Beran
Någon som vet när näckrosen "Nymphaea Gladstoniana" blommar?
I våras köpte vi denna näckros, den ska bli vit. På lapen som medföljde står det bara att blommars storlek är 16-22 cm och att den är snabbväxande.
Just för tillfället har det kommit 10 blad men inga blommor. Hur många blad får en näckros egentligen?

Beran
Christer i Falköping
Den borde väl ha börjat nu tycker jag. Har den sol större delen av dagen eller bara en kort stund? Näckrosor behöver mycket sol för att vilja blomma.
Christer.
Beran
Vi har skugga i dammen mitt på dagen, det är en björk som skuggar.
Det kommer nya blad hela tiden.
Åh, vad trist om det inte blir några blommor! trostar.gif

Beran
MariaS
En nyköpt/nyplanterad näckros kan ta fram till hösten på sig innan den blommar. Räkna då bara med en eller två blommor på sin höjd.
Det tar ett tag innan näckrosorna etablerar sig, så först nästa år bör ni kunna se mer av näckrosen.

Blomknopparna kommer upp oberoende av blad och antal blad. Jag har en vit näckros som brukar blomma sent i maj eller tidigt i juni med bara tre blad uppe, medans den röda "James Brydon" blommar långt senare på säsongen. Det brukar framgå av växtkorte vilken tid som är blomningstid för just er näckros. Det är ju möjligt att det är en senare sort också.

Sen är det som Christer påpekade, viktigt med sol. Fast inte middagssol. Blir det för varmt i en trädgårdsdamm är risken istället stor att det blir mycke alger istället om dammvattnet blir för varmt, för att inte tala om att eventuella guldfiskar vantrivs då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon