har hört ett förslag om att man kan ta en kastrull med kokande vatten och hålla på isen så det smälter hål istället. Beror väl iofs på hur tjock isen är, tunn is gå ju att trycka sönder utan något direkt övervåld.

Mvh
t955i
kerstin z5-6
Ekfatet låter inte så trevligt för fiskarna i vinter ....
De som har fisk ute har syrepump ev doppvärmare alt cirkulerande vatten -igång hela vintern så att istäcket aldrig fryser till helt
Fisken skadas av de vibrationer som uppstår om man slår sönder isen -
Is stoppare brukar grejen kallas
Näckrosor och vass har jag ute året runt i z 5-6 Västerbotten så det finns ingen anledning att ta in dem om de inte är tropiska näckrosor smile.gif
Malva
Hej igen

Tänker skaffa mig en isstopper... Vill inte ha fiskar under is, låter inte kul alls för dem.

Tänkte du på något annat varför inte mitt ekfat är bra, inte låter kul för fiskarna under vintern ? Har ingen erfarenhet av fiskar ute, tar tacksamt imot åsikter med andra ord !

Nu har jag sten, snäckor, olika sorters vattenväxter, en liten fontän + två guldfiskar i detta träfat (som inte är ek, utan annat träslag, ser ut som ek...). Under sommaren har de varit pigga, vuxit en hel del, ätit bra och verkat trivas... svårt att veta igentligen !
Månsare
Hejsan.
Jag har en damm som är 50 cm på det djupaste stället,
jag tar inte in mina fiskar.
Jag ser till att det är cirkulation i vattnet så att det inte botten fryser,
det har funkat i 3 år nu tongue.gif
Mvh Månsare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon