Full version: Smått i dammen!
Flyguy
En liten damm "färdig", guldfisk och koi isatt och allt är frid och fröjd.
Nu såg jag att det även fanns fisk av en storlek jag aldrig satt i dammen, de små liven har visst förökat sig!

Dammen är liten och fiskarna får övervintra i akvarium, men vad tror Ni, skall ynglen få gå kvar så länge, eller skall man lyfta upp de man kan redan nu?
Vad äter guldfiskbebisar? confused.gif

Det vore kul att få se vad det blir av de små, även om en del aldrig kommer att kunna bärgas. Det verkar vara åtskilliga småfiskar i vattnet.
HelenJ
Vad kul att du fått smått!

Du behöver egentligen inte göra någonting, det bör finnas så mycket liv i dammen redan att de små ynglen hittar mat själva. Förmodligen blir du av med en del till fåglar och större fiskar, men har du så gott om så blir det säkert åtminstone några kvar som kan få växa till sig.
Jag fick ett 30-tal småttingar i våras, och det är ca 15 st kvar nu som växt till sig rejält under sommaren. Ganska bra utdelning tycker jag nog med tanke på att guldfiskar är kannibaler och inte drar sig för att äta sin egen avkomma naughty.gif
Flyguy
CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 19:16) *
Du behöver egentligen inte göra någonting, det bör finnas så mycket liv i dammen redan att de små ynglen hittar mat själva.

Jag misstänker det.
Saker händer fort i nyanlagda dammar, när jag fyllde den var en trollslända där och lade ägg efter två minuter!
Efter tjugo minuter såg jag både stora och små dykarbaggar i vattnet....

Tack!
Solstorm
Se till att mata de stora fiskarna, då är de inte lika ivriga på att söka mat och ynglen får lite större chans att klara sig.
MariaS
Var bor du ngn stans? Är det verkligen nödvändigt att ta in fiskarna över vintern?

Chansen att du får upp alla fiskar är inte så stor, även om du tappar dammen på vatten. Har du bara tillräckligt djupt och ser till att det alltid finns en liten öppen vak i dammen över vintern, mår fiskarna bättre där, även bebisarna.
Tar man in fiskarna över vintern, finns en risk att de drar på sig sjukdomar och blir svaga av vattenbytena.
Flyguy
CITAT (MariaS @ 10-08-2008, 17:08) *
Var bor du ngn stans? Är det verkligen nödvändigt att ta in fiskarna över vintern?

Chansen att du får upp alla fiskar är inte så stor, även om du tappar dammen på vatten. Har du bara tillräckligt djupt och ser till att det alltid finns en liten öppen vak i dammen över vintern, mår fiskarna bättre där, även bebisarna.
Tar man in fiskarna över vintern, finns en risk att de drar på sig sjukdomar och blir svaga av vattenbytena.


Strax söder om Örebro håller jag till, zonen är väl ungefär 3. En vinter av den sorten vi haft de sista åren klarar fiskarna säkert av, men en längre köldknäpp kan bli besvärlig. Dammen är inte mer än 60 centimeter djup, jag antar att jag rättar till misstaget att låta den inköpta dammduken avgöra dammens storlek nästa år... whistling.gif

Jag försöker nog plocka in de större fiskarna, men jag tror ynglen, eller åtminstone en del av dom, får chansa på att övervintra. Så små fiskar brukar inte må bra av att jagas, håvas och härjas med.

Tack alla för tips och råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon