MayaLisa
Har kommit fram till att jag inte ska ha karpar utan börja testa lite lätt med några få guldfiskar i fina färger i min damm. Därför undrar jag nu om det finns någon som har för mycket firrar i sin...Helst i krokarna runt Norrtälje - Väddö, eller ev. Stockholm , då jag pendlar dit var dag.
//Maya



Grönberg
CITAT (MayaLisa @ 25-07-2008, 09:58) *
Har kommit fram till att jag inte ska ha karpar utan börja testa lite lätt med några få guldfiskar i fina färger i min damm. Därför undrar jag nu om det finns någon som har för mycket firrar i sin...Helst i krokarna runt Norrtälje - Väddö, eller ev. Stockholm , då jag pendlar dit var dag.
//Maya

Borde inte vara ett prob, jag har typ 1 miljard i mina dammar, annars så brukar dem kosta 15-20 spänn i en affär, köp 5-10 st och nästa år så har du 50 st.
AstLar
CITAT (Grönberg @ 26-07-2008, 05:09) *
Borde inte vara ett prob, jag har typ 1 miljard i mina dammar, annars så brukar dem kosta 15-20 spänn i en affär, köp 5-10 st och nästa år så har du 50 st.

Hur gamla är de när de börjar yngla av sig?
Och hur ser jag skillnad på småsalamandrar, grodyngel och fiskarna?
Jag köpte från förra årets kull i zooaffären (50:-/st) i våras och vill ju förstås ha fler i min naturdamm.
5 st köpte jag.
(i hinken när jag hämtade lite vatten fanns nåt litet..äh sa vi..det måste vara salamander, suck)
Grönberg
CITAT (AstLar @ 28-07-2008, 17:41) *
Hur gamla är de när de börjar yngla av sig?
Och hur ser jag skillnad på småsalamandrar, grodyngel och fiskarna?
Jag köpte från förra årets kull i zooaffären (50:-/st) i våras och vill ju förstås ha fler i min naturdamm.
5 st köpte jag.
(i hinken när jag hämtade lite vatten fanns nåt litet..äh sa vi..det måste vara salamander, suck)


Mina ynglade av sig 1:a året, dem var ca 8 cm när jag köpte dem, betalade 18:- st i en Zoo-affär, Koi karpar köpte jag för 35:- st i samma storlek, dem är nu 2 år och de största är 40 cm långa nu.
Vår damm frös igen rejält för ett par år sedan och vi var utomlands (i mars), all fisk dog, så kan det gå om man inte vidtar åtgärder - typ lägga frigolit över ytan, etc... - men vi räknade inte med en sån köldknäpp här nere i Skåne.................
HelenJ
Det har snarare med storleken än åldern att göra när fiskarna börjar yngla av sig.
Mina guldfiskar lekte redan andra året, medan guldiden behövde ytterligare ett år på sig för att få smått. De största fiskarna på bilderna är guldid som jag haft i två år (de var nog ett år gamla när jag skaffade dem, var ca 10 cm långa). Släppte i dem i juni -06 och sen har de fått sköta sig själva. Nu är den största 35 cm!

Småfisken ser man knappt förrän de är så stora att det tydligt synd de är fiskar. Däremot kan det kanske vara svårt att se skillnad på grodor och salamandrar - det kan jag för lite om.

Just nu har jag guldid så det räcker och blir över... De andra som syns på bilderna är guldfisk, slöjstjärt och shubunki (som båda är varianter på guldfisk)
[attachment=21888:fiskar.jpg][attachment=21889:fiskar_2.jpg]
AstLar
CITAT (HelenJ @ 28-07-2008, 17:55) *
Just nu har jag guldid så det räcker och blir över... De andra som syns på bilderna är guldfisk, slöjstjärt och shubunki (som båda är varianter på guldfisk)


Jättefina bilder på fisken!
Det är ju så där man tänkers sig att man vill ha det.
Maxirolisa
Hej.
Vi har en damm uppe i skogen (helt naturlig) som min syster satt ut 10-12 guldfisk förra året nu är det över hundra.
Vi har precis börjat med en damm hemma och har lyckats fånga några fina fiskar.

Ifall Du ej hunnit köpa redan så är du välkommen(Om du vill fiska själv) vi bor i Sättra, ligger mellan Riala och Brottby. Mycket tålamod krävs dock eftersom dammen växte massor nu när det kom regn sist.

Fiskarna är friska och har blandade färger och olika storlekar.

Solstorm
Jag har funderat så smått på guldid eftersom de vakar. Är inte iden snabbare på att äta yngel än vad guldfisk och koi är?
HelenJ
CITAT (Solstorm @ 18-08-2008, 08:58) *
Jag har funderat så smått på guldid eftersom de vakar. Är inte iden snabbare på att äta yngel än vad guldfisk och koi är?

Jag är jättenöjd med mina guldid. Det är de som ger dammen liv! De patrullerar vattenytan efter insekter och mygglarver och slår ofta, de tvärvänder blixtsnabbt och ibland helt kooordinerat. Man får nästan associationer till delfiner på Kolmården biggrin.gif
Av ett 30-tal guldidsyngel i våras har jag ca 15-20 st kvar nu (omöjliga att räkna tyvärr eftersom de inte behagar hålla sig stilla wink.gif ). I dammen har jag både guldfisk och rejält glupsk guldid men det har som sagt gått bra ändå. Jag måste nog börja fundera på att göra mig av med lite yngel - bor du i närheten kan du ju höra av dig. (NV Skåne)
MayaLisa
Någon i Stockholm - Roslagen - Uppsala -trakten som har guldid?
//Maya
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon