Full version: Flytväxter
madeleneliden
Hejsan allihopa!! Jag har varit runt och sökt flytväxter men alla säger bara att dom inte klar av att vara i en damm.,,
Jag söker också vatten växter (renande)
Här i norrland(skellefteå) finns det inte så stort utbud av sådant!! thumbdown.gif Så Finns det någon som vet var det finns eller kan tänka sig sälja för en slant?

biggrin.gif
pootgirl
Keramix i Piteå har mycket dammtillbehör, fiskar och växter tlll bra priser. Men nu så här på hösten vet jag inte hur de har de i sortimentet. Har inget nummer men kolla eniro och prova ring och hör så du inte kör i onödan.. rolleyes.gif
Platinum
Musselblomma och andmat finns om det är nått som kan vara av intresse, har drivits inomhus i akvarium men skall fungera i damm utomhus.
Christer i Falköping
Problemet med många av de flytväxter som sljs är att de dör på vintern, de fungerar bra i akvarier då, bland annat musselblomma. Andmat bör man helst undvika då de snabbt täcker hela dammytan.
DragonLady
Det brukar finnas iaf. musselblommor hos de stora kedjorna som har akvariefiskar o så typ hornbach, bauhaus, plantagen.
Men du måste ju övervintra dessa inomhus..
Platinum
Vill du ha växter på ytan som kan övervintra utomhus så får du satsa på näckrosor, men som sagt jag har flytväxter om du vill ha.
embees
CITAT (madeleneliden @ 10-08-2008, 12:56) *
Hejsan allihopa!! Jag har varit runt och sökt flytväxter men alla säger bara att dom inte klar av att vara i en damm.,,
Jag söker också vatten växter (renande)
Här i norrland(skellefteå) finns det inte så stort utbud av sådant!! thumbdown.gif Så Finns det någon som vet var det finns eller kan tänka sig sälja för en slant?

biggrin.gif



Prova en flytväxt som heter mossbräken. Det är en pytteliten växt som förökar sig hejdlöst. Men så långt norrut lär den väl inte överleva vintern.
Kolla in den här; http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/va...zolla.1352.html
Platinum
CITAT (embees @ 10-08-2008, 16:47) *
Prova en flytväxt som heter mossbräken. Det är en pytteliten växt som förökar sig hejdlöst. Men så långt norrut lär den väl inte överleva vintern.


Men skaffar man ett akvarie så går den att övervintra, Azolla caroliniana förekommer i akvariesvängen också.
Heda
På tal om andmat....jag hämtar kilovis från närliggande branddamm.....fiskarna hivar i sig i nästan samma takt....tycker det är fint med andmat....inte över hela förstås...men det blir det inte om man har fiskar.

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon