Eva i Norrköping
Vår damm är gjuten i betong och kakel både i botten och på sidorna. Förra vintern tömde vi den på vatten (det är ca 40 cm djupt), men natruligtvis blir det alltid lite kvar i botten, om inte annat fyller ju dagg och regn på. Så frös den förstås, och några sprickor uppstod, vilket vi tätade med silikon i våras. Funderar nu på om det är bäst att låta vattnet vara kvar i vinter? Det ska väl mycket till innan det bottenfryser helt? Vill om möjligt undvika nya sprickor. Vad tror ni?
Hans i Mälardalen
I dammar som är konstruerade av dammduk kan man utan vidare lämna vatten kvar över vintern. Den kan ju töja på sig när isen fryser. Men den egenskapen vet jag inte om gjutna dammar har, dessvärre tror jag inte det så det krävs nog att gjutningen är armerad eller något.

MvH
Kjellepelle
Hej. Din damm kommer nästan garanterat att spricka om Du lämnar vatten i den i vinter. Det är enorma krafter som bildas när vatten blir till is.
Eva i Norrköping
Men förra vintern tömde vi den på vatten, och DÅ frös det ju i botten, med påföljd att sprickor uppstod.
Om jag behåller den full med vatten, ca 45 cm djupt, då ska det väl mycket till för att det ska bottenfrysa...!?
Kjellepelle
Hej igen. Det räcker om Du får 1 decimeter is så trycker den horisontellt ut sidorna av dammen. Förra årets sprickor har sannoligt annan orsak, kanske krympning av betongen.
Eva i Norrköping
Jo, det ligger nåt i det du säger. Fast jag trodde att isen sköts uppåt mera. Men det är nog säkrast att jag försöker tömma den då. Synd, hade sett trevligt ut med en liten skridskodamm åt mössen... tongue.gif
sirugo
Varför inte sätta i en ishätta?
Den sägs förhindra att dammen fryser.
Vet inte hur den fungerar men den kostar bara 100 kronor på Willab.
Kjellepelle
CITAT (Eva i Norrköping @ 05-09-2003, 22:06)
Fast jag trodde att isen sköts uppåt mera. Synd, hade sett trevligt ut med en liten skridskodamm åt mössen... tongue.gif

Hej. Vatten byter densitet när det fryser, förstoras åt alla håll. Spola en bana åt mössen och åt er själva någon annan stans, kul för alla åldrar, möss som människor.
Eva i Norrköping
Ja, det blir nog till att åka skridskor nån annanstans... tongue.gif Men om det är någon som har erfarenhet av den där ishättan, vore det ju intressant att hörao m det. Har själv inte hört talas om dylika...
uno
CITAT (sirugo @ 05-09-2003, 22:22)
Varför inte sätta i en ishätta?
Den sägs förhindra att dammen fryser.
Vet inte hur den fungerar men den kostar bara 100 kronor på Willab.

En hätta kommer inte att hindra bottenfrysning av ytan utanför hättan.
ann-kristin
Hej Eva!
En bekant till mig har fått rådet att lämna vattnet kvar i dammen därför att det finns ju vatten i jorden runt dammen och när den fryser så utvidgas den och spränger dammen inåt istället. Jag vet inte men det låter logiskt tycker jag för vattnet och jorden fryser antagligen på samma gång och då blir det ju jämvikt. Ett alternativ kan ju vara om inte dammen är för stor att man lägger en plastsäck i botten och fyller den med jord. Men det blir ju mycket arbete. Min mamma har en damm av hårdplast och den tömmer hon aldrig, bara gör ren den på våren. Hoppas det går bra i vinter.
MVH Ann-Kristin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon