Alexandra
Vilka trädgårdstidningar läser ni? Käpte Allers trädgårdstidning häromdagen - trevlig med lite tunn. Den är lite billigare än konkurrenterna, 32 kr.
Hälsningar
Alexandra
Nina A
precis gått i samma funderingar
(och köpte samma tidning som du,den var mittemellan inte dyr,inte billig)

riktigt trist är det att det inte verkar finnas tidningar för balkongongdlare(vad jag sett)
inte alla som har möjlighet att ha en stor prunkande trädgård ju
sad.gif


så,jag vet inte vilken tidning som är bäst
det får experterna avgöra biggrin.gif
/Nina
Christer
Kan nog hålla med om att allers är en bra tidning men allt om trädgård är nog lite bättre , men den kostar ju desto mer blink.gif
Betty
Denna fråga hade vi uppe till diskussion senast i April...
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=9be5...rdstidning&st=0
Hannele
På biblioteket kan man läsa alla gratis! smile.gif

Ja, vi har diskuterat dett förr.
Mariann
Finns till och med en omröstning om det tongue.gif
sanna
Var besviken på senaste "AOT". Tyckte den var trist och oinspererande...upplever att den tappar energi och geist på något sätt...fast jag är väl kanske inte personligen så intresserad av blommor och rosor förstås, jag är nog fel målgrupp...får nog söka mig en annan tidning.
Vilken av alla dessa trädgårdstidningar handlar mest om ätbara grödor?

Sanna smile.gif
Eva i Skåne
Din trädgård är min favorit. Lite mindre reklam än i AoT, tycker jag.
Jag har haft alla tre (ovan nämnda och Allers) detta året, men jag kommer nöja mig med Din Trädgård nu. Det är ganska snarlika reportage i alla tidningarnas nummer när de kommer ut vid ungefär samma tid.
sanna
"Din trädgård" är det den här billigare tidningen för typ...19:50? Säljs även "DT" på tillgängliga ställen som exempelvis matvaruaffären och Pressbyrån?

Sanna rolleyes.gif
Cilla
CITAT (sanna @ 05-09-2003, 18:07)
Vilken av alla dessa trädgårdstidningar handlar mest om ätbara grödor?

Sanna smile.gif

Hemträdgården tror jag innehåller mest ätbart, utöver de SLU-skrifter m fl som finns om grönsaksodling.
Bettson
Tycker nog om de flesta tidningarna utom i ett avseende. Det är alldeles för få artiklar som är skrivna i original. Många atriklar säljs utan nämnvärd ändring av skribenterna till flera olika tidningar. Inte kul att läsa en artikel i en av trädgårdstidningarna för att tre månader senare eller året därpå läsa exakt samma artikel i en annan tidning. Då känner jag mig lurad.
Ibland kan samma artiklar även dyka upp i ortstidningen.
Fram för mer trädgårds-skribenter. Det borde finnas en och annan ute i stugorna. Många av er skriver ju bra saker här. Vässa pennan!!!!
Hannele
Tja, i Din trädgård och Allers har dom artiklar som är enbart skrivna och fotograferade för dem.
Cilla
Det har Allt om Trädgård, AOT, också men många av dessa tidningar följer ju och är till viss mån med och skapar modesvängningarna och skriver därför mycket likartat.

Jag har skrivit i AOT och materialet kopierades sedan till andra. För min del var det bara bra eftersom det handlade om trädfrågor som jag vill sprida... Men visst är det trist ibland att man snålar med citat och byline, också för läsaren som kan vara intresserad av ursprunget. Dock tycker jag att kvällstidningarna är värre på den fronten. Där snor man hej vilt och kallar det för "Vår tidning granskar".

Som all-trädgårdstidning (utöver Hemträdgården) tycker jag om AOT. Bilderna är fantastiska och det finns alltid ett par artiklar som är roliga att läsa. AOT förklarar ibland sammanhangen och varför saker och ting sker, mer än det jag sett i andra tidningar. Jag tycker sällan att de "narras" också, och försöker få saker att låta enklare än de är.

Men för mig är det för lite biologiska förklaringar, så AOT kan aldrig bli en huvudtidning. Men den finns här liksom en hel del andra!
Åsa K, zon 1
Jag har dragit ner på köp av tidningar sad.gif

Har flera årgångar av AoT samt Din trädgård och Allers som jag plockar fram och läser igen smile.gif

Jag upptäckte att det inte är så stor skillnad på vad som skrevs för ett par år sedan och det som skrivs idag.

OK, några nya besök i trädgårdar...nya och nya.....många är gjorda året innan tidningen trycktes.

För mej duger de gamla tidningarna alldeles utmärkt och idag prenumererar jag endast på Allers Trädgård, den är billigast ohmy.gif

Ja, och så Natur och Trädgård förståss, en "tidning" utan en massa reklam.
Bettson
Visst kan tidningen efterfråga originalartikel men jag har tröttnat på att läsa samma artikel om igen. Tänker på en viss artikel om tomater jag sett i två olika tidningar dock olika år. Kommer inte ihåg vilka tidningar eftersom jag brukar växla. Sedan har samma text varit införd i vår lokala tidning. två bilder var utbytta texten var identisk samt i tidningen Land. Verkar vara lite som med ungarnas uppsatser de kopierat på internet. Dålig koll.
Visserligen kan jag förstå att det som händer i trädgården inte förändras så mycket. Förloppen är desamma. Men när texten är exakt.....
Därför periodköper jag lite ibland tills jag upptäcker det här fenomenet igen. Har nu bestämt mig nästa gång jag köper en tidning med kopierad artikel skall jag begära pengarna tillbaka.
Cilla
Härligt Bettson! Önskar jag vore där och kunde göra reportage när du klagar i tidningskiosken nästa gång!

Ring redaktionen och visa att du uppmärksammat kopieringen också!
Bettson
Tidningskiosken har väl inge ont gjort. Det är väl för sjuttsingen utgivaren eller förlaget som skall ha tidningen tillbaka.
Cilla
Ja, och framför allt borde ansvarige utgivaren veta att de har en uppmärksam läsekrets! Ett samtal till honom/henne kan faktiskt höja kvaliteten och pressetiken på tidningen.

Lycka till!
Kajsa
Har Allers trädgårdstidning, det mesta jag läst glömmer jag lika fort
sällan något viktigt, lite förströelse bara vid läggdags.
Det finns så mycket bra trädgårdsböcker istället i alla ämnen.
Gillar inte alla trender som dom hittar på, nu är det inne med
Dahlior. Så jag har varit ute i 25 år, har alltid gillat stora växter
med färg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon