Full version: Algdamm i norrland
pootgirl
Hejhej.
Jag har en damm på ca 6 x 5m och är ca 1 m på det djupaste. Jag bor i norrland, zon 6 nästan 7.
Jag har en stark pump som driver det relativt höga vattenfallet jag gjutit och ett filter med bra UV ljus.
Problemet är bara det att dammen ligger i solen precis hela dagen, så hur jag än kämpar så drabbas den av grym algblomning. Har många växter och har försökt med Aqua clear utan resultat.
Till saken hör även att jag har 6 regnbågsforeller på dryga kilot som simmar omkring däri. I våras när vi fyllt dammen levde dom loppan, busade och vakade men nu ser man dem inte ens när man matar dem. Tidigare kokade det bara i vattnet när man gav dem mat. Så till saken, fiskarna kan ju inte må bra?
Har läst en del om jutesäckar med halm, ska det verkligen fungera? Vill ju kunna se mina vackra fiskar! confused.gif

En annan fundering jag har är vad jag skall göra med dammen till vintern...den kommer ju med all säkerhet bottenfrysa, fiskarna tänker vi röka ifall de lever till dess och pumpen åker upp och filtret slås av. Eller?
Men växterna då? Skall jag låta dem vara kvar och hoppas att det återuppstår till våren?
Många funderingar blir det, men det är väl naturligt när man är nybörjare med brinnande intresse.. rolleyes.gif

Hoppas på hjälp!

HelenN
Jag har osså alger i dammen, och det blir ju så när den ligger i sol mestadels hela dagen. Det bästa är ju om man har flytväxter i dammen.....helst som täcker en stor del av vattenytan. Jag tror inte att fisken påverkas av algerna....utan jag tror att det måste finnas alger för att de ska må bra. Kanske behöver de mer syre??? Har du en grund damm så blir ju vattnet fort varmt och då är det inte mycket aktivitet på forellerna......de mår nog bäst på våren och hösten.
Ang att övervintra växterna så beror det lite på om du har dammduk eller inte. Är växterna planterade i botten så överlever de säkert om de är härdiga, men om du har duk o de är planterade i korgar eller dyl så måste du förvara dem frostfritt i hinkar....så gör jag med mina näckrosor.
pootgirl
Nog med syre tror jag de får, dels från fallet och även från växterna.
Har inga flytande växter eftersom klumpjag har fyllt sumpranden med sten (hela dammen är ett stort stenprojekt) och när det då blåser så fastnar de i stenarna kring kanterna.
Jag har dammaduk och kokosmatta och växterna planterade i korg. Har inga "flådiga" växter utan mest vass och en sort jag läste här på forumet var bra algätare (kommer ej ihåg namnet)
Så det bästa är alltså att ta upp dem och förvara dem under vintern?

Ang. forellerna så har du nog rätt om temperaturen. Vattnet håller omkring 24 och de kanske dom blir slöa av.

Men algerna går inte göra nåt åt eller? Kanske testa jutesäcken?
DragonLady
Ett annat tips är ju att plantera ett litet träd av något slag vid dammen så att det blir lite skugga..
pootgirl
Mm, nån form av skugga hade ju varit det ultimata... Men vi har precis planerat om hela gården och gräset har precis tagit sej och jag är inte så säker på att jag vill ha ett träd eller buske ganska nära dammen.
Resulterar väl bara i skräpig sådan?
Nu far då regnbågare och simmar med bakfenan uppåt och det verkar ju inte alls bra.
Törs nog inte äta dem till våren även om de överlever..
DragonLady
En eller två dungar med elefantgräs då?
pootgirl
Växter de här uppe? Har aldrig sett sånna.. Antar att de inte skräpar iaf..
Nåt måste jag göra, men iår har jag då varken tid eller ork...
DragonLady
Annars kanske en liten spalje med lite klätterväxer kan vara något?
Du kan ju ha en rund sådan som inte blåser omkull så lätt..
pootgirl
Tack för alla tips, ska beakta dem när jag har tid och ork.
Ett ytterligare problem är att dammen är byggd i en ganska brant sluttning mitt på tomten, så här i efterhand hade jag nog gjort den mindre eller placerat den annars. Skall fixa kort så ni ser vad jag talar om.
Bytte faktiskt 2/3 av vattnet för någon dag sedan, såg det som den enda räddningen för fiskarna. Än så länge håller det rätt fint och sedan har jag även införskaffat jutesäckar och halm som bara väntar på att få bada.
Hoppas det gör susen.
ogräset
Hejsan

Jutesäck med halm i gör susen jag lovar

MVH Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon