madeleneliden
Hejsan allihopa!! Jag håller på att förverkliga min dröm om en damm. rolleyes.gif så "hålet är grävt,skyddsmattan på plats, och dammduken på väg hem! sweatingbullets.gif Nu har jag varit och tittat på en damm idag.. och hur det såg ut-ja vad ska man säga?! precis så som jag INTE vill att min damm ska se ut,

dammduken var "fäst" med 4st jätte stenar i hörnen och sen var det bara stenar överallt,och man såg hela kanten på duken.(... så nu till min fråga hur fäster man dammduken på ett snyggt sätt (vill ju inte att duken ska synas så mycket)och har man något på botten?? för man kan väl inte lägga sten i? det river ju sönder duken,,,Jag är riktigt grön på detta område som ni förstår.. blush.gif smile.gif

cäldigt tacksam för hjälp
gyppoline
Hej

Jag har lagt duken bara upp efter kanten (gräsmattan) ungefär 15 cm och lagt en ram av stenar ovanpå, med avbrott för planteringar lite här och där. Duken syns inte och den ligger kvar, snyggt med dekorativa stenar blandat med plantor.
pootgirl
Jag har också lagt duken en bit utanför och klätt med stenar.
För att vara på säkra sidan att duken inte skulle synas, så lades även kokosmatta.
Duken syns på några få ställen, men då ser man kokosmattan istället som gör att det ser mer naturligt ut.
Sten har jag också i som dekoration, inte över hela botten men här och där. Valde dock ut dem med omsorg och tog endast de som var klotrunda för att minimera risken för läckage. Det bryter av hemskt fint mot den svarta duken och gör att mina fiskar syns bättre. (Ifall jag nu inte haft detta j-a algbloms-problemet iaf)
madeleneliden
tack för era svar..!! smiley_small_hug.gif nu ska här fästas dammduk sweatingbullets.gif ska prova att fästa med atenar och plantera lite här och där! några förslag på fina växter att ha I dammen? eller är det för sent att plantera i dammen??
gyppoline
hej

Har du en ganska djup damm så är ju näckrosor självklart:) Flytväxter och kantväxter är bra och enkelt att ha i dammen, de minskar också solens möjlighet att bilda alger. Olika sorters gräs ger ett naturligt intryck. Bra tillexempel på kant växter, dvärgkaveldun, hornsärv, skavfräken, veketåg, liljor, jaa utbudet är stort.
skogstroll
jag har kokosmatta på kanten och jord ovanpå, har planterat lite olika fuktälskande saker men det dröjer väl innan det ser naturligt ut smile.gif
embees
För drygt ett år sedan


Nu i sommar



eller gå in på min profil och titta på albumet dammbygget.
Kör ett bildspel i stigande ordning.
Fågelvägen
Kokosmattan var fin och såg naturlig ut de första ca 2 åren. Nu (ungefär fjärde året) har det börjat växa alger i den och kokosfibrerna börjar multna. När man rensar ut skräp ur dammen går det inte att få bort alla alger, eftersom de sitter fast i kokosmattan. Så algerna kommer snabbt igen.
Kokosmattan är nu svår att byta ut, eftersom det är massor med växter runt dammen och STORA stenar ovanpå mattan.

Så vad gör man i dethär skedet, när dammen inte längre är ny och fin? Kalka i vattnet? Tömma dammen och ta en paus, så algerna torkar bort? Flytta irisarna och det hela, rulla stenarna åt sidan (JOBBIGT!) och lägga ny kokosmatta? Lägga någon annan matta?

@ embees: Jättevackert vattenarrangemang och fina planteringar! Hoppas du slipper bekymra dig för alger.
gyppoline
Fågelvägen..
..du verkar inte ha nåt roligt problem, men jag skulle nog hälla i av nåt algerborttagningmedel, jag har hällt i en kur i min damm, de funkar jätte bra.
Fågelvägen
Gyppoline, det ser verkligen trist ut i dammen just nu när det är så varmt. Vet du om grodor, snokar och trollsländelarver skadas av algborttagningsmedel? Det stod säkert något på förpackningen för medlet du använde?
gyppoline
Hej..
Medlet ger inga skador på växter, fiskar, grodor osv.
Börja med medlet ett tag så ser du ju om de ger sig, innan du vänder uppochner på dammen biggrin.gif
embees
CITAT (Fågelvägen @ 25-07-2008, 21:08) *
Gyppoline, det ser verkligen trist ut i dammen just nu när det är så varmt. Vet du om grodor, snokar och trollsländelarver skadas av algborttagningsmedel? Det stod säkert något på förpackningen för medlet du använde?


Det är bara algerna som dör av algmedlet. Det är bara att köra på. Har själv använt mig av medlet utan att det påverkade något annat än just algerna.

CITAT (Fågelvägen @ 25-07-2008, 14:16) *
Kokosmattan var fin och såg naturlig ut de första ca 2 åren. Nu (ungefär fjärde året) har det börjat växa alger i den och kokosfibrerna börjar multna. När man rensar ut skräp ur dammen går det inte att få bort alla alger, eftersom de sitter fast i kokosmattan. Så algerna kommer snabbt igen.
Kokosmattan är nu svår att byta ut, eftersom det är massor med växter runt dammen och STORA stenar ovanpå mattan.

Så vad gör man i dethär skedet, när dammen inte längre är ny och fin? Kalka i vattnet? Tömma dammen och ta en paus, så algerna torkar bort? Flytta irisarna och det hela, rulla stenarna åt sidan (JOBBIGT!) och lägga ny kokosmatta? Lägga någon annan matta?

@ embees: Jättevackert vattenarrangemang och fina planteringar! Hoppas du slipper bekymra dig för alger.


Jag har trådalger numera, men inte mer än att jag klarar att fiska upp en handfull en gång per vecka. För övrigt är vattnet i min damm kristallklart, vilket jag är tacksam över.
pootgirl
[quote name='Fågelvägen' date='25-07-2008, 14:16' post='873088']
Kokosmattan var fin och såg naturlig ut de första ca 2 åren. Nu (ungefär fjärde året) har det börjat växa alger i den och kokosfibrerna börjar multna. När man rensar ut skräp ur dammen går det inte att få bort alla alger, eftersom de sitter fast i kokosmattan. Så algerna kommer snabbt igen.
Kokosmattan är nu svår att byta ut, eftersom det är massor med växter runt dammen och STORA stenar ovanpå mattan.

Så vad gör man i dethär skedet, när dammen inte längre är ny och fin? Kalka i vattnet? Tömma dammen och ta en paus, så algerna torkar bort? Flytta irisarna och det hela, rulla stenarna åt sidan (JOBBIGT!) och lägga ny kokosmatta? Lägga någon annan matta?

Kokosmattan försvinner ju helt efter några år som jag uppfattat det...
Jag har dock samma problem eftersom mycket smuts och alger fastnar i den så jag hoppas den försvinner snarast. cool.gif
madeleneliden
Stort thanks.gif till alla som hjälpt till med förslag till min damm!! smiley_small_hug.gif Nu är den så gott som klar och fiskarna har flyttat in! tummenupp.gif än så länge så är dom lite blyga men det ska vi nog ändra på,har köpt 2st koi ar + en "krokig" på köpet(kunde ju inte låta dom spola ner den i toan heller,då kunde den lika gärna bo hos mig)och 6st rödvita "guldfiskar"Det är så kul att se att man faktiskt kan göra något man aldrig gjort tidigare,med lite hjälp härifrån förståss ha en fortsatt bra sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon