yla

så vad är detta ,, wub.gif wub.gif wub.gif
Wargen
ohmy.gif Nej men vad konstigt. En precis likadan planta har helt plötsligt börjat växa utanför min trappa, mellan cementplattorna. Den är redan ca 70 cm hög. Undrar om det kan vara någon slags renfana? wink.gif
yla
eller pion av nåt slag jag har ingen aaaning wub.gif wub.gif
o det har kommit ett par stycken likadana som jag inte vågar dra bort
förrän jag vet vad det är
man vet ju aldrig jag slänger ofta ut fröer lite hur som wub.gif
o rätt va de e så kommer det upp saker smile.gif
Wargen
Vi får ta kort på våra respektive (ja växten på bilden alltså, jag bor med två katter smile.gif ) och jämföra när den blommar.
yla

ja det får vi göra
hehe jag bor ihop med Nilsson som synes kan han vara lat o välja bra sovplatser laugh.gif
yla
va de ingen som hade ett svar på vad det är för växt???????
Hannele
Är inte det där den växten man varnar för;
Malörtsambrosian? Massa pollen, allergiframkallande! Kolla bladen:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/amb...ro/ambrart.html

yla
iofs är bladen lite lika men inte växtsättet i övrigt den här växer me en stam o är inte grenad o mycket mindre än malörten
fler förslag alla smile.gif
Hannele
Jag skulle nog passa mej för Malörtsambrosian. wacko.gif


http://www.svt.se/nyheter/2002/020404/109.html

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,298037,00.html
yla
jaha de där va helt andra bilder så då e de malörtsambrosia
oj e den så allergen men den har ju inga blommor nu o det stod ju att den sällan hinner göra blommor i vårt kalla klimat
måste genast läsa mera för jag gillar lite ovanliga växter
wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
tack Hannele den är det
yla
nu har jag läst o de e ju tur att de e en kall höst iår så den kommer inte sätta blommor
jag är ju inte allergisk själv men har allergiska vänner så nu åker den bort alltså wub.gif
tack igen Hannele

O du Wargen de e väl lika bra att du tar bort din också wub.gif
Hannele
"jag är ju inte allergisk själv"

Nej, men kanske grannarna, barnbarnen och de som flyttar in i huset efter oss.
Man är inte odödlig - men behöver inte sprida otäcka saker för det... wink.gif

Ryck upp den med roten
Malörtsambrosian är en dekorativ växt som kan bli en meter hög. Villaägare som ser den nya växten i trädgården brukar ofta värna om den. Men vänta inte med att få bort den. Ryck upp den med roten.
- Om den inte gått i frö kan du lägga den i komposten. Har den gått i frö ska du helst bränna den, säger botaniker Åslög Dahl.
Förutom att malörtsambrosians pollen är kraftigt allergiframkallande kan växtsafterna ge hudutslag.
wacko.gif
Adri-Anne
Precis likadana har min man och jag hittat på ett par ställen . Vi undrar också på vad det kan vara. Jag har ett visst besvär med allergi från olika växter, men ingen reaktion när jag drog upp denna planta, min andra hälft har heller inte märkt något.
yla
man undrar ju ängsligt VARFÖR dessa frön finns i fågelfröpåsar det verkar ju helt snurrigt om vi inte vill ha växten hos oss eller hur
de lustiga är att jag brukar bara ge mina fåglar solrosfrön men dom kanske har ätit fröna nånannanstans o släppt en liten lort hos mej hm
eller kanske dom finns i talgbollarna
man borde alltså vara försiktig med sådant då o kolla så att dom är svenska ELLER????????
frön o talgbollar alltså
att tänka på nu när vintern närmar sej o vi vill mata våra fåglar
lavendel
Hej Oldwolfie...i vilken fågelfröpåse fanns ursprunget till den där svartvita saken...en sån får gärna börja växa hos mej!!!!!1 tongue.gif tongue.gif
Hälsningar...Lavendel
Hannele
"...en sån får gärna börja växa hos mej!!!!"
Ganska oansvarigt att säga så. sad.gif

"Botaniker varnar för växtpollen
Kraftigt allergiframkallande pollen sprids från en nordamerikansk växt som breder ut sig i södra Sverige.

Botaniker uppmanar nu allmänheten att rensa bort växten ur trädgårdarna
eftersom den sprider det mest potenta allergiframkallande medel man känner till, skriver Östra Småland.
Växten, malörtsambrosia, sprids troligen genom importerat fågelfrö."
Hasse_h
CITAT (oldwolfie @ 31-08-2003, 18:18)

så vad är detta ,, wub.gif  :wub:  :wub:

Det ser väldigt mycket ut som mina (f.d.) jättevallmo när de är små....
Kajsa
Mycket vacker växt, har tittat noga i fall den dyker upp i trädgården.
Upp med rötterna var det, tack för det Hannele. Dottern är allergisk!
lavendel
Du Hannele...jag syftade på katten"den svartvita saken"!!
Ledsen att du missförstod ohmy.gif
Hälsningar......Lavendel unsure.gif
Hannele
Puh...!
Jag blev orolig! smile.gif
Alexandra
Vilken fin katt.....på pricken lik min egen.....fick nästan en chock när jag såg bilden
biggrin.gif
Hälsningar
Alexandra
yla
CITAT (lavendel @ 01-09-2003, 16:27)
Hej Oldwolfie...i vilken fågelfröpåse fanns ursprunget till den där svartvita saken...en sån får gärna börja växa hos mej!!!!!1 tongue.gif tongue.gif
Hälsningar...Lavendel

jaa du de vetesjutton fröpåsen satt på en vildkatt i tyresö laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mamman va en randig dam som hade varit ute på vift laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon