Mollis
Jag har alltid haft cendréfärgat hår, nu har väl nåt enstaka grå börjat komma också, men nåt mycket märkligt har också hänt... jag har börjat få rödskimrande/guldfärgade nyanser, det var min svärmor som sa "-oj vad fin du är i håret, har du tonat det?" och det har jag ju inte... och jag har inte nån i släkten som har tillstymmelse till rött hår. Jag fick då den knäppa tanken att det kan bero på vattnet i vår brunn, massor av järn i det...men jag har aldrig hört talas om att håret skulle kunna ta åt sig så pass att färgen påverkas...helt knäppt, jag vet, men tanken dök i alla fall upp...
Ingrid Zon3
Inte vet jag om det beror på järn i vattnet, men helt otroligt är det inte. Har för mig att nån mineral (koppar?) i vattnet kan ge håret en grön ton om det är blont från början.

Det är väl kul om det är snyggt, gratis och ofarligt! smile.gif

Själv fick jag rejäla hudproblem när jag började använda hårfärg för att dölja det gråa. Så nu får det synas.
Mollis
CITAT (Ingrid Zon3 @ 17-07-2008, 10:31) *
Inte vet jag om det beror på järn i vattnet, men helt otroligt är det inte. Har för mig att nån mineral (koppar?) i vattnet kan ge håret en grön ton om det är blont från början.

Det är väl kul om det är snyggt, gratis och ofarligt! smile.gif

Själv fick jag rejäla hudproblem när jag började använda hårfärg för att dölja det gråa. Så nu får det synas.


"Snyggt, gratis och ofarligt" är helt ok för mig tummenupp.gif
Alba
Tänk så billigt det blir att ha "egen" infärgning utan att ens anstränga sig.
Jag tror absolut att det kan beror på vattnet och dess innehåll. Det låter ju jättsnyggt med en liten guld/röd nyans.
Myosotis
Min kompis har sånt hår! Mörkblont i vanliga fall, rejält rödaktig skimmer ibland. Det är jätteskumt, för hon tonar det inte och tvättar det alltid i samma vatten. Haha! Vad kul det lät. Inte i samma vatten biggrin.gif såklart.
Pia L
Själv har jag alltid haft mörkt rödblond nyans i håret då jag inte tonat det, när dom gråa håren syntes för mycket så började jag färga det i mörkbruna nyanser.
Nu har jag inte tonat håret på över ett år och dom gråa håren syns inte ens.......men då har istället håret antagit en nyans som påminner mest om rotmos crying.gif
Inte det vackraste direkt, ljust gulrött ungefär.
Mollis
CITAT (Myosotis @ 17-07-2008, 14:18) *
Min kompis har sånt hår! Mörkblont i vanliga fall, rejält rödaktig skimmer ibland. Det är jätteskumt, för hon tonar det inte och tvättar det alltid i samma vatten. Haha! Vad kul det lät. Inte i samma vatten biggrin.gif såklart.


Ja du ser! då kanske jag inte är helt tokig i alla fall...
AndersKbg
Rödhåriga tjejer brukar vara lite ettrigare än "normalt".
Du har inte märkt av humörsvängningar eller andra biverkningar?
Mollis
CITAT (AndersKbg @ 17-07-2008, 18:18) *
Rödhåriga tjejer brukar vara lite ettrigare än "normalt".
Du har inte märkt av humörsvängningar eller andra biverkningar?


Joo faktiskt dunno.gif är det klimakteriet eller????!
Ingrid Zon3
Neee, det är bara polityren som är avskavd, kan dock sammanfalla i tiden whistling.gif

(Var det inte Roseanne Barr som sa nåt om att "folk klagar på att de har PMS, själv tycker jag att det är enda tiden i månaden när jag verkligen är mig själv". )
HelenJ
CITAT (AndersKbg @ 17-07-2008, 18:18) *
Rödhåriga tjejer brukar vara lite ettrigare än "normalt".
Du har inte märkt av humörsvängningar eller andra biverkningar?


Men hallå, var inte det där en aning fördomsfullt? nono.gif Det finns massor med blondiner och brunetter som är minst sagt ettriga!!! wink.gif
AndersKbg
CITAT (HelenJ @ 17-07-2008, 21:25) *
Men hallå, var inte det där en aning fördomsfullt? nono.gif Det finns massor med blondiner och brunetter som är minst sagt ettriga!!! wink.gif

Jassååå?

Säga vad man vill om fördomar, men det är märkligt vad ofta de stämmer.
Lilla Birka
CITAT (AndersKbg @ 17-07-2008, 22:39) *
Jassååå?

Säga vad man vill om fördomar, men det är märkligt vad ofta de stämmer.

Har du gjort en studie på detta? Hur många ingick i studien och vad blev resultatet? Jag kan vara ettrig som attan, men jag är inte rödhårig!
lantislena
Solen då tjejer... Ja menar. Jag e ju oxå så där mellanblond (står så i passet jag tog i vintras ) å när solen kom fram blev det blekare å NU e jag jätteljus. Jag lovar att om jag skulle ha tagit passfoto nu så skulle det bara stå blondin hmm...
Red Top
Ettrig vill jag inte hålla med om! Däremot är vi nog lite eldfängda de flesta av oss=)
Motti
Som gammal frisör så vill jag påstå att det har med solen att göra,alla har röda piggment i håret mer eller mindre men solen kan plocka fram dom så att säga,solen har samma effekt som blekmedel.Har man tex mycket koppar i vattnet (på grund av gammla kopparvatten ledningar så blir man för det mesta grön i håret beroende på ljusheten i håret ju blondare ju mer syns det gröna,även klor kan ge en grön färgskifftning om man tex är simmare och vissts i klorerat vatten ofta. Vill man tona ner det röda ska man välja en färg som innehåller Matt (gönt)eller ask (blått) och då ska man välja ljushetsgrad som stämmer med ens egen ;)låt er inte skrämas av tillägsärgen grön eller blått =det är bara en färgkomponent som vi frisörer kallar matt=grönt Ask= blått eller tex koppar =är alltid rött.Ja det här är en vetenskap men har du rött i håret kan du då dämpa det med askton eller matton.
Mvh Motti
Mollis
Jag låter det nog vara som det är eftersom det är "snyggt, gratis och ofarligt" smile.gif men tack för infon! Frisörer har ju förresten en alldeles egen ordbok, när jag kommer till min frisör så säger hon att jag har så fint hår men hon menar egentligen att det är tunna hårstrån, i och för sig många men väldigt tunna(fina)..
AndersKbg
CITAT (Lilla Birka @ 17-07-2008, 23:06) *
Har du gjort en studie på detta? Hur många ingick i studien och vad blev resultatet? Jag kan vara ettrig som attan, men jag är inte rödhårig!

Jaså är du ettrig? Det framgår ingenting. whistling.gif

Min studie grundar sig på livet hårda sticks&stones-väg.

Lika tillförlitlig som Wikipedia. rolleyes.gif
Bettson
Men färgen grå då!

Hur är det med den ni som förstår något.

Har alltid sagt att jag inte är rädd för att bli gråhårig för jag tycker det är snyggt.

Men................. jag gillar inte varianten hälften brunett hälften grå. Hur lång tid tar det innan man blir enfärgad så att säga.

Och blir alla enfärgade? Jag bärjar nästan tro att det är ett undantag för jag har numera börjat titta lite närmare och det finns varianten grå/ ljusgul/ vit också vilket jag inte vill bli och inte tycker är särskilt snyggt.

Färgar idag men man måste färga allt oftare ju gråare håret blir så att säga. Känns lite jobbigt faktiskt.

Min mamma var helt vit, ja riktigt snövit i håret när hon var trettiofem. Pappa hade inte fått sitt första gråa hår när han fyllde sextio så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ärvt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon