AstLar
Villaföräldrar har gått ihop och kedjat fast en trehjuling i stolpen i refugen mitt i gatan. Står det i tidningen.
För att bilförarna ska sakta farten.

Jag blir beklämd och jämför lite med att slänga fallfrukt i vägrenen till rådjuren.
Leksaker lockar till sig barn och fallfrukt lockar till sig djuren. Det blir farligt i stället.

Hur resonerar ni andra?

Eva-Helene
Precis vad jag tror.
DragonLady
Tyvärr är det väl så att de flesta som brukar köra för fort inte bryr sig om en fastkedjad 3hjuling heller no.gif
Dessutom är det väl så att dubbelmoralen är hög i trafiken... har själv varit med och sett att de som gnäller högst över fartdårarna själva är sådana på andras gator blink.gif
Sussie F-Flower
Jag blir beklämd och jämför lite med att slänga fallfrukt i vägrenen till rådjuren.
Leksaker lockar till sig barn och fallfrukt lockar till sig djuren. Det blir farligt i stället.

Hur resonerar ni andra?


[/quote]


Klokt tänkt!!!!
Instämmer!
AstLar
CITAT (DragonLady @ 03-08-2008, 10:17) *
Tyvärr är det väl så att de flesta som brukar köra för fort inte bryr sig om en fastkedjad 3hjuling heller no.gif


Nej, och och om man bryr sig blir man irriterad tredje dagen den står där och tycker att föräldrarn är slarviga som inte plockar bort leksakerna från vägen. Har man saktat ner första gångerna så slappnar man av sen, kanske.
Grå
Man kan jämföra det med att ropa varg. Om man ställer ut en massa barnvagnar och cyklar och grejer i vägen så slutar folk att beakta det till slut och rätt som det är är det en leksak med tillhörande barn på vägen, men då är det ingen som bryr sig om det.

Min favorit är skyltarna som varnar utländska turister för barn som är lite "långsamma".
"Slow children" står det på dem, men i england är det inte farten man pratar om när man säger det. tongue.gif

"varningförbarn skyltar" - vad fräckt det skulle vara med en sådan skylt med ett ilsket barn på biggrin.gif

"I can make it to the gate in 2 seconds, how fast are you?"
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (DragonLady @ 03-08-2008, 10:17) *
Tyvärr är det väl så att de flesta som brukar köra för fort inte bryr sig om en fastkedjad 3hjuling heller no.gif
Dessutom är det väl så att dubbelmoralen är hög i trafiken... har själv varit med och sett att de som gnäller högst över fartdårarna själva är sådana på andras gator blink.gif


Den där dubbelmoralen ser man ofta utanför dagiset och skolan.

Föräldrar lämnar av sina barn och sedan kör dom iväg, i alldeles för hög fart. Alla andra skall hålla låg hastighet förbi skolan men inte dom själva. Tyvärr

Elisabeth
AstLar
CITAT (Grå @ 03-08-2008, 10:46) *
"varningförbarn skyltar" - vad fräckt det skulle vara med en sådan skylt med ett ilsket barn på biggrin.gif


Gör ett förslag o ta patent vetja (eller hur man nu gör). Vilken häftig idé. Allvarligt. Skulle sälja som smör.
Lilla Birka
Lite ot vill jag visa den här roliga skylten! [attachment=22169:Rolig_sk..._i_Närke.JPG] Under flera års tid stod en liten leksakstraktor (sådan barn kan åka på) och någon liten cykel på ena sidan av vägen och på andra sidan där huset ligger stod en grind på vid gavel. Såg aldrig ett barn där och jag menar att om man har ett så litet barn låter man väl inte grinden stå vidöppen ut mot trafikerad väg.
Lite långre bort har under många år en trehjuling stått vid vägkanten, den blev med tiden solblekt. Vem tror på att det finns barn som leker där? Det finns människor som inte har småbarn som tycker att bilarna kör för fort förbi men att lägga ut leksaker är absolut fel väg att gå.
HelenJ
CITAT (Lilla Birka @ 04-08-2008, 11:16) *
Lite ot vill jag visa den här roliga skylten! [attachment=22169:Rolig_sk..._i_Närke.JPG]

Vad står det på skylten? Högljudd...?
Lilla Birka
Det står: VARNING! Högljudd dagmamma
HelenJ
CITAT (Lilla Birka @ 04-08-2008, 11:31) *
Det står: VARNING! Högljudd dagmamma


OK - den var bra! biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 04-08-2008, 11:31) *
Det står: VARNING! Högljudd dagmamma

giggle.gif

Det är många skyltar också som står kvar i onödan i många år, typ "Akta! Barn! Kör sakta!" fast man vet att ungarna tog körkort i fjol och precis har flyttat till lägenhet. Visst kör folk för fort ändå, men det känns fel att skrämmas med barn där det inte finns några. Alla liksom utgår ifrån att där nog inte är några barn eftersom där inte brukar vara några.
Jag bor vid en liten grusväg där det kör typ 10 bilar om dagen, de flesta jättefort, särskilt med tanke på att det är en 90°-kurva där man inte ser nåt. Tur att min kvarvarande katt har vett att gå åt sidan. Ibland ställer jag ut en skottkärra i vägkanten i svängen eller en cykel, bara för att skrämmas lite.
Wilmer
Oj va många gånger jag tänkt skriva och fråga om detta! Om det har någon som helst effekt med att ställa fram en trehjuling etc. så blir det väl att man inte bryr sig när man ser en leksak längs vägen nästa gång. Hemska tanke om det dessutom kan locka barn TILL vägkanterna crying.gif. Ser fler och fler leksaker drälla längs vägarna här, snacka om att man blir avtrubbad. Det är mänskligt. Hoppas detta fenomen försvinner bums!
DragonLady
CITAT (Myosotis @ 04-08-2008, 11:44) *
Alla liksom utgår ifrån att där nog inte är några barn eftersom där inte brukar vara några.



Det är väl det som kallas Dålig sannolikhetsinlärning: Du är van vid att det nästan aldrig kommer tåg vid en järnvägsöverfart och kollar därför inte innan du kör.
Bra sannolikhetsinlärning: Du är van vid att det passerar tåg jätteofta vid en järnvägsöverfart och är därför extra uppmärksam.

Alba
En trehjuling upphissad i en stolpe unsure.gif aha några festande som haft roligt på hemvägen på natten.
Jag skulle inte ha tolkat den som en varning för lekande barn.......har jag dålig fantasi eller ....?

Skylten om dagmamman är bra.....den säger allt.
Ibland står det "Varning levande barn"......den är lite otäck tycker jag.

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-08-2008, 10:18) *
Jag blir beklämd och jämför lite med att slänga fallfrukt i vägrenen till rådjuren.
Leksaker lockar till sig barn och fallfrukt lockar till sig djuren. Det blir farligt i stället.

Hur resonerar ni andra?
Klokt tänkt!!!!
Instämmer!




Instämmer.
Grå
CITAT (AstLar @ 03-08-2008, 10:52) *
Gör ett förslag o ta patent vetja (eller hur man nu gör). Vilken häftig idé. Allvarligt. Skulle sälja som smör.


biggrin.gif Nå't åt det här hållet då?

[attachment=22204:arg_unge.jpg]
Bilden på ungen snodd från någon av många internetsajter


Jag överlämnar det med varm hand till den hågade, jag har tröttnat på att tjäna pengar wink.gif
AstLar
CITAT (Grå @ 04-08-2008, 18:25) *
biggrin.gif Nå't åt det här hållet då?

[attachment=22204:arg_unge.jpg]
Bilden på ungen snodd från någon av många internetsajter


rotfl.gif Den var bra!
MariaS
Jodå, här vimlar det av leksaker utefter vägarna också, men det absolut värsta är väl ändå att det verkar som om flertalet föräldrar tror att dessa leksaker och skyltar är ngn form av barnvakter!

Som förälder bör man ju ändå inte släppa ungarna hur som helst bara för att en skylt kommit upp vid vägen.


Ja... jag är själv förälder och ja jag vet att ungar sticker på egen hand, men dessa skyltar har blivit fler än antalet barn. Bilisterna själva vet ju att "de har en skylt hemma sen 22 år tillbaka" och bryr sig liksom inte längre, liksom problemet utanför dagiset... På vägen dit kör de lagligt, men därifrån kör de mer än gärna med en rivstart!

Men okej, försök ändra folks attityder. Jag köper gärna att folk vill varna för barn och att man ska ta det lugnt förbi där, men skyltningen bör vara mer kontrollerad och befogad än som det ser ut idag, för att man ska ta skyltarna på riktigt allvar.


(Jag kör alltid lugnt förbi där jag vet att det finns barn, vare sig det finns leksaker eller skylter efter vägen!)
AstLar
CITAT (MariaS @ 04-08-2008, 20:37) *
(Jag kör alltid lugnt förbi där jag vet att det finns barn, vare sig det finns leksaker eller skylter efter vägen!)


Man ser oftast både studsmattor och fotbollsmål där det bor barn. Uppfarter full med cyklar.
Då tar man det lugnt om sikten är det minsta oklar.

MariaS
CITAT (AstLar @ 04-08-2008, 20:47) *
Man ser oftast både studsmattor och fotbollsmål där det bor barn. Uppfarter full med cyklar.
Då tar man det lugnt om sikten är det minsta oklar.

EXAKT!
henriks
Häromkring fanns det tills för ett tag sedan ett riktigt skräckexempel på det där med att placera ut cyklar och andra leksaker för att sänka hastigheten: En trehjuling med en docka, klädd i en barnoverall i asfaltskanten men PÅ vägbanan på en 70 sträcka. Visst bromsar man utav bara h-ete om man råkar komma för fort, men vad händer efter några tiotal gånger eller hundra gånger? Jodå, tillslut vet man ju att det är en docka, och då? tja, skulle det då en gång verkligen vara en unge... då... (ryys)
Funkar bra för folk som åker förbi enstaka gånger, men det är troligen inte den föraren som kör fortast - det är grannen som åker förbi flera gånger per dag!

OK för varningsskyltar av diverse slag, men BU för att placera ut leksaker i fartdämpande syfte = FARLIGT
Blackelvira
Jag kommer ihåg när jag var liten att jag och en kompis skulle cykla till vår sommarstuga. Efter vägen stod det en skylt "Varning för lekande barn" och vi blev så rädda för dessa barn så vi vände. giggle.gif
Gissa om min mamma skrattade.
pejori
Nu måste jag lägga mej i diskussionen lite.
Bor i ett så kallat bilfritt bostadsområde, där man har hårda restriktioner om vem som får komma in. tummenupp.gif
Kanonbra!!! om det hade fungerat!!!
Bor precis brevid "brandgatan" och där kör fordon som är undantagna reglerna.
Det vill säga.... Områdets egna fastighetsskötare/sommarjobbande / som kör som galningar...TAXI....Privatpersoner som lånat nyckel för flytt eller dyligt.
Dom som INTE kommer in, är RÄDDNINGSTJÄNSTEN!!!!!! crying.gif crying.gif
Antingen vet dom inte vart dom skall köra in, eller så har dom inte nyckeln.!!!!!!
Dom som är värst här, är hantverkare!!!! (här pågår allehanda renoveringar hela tiden) crying.gif

Här vill jag att företaget har EN inkörsport som rädningstjänst och andra vet om och har nycklar till.
Nu har vi fem olika portar som går på samma nyckel.
I lördags, hade vi ett bröllop i området, och en terorist körde i 70 blås på brandgatan för han missade vem som hade nyckel och kom inte ut!!!!

Det är nära att jag skickar en boll över staketet,( men den smällen tar jag med böter.l coolgleam.gif

Skall det vara bilfritt, skall ine företagets inhyrda entrepenader köra som rallykalle i området ranting.gif

Jag kommer att fota ut en av vovvens fotbollar i brandgatan för att se om dom saktar ner. tummenupp.gif
vildvittra
är det någon som tänkt på saken ur ett barns perspektiv??
står det leksaker på ett oväntat ställe kan det ju locka nyfikna ungar som ska titta och peta på det
då har man gjort en stor björntjänst för både barn och bilister
Elisabeth-Västkustkolonisten
Pejori vi bor också i ett bilfritt bostadsområde men det är bara på pappret bilfritt.

Alla handverkare kör in och det är inte många dagar på året som inte en bil står på Gården.

Men räddningstjänsten har ju A-nycklar för att öppna. Tyvärr har ju alla människor A-nycklar nuförtiden.

Och sedan alla dessa intelligenta människor som ställer bilen vid infarten, så att varken räddningstjänsten eller ambulansen skulle kunna köra in.

Elisabeth
Aqvakul
Lättar automatiskt på gasen om det står en trehjuling vid vägkanten......
AstLar
Om man googlar på "leksaker varnar trafikanter" hittar man hela artikeln i flera olika tidningar.

henriks
CITAT (Aqvakul @ 07-08-2008, 11:38) *
Lättar automatiskt på gasen om det står en trehjuling vid vägkanten......

första hundra gångerna du kör förbi den kanske... men efter tusen?
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2008, 09:56) *
/..../

Och sedan alla dessa intelligenta människor som ställer bilen vid infarten, så att varken räddningstjänsten eller ambulansen skulle kunna köra in.

Elisabeth


Dom har vi här med. tummenupp.gif
Kunde hyresgästerna ta upp och parkera på balkongen, så gjorde dom det. ranting.gif
Snigelhatare
Då är väl jag tvärtemot alla andra då. Ett förslag från mig: När man ser en skylt med lekande barn på så rita ett kryss över skylten. Då talar den om att det är förbjudet att leka på vägen.

Vägen är ingen lekplats och det är varje förälders plikt att se till att barnen inte leker på vägen. Självklart så ska man sakta in om man ser barn på vägen, det är ju fullt tillåtet för dem att promenera på vänstra sidan vägen. Men vägen är ingen lekplats och man ska inte lägga skuld på bilförare för att barnen inte kan leka fritt på vägen.
MariaS
Men visst är det underbart. Förarna tycks glömma allt de lärt sig på körskolan i samma sekund de ta körkortet. Parkeringsytor eller inte, gör i alla fall detsamma. Bara det är nära till affären och bankomaten.

Här kan jag visa ett exempel på hur det ser ut dagligen vid vår affär. Det finns TVÅ hänvisningsskyltar för anvisade parkeringsrutor. En skylt med stoppförbud, samt gula markeringar på gatan som säger stoppförbud! Dessutom är detta en trafikerad gata till ett stort bostadsområde, med lastbilstrafik till fler företag bakom oss....

[attachment=22435:Felparkerare080622.jpg][attachment=22436:Felparkerare080708.jp
g]

Så här ser det altså ut DAGLIGEN. Ska man sen begära att dessa förare ska klara av att se om det dessutom finns barn intill vägkanterna? SUCK!
AstLar
CITAT (Snigelhatare @ 09-08-2008, 12:58) *
Vägen är ingen lekplats och det är varje förälders plikt att se till att barnen inte leker på vägen. Självklart så ska man sakta in om man ser barn på vägen, det är ju fullt tillåtet för dem att promenera på vänstra sidan vägen. Men vägen är ingen lekplats och man ska inte lägga skuld på bilförare för att barnen inte kan leka fritt på vägen.


Det var så här jag hade önskat att mannen från vägverket hade svarat i artikeln!

Jag citerar "– Jag har lagt märke till att den här typen av varningar har ökat. Ska man se strikt regelmässigt på det så är det antagligen fel. Men jag kan ärligt talat inte tycka att det är dåligt, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall."

http://hd.se/motor/2008/07/25/leksaker-varnar-trafikanter/
Floppy
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-08-2008, 10:48) *
Den där dubbelmoralen ser man ofta utanför dagiset och skolan.

Föräldrar lämnar av sina barn och sedan kör dom iväg, i alldeles för hög fart. Alla andra skall hålla låg hastighet förbi skolan men inte dom själva. Tyvärr

Elisabeth

Precis så är det här där jag bor...jag bor ca 50 m ifrån en lågstadieskola och ett dagis...föräldrarna tar sats runt hörnet och gasar på i uppförsbacken...
...fick en tanke i våras om att man kanske skulle göra en 'mot kampanj'...alltså skriva lappar och dela ut till föräldrarna som det skulle stå så här t ex
'Vi vill ha 70km/h i stället för 30/50 och det är ju för att folk har bråttom att lämna barnen på skola/dagis och det finns inga föräldrar som har tid at köra sakta då'
....självklart kommer då föräldrarna att protestera...och kanske få upp ögonen förhoppningsvis...
...kanske de skulle fatta att folk som bor här omkring ser vilka det är som missköter sig och att hastigheten är för deras egna barn skull...
...man skulle ju kanske kunna sätta upp blomkrukor som fart hinder...men det ska ju finansieras på nått sätt...vattna och sköta om blommorna kan jag göra... w00t.gif tongue.gif
Ralf
[attachment=22513:skylt.JPG]
Skylt ute i skogen, o den som kör av denna väg o söker hjälp hos lokalbefolkningen kanske får en del att förklarar.
Biggan_
CITAT (Ralf @ 10-08-2008, 20:27) *
[attachment=22513:skylt.JPG]
Skylt ute i skogen, o den som kör av denna väg o söker hjälp hos lokalbefolkningen kanske får en del att förklarar.


En intelligent skylt! tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Wilmer
CITAT (Ralf @ 10-08-2008, 20:27) *
[attachment=22513:skylt.JPG]
Skylt ute i skogen, o den som kör av denna väg o söker hjälp hos lokalbefolkningen kanske får en del att förklarar.



Helt underbar skylt, fler sådana istället för trehjulingar tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon