Ralf
Det är ju många olika grenar i OS. Vilken är den larvigaste grenen? Jag tycker att gången är den larvigaste grenen. Dom som går får tävla men dom som ser ut att inte nudda marken hela tiden blir diskade.
Jag tycker att det är ungefär som att tävla i att "viska högst".
skogstroll
känns lite "silly walking" à la Monty Python med gång giggle.gif
krellus
Jag håller med Ralf... gång är riktigt trist. Det går ju som på en "catwalk". Håll er till den istället. flirting.gif
Pia L
En till som håller med, gång är tveklöst den töntigaste sporten.....om man nu kan kalla det för sport.
Wilmer
Jag kan inte bidra i den här tråden för jag vet knappt vilka grenar som finns med i OS rolleyes.gif
Aqvakul
Brottningebn i dess nuvarande utformning är bara bökig och poängbedömningen är omöjlig att förstå.
*Stintan*
Håller med om att gång är en jättelöjlig gren men frågan är om inte boxning tar priset. Att man ska tävla i något så löjligt som att stå och puckla på varandra så mycket som möjligt fattar jag inte. För att inte tala om vilka löjliga byxor dom har. wacko.gif
Ralf
CITAT (Wilmer @ 14-08-2008, 12:52) *
Jag kan inte bidra i den här tråden för jag vet knappt vilka grenar som finns med i OS rolleyes.gif

Du kan få en ledtråd av mig, det är inte trädgrenar som dom avverkar i OS, det finns inga skogshuggare där i Peking.
Pirum
Dressyr (hästsport) verkar lite malplacerat tycker jag. Men det kanske är en produkt av sin tid, hästen har ju tidigare varit väldigt viktig både militärt och i jordbruket, numera är ju hästen (i industriländer) främst viktig som sällskapsdjur. För mig känns hästdressyr lite grand som hunddressyr, som jag rakt inte vill ha in på OS-programmet. OBS, dressyr kräver såklart mycket träning, etc, men i OS vill jag nog helst se sporter där människan, eller människan + något redskap, är i fokus. Vill inte ha med hästsport, motorsport, etc. Dessutom vill jag att det ska ligga lite fokus på det fysiskt idrottsliga, vilket gör att spel som schack, dart, bowling eller golf nog inte bör få komma med i framtiden.

Men visst, gång är nog svårslaget.
krellus
Varför inte ersätta gång med varpa eller nåt. Säkert minst lika spännande.
Wilmer
Handboll om det finns med då... Bara en massa jagande fram och tillbaka. Eller brottningen. Eller....
Monaxe
Fäktning?
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 14-08-2008, 12:57) *
Håller med om att gång är en jättelöjlig gren men frågan är om inte boxning tar priset. Att man ska tävla i något så löjligt som att stå och puckla på varandra så mycket som möjligt fattar jag inte. För att inte tala om vilka löjliga byxor dom har. wacko.gif


Håller med dig Stintan - "gubar" i boxningsbrallor är urlöjligt. Att man sedan tävlar genom att puckla på varandra är bara tjaaa...osmakligt.
Aqvakul
Grenar där Sverige tar medalj kan väl aldrig vara larviga? crazy.gif
Wilmer
dunno.gif Tja,han tyckte ju själv det var så larvigt att han kastade medaljen.
Pirum
I alla idrotter finns det väl någon sorts domare, men i rena bedömningssporter - dit nog brottning får räknas vad det verkar, får godtycke mycket större konsekvenser. Lättare att mäta tid eller meter som i löpning eller höjdskutt, än att bedöma moment, som i gymnastik, hästpli, etc. Jag begriper mig inte på brottning, kan inte reglerna, men vad jag ser på repriserna så är det mest regelvidriga väl att domaren försöker slå på Abrahamians hand. Så om någon borde dömas bort är det väl domaren.
Aqvakul
svenskar gör aldrig fel.... crazy.gif
embees
CITAT (Ralf @ 14-08-2008, 12:40) *
Det är ju många olika grenar i OS. Vilken är den larvigaste grenen? Jag tycker att gången är den larvigaste grenen. Dom som går får tävla men dom som ser ut att inte nudda marken hela tiden blir diskade.
Jag tycker att det är ungefär som att tävla i att "viska högst".



Jag tycker ALL sport är larvig..... naughty.gif
Platinum
Ni har väl inte missat denna listan på tuppjuck?

Grenar vi vill se i nästa OS
http://www.tuppjuck.com/index.php?inc=listor&ix=8
Aqvakul
CITAT (Platinum @ 14-08-2008, 19:17) *
Ni har väl inte missat denna listan på tuppjuck?

Grenar vi vill se i nästa OS
http://www.tuppjuck.com/index.php?inc=listor&ix=8

rotfl.gif
Ralf
CITAT (Platinum @ 14-08-2008, 19:17) *
Ni har väl inte missat denna listan på tuppjuck?

Grenar vi vill se i nästa OS
http://www.tuppjuck.com/index.php?inc=listor&ix=8

ja nångra var väl roliga, andra enbart dåliga o några tarvliga.
HelenJ
CITAT (Ralf @ 14-08-2008, 19:27) *
ja nångra var väl roliga, andra enbart dåliga o några tarvliga.

Hittade du någon som var rolig där? Inte jag... thumbdown.gif
Grönberg
Konstsim
Vippan
Gång otroligt fånigt
Platinum
CITAT (Ralf @ 14-08-2008, 19:27) *
ja nångra var väl roliga, andra enbart dåliga o några tarvliga.


Har du alldeles rätt i wink.gif

Ett par grenar i vanliga OS jag skulle klara mig bra utan är fotboll och tennis (av den enkla anledningen att jag tycker det är "tråkiga" sporter). Tur man har valfrihet och slipper titta på det man inte vill se.

Men mest fåniga? Måste ju vara Wushu om det är årets som menas. Hur många utanför Kina utövar det?

"Wushu, en traditionell kinesisk form av kampsport, kommer att finnas med under spelen. Men inte som en officiell sport eller endast som uppvisning, utan som en separat tävling."

aanderss
gång konstsim dressyr
Netha
Dressyr thumbdown.gif ... där är det ju hästen som gör jobbet.
Aqvakul
CITAT (Netha @ 14-08-2008, 22:18) *
Dressyr thumbdown.gif ... där är det ju hästen som gör jobbet.

Nja utan en duktig ryttare så är det kört - NEJ GÅNG ÄR I SÄRKLASS LARVIGAST OCH MEST MENINGSLÖST!
Netha
CITAT (Aqvakul @ 14-08-2008, 16:24) *
svenskar gör aldrig fel.... crazy.gif

Men ang brottningsmatchen så var det ju så uppenbart galet domslut...
jag har sett den matchen många ggr sen tidigt i morse och jag måste säga att det är ofattbart hur
det kunde bli som det blev.
Hörde något om släktskap (kusiner) mattdomare och matchdomare (tror jag det var)
och då är det ju inte så konstigt att det blev som det blev.
Sedan så var ju ronden slut och vi trodde att Ara ledde, 3:e skulle börja, när plötsligt Italienarens arm hissades och
allt var över. ohmy.gif confused.gif thumbdown.gif

Nog för att bedömningssporter kan vara knepiga att förstå, men detta övergår nog iaf allt jag sett.
*Stintan*
Jag tycker konstsim är urfånigt också förutom det jag skrev tidigare.
Netha
CITAT (Aqvakul @ 14-08-2008, 22:23) *
Nja utan en duktig ryttare så är det kört - NEJ GÅNG ÄR I SÄRKLASS LARVIGAST OCH MEST MENINGSLÖST!

Visst ser det löjligt ut när de gångar ... men de gör iaf jobbet själv.
OS är vad jag förstått för människor ... inte för djur.
Gita
CITAT (Vippan @ 14-08-2008, 19:34) *
Gång otroligt fånigt

Ja,något fånigare är svårt att hitta.
Gita


CITAT (Netha @ 14-08-2008, 22:18) *
Dressyr thumbdown.gif ... där är det ju hästen som gör jobbet.

Dressyr är intre alls fånigt, det är ett underbart samspel mellan ryttare och häst.
Gita
Pirum
CITAT (Netha @ 14-08-2008, 22:37) *
Visst ser det löjligt ut när de gångar ... men de gör iaf jobbet själv.
OS är vad jag förstått för människor ... inte för djur.

Det har varit med väldigt många konstiga "idrotter" i OS genom åren, bland de konstigare är väl, tja, var inte fiske med i nåt OS tro. Att hästsport kom med, och har varit kvar, beror nog på att hästen haft en särställning som viktigt djur (idag är det inte så viktigt, iaf inte här, annat än för nöje), och dessutom har hästhållning för nöjes skull traditionellt sett varit poppis bland samhällets höjdarskikt, Och i just olympiatoppen har det ju suttit många från samhällets toppskikt (menar nu statusmässigt), som sett hästskuttning etc som naturligt inslag i rekreationssportsvärlden, och så har det dessutom funnits nära band till militären - som ju var bland de första som i modern tid arrangerade tävlingar som komplement till träning.
Tobb
CITAT (Platinum @ 14-08-2008, 19:17) *
Ni har väl inte missat denna listan på tuppjuck?

Grenar vi vill se i nästa OS
http://www.tuppjuck.com/index.php?inc=listor&ix=8


Var inte så J'''' finkänsliga över länkarna smiley_small_hug.gif


*Angående dommare som inte kan sköta sinna jobb. Varför inte bara låta dem tävla så länge de orkar.
Last man/women standing?

*Hip hipp! har gjort flera roliga sketcher om förslag på OS-grenar smile.gif
Netha
CITAT (Gita @ 14-08-2008, 22:56) *
Ja,något fånigare är svårt att hitta.
Gita
Dressyr är intre alls fånigt, det är ett underbart samspel mellan ryttare och häst.
Gita

Visst är det ett underbart samspel mellan ryttare/häst .. men det hör inte hemma i OS.

CITAT (Pirum @ 14-08-2008, 22:59) *
Det har varit med väldigt många konstiga "idrotter" i OS genom åren, bland de konstigare är väl, tja, var inte fiske med i nåt OS tro. Att hästsport kom med, och har varit kvar, beror nog på att hästen haft en särställning som viktigt djur (idag är det inte så viktigt, iaf inte här, annat än för nöje), och dessutom har hästhållning för nöjes skull traditionellt sett varit poppis bland samhällets höjdarskikt, Och i just olympiatoppen har det ju suttit många från samhällets toppskikt (menar nu statusmässigt), som sett hästskuttning etc som naturligt inslag i rekreationssportsvärlden, och så har det dessutom funnits nära band till militären - som ju var bland de första som i modern tid arrangerade tävlingar som komplement till träning.

Men jag förstår ändå inte. thumbdown.gif
Varför är inte tex hundar som tävlar i agility en av grenarna?
Azur
Tresteg har alltid slagit mig som en enastående fånig sport.

Aqvakul
CITAT (Azur @ 15-08-2008, 01:32) *
Tresteg har alltid slagit mig som en enastående fånig sport.

Ja, varför just tre steg och inte sju t.ex.?
Gossen Ruda
Svårt att veta vad som borde plockas bort eftersom jag knappast känner till vad som ingår. Kollar lite på vad ni andra skrivit. rolleyes.gif Allt med hästar kan gärna plockas bort, det håller jag med om. Även om människan är med och bestämmer så är det trots allt hästen som gör grovjobbet. Är motståndare till alla kamp och slagsporter så bort med boxningen. Brottning är bara bök och mygel, hej då. Var det inte nån skandal i OS i Söul i brottning? Det kvittade vad som hände i ringen, var det med en korean med vann han alltid. Gång är fjantigt, väck med den. Simhopp? Också en bedömningssport men har det varit några mygelskandaler där? Tror inte det så den kan få vara kvar då. Sen är jag lite tveksam till om lagsporter skall vara med. Fotbollen, handbollen och ishockeyn har sina VM, EM mm som är stora arrangemang, kan inte det räcka?
Ralf
CITAT (HelenJ @ 14-08-2008, 19:29) *
Hittade du någon som var rolig där? Inte jag... thumbdown.gif

Näe du har nog rätt.
Aqvakul
fast "Omodern femkamp" är väl ganska kul.....
Ralf
Konstsim...
Man ser ju inte mkt när dom plaskar runt där under vattnet och dessutom LER hela tiden....
Aqvakul
konstsim eller gång?

Efter visst funderande: GÅNG - en typisk inte-sport, konsten att förflytta sig snabbt utan att springa........
Myosotis
Ni som klagar på dressyr vet uppenbarligen ingenting om ridning. Ni får gärna tycka att det är löjligt etc., det bryr jag mig inte om, jag tittar inte alls på OS. Men det är INTE bara hästen som gör jobbet!! Det går inte på något sätt att jämföra med hunddressyr, det är inte så att ryttaren åker med när hästen utför sitt inlärda pass eller nåt. Att lära sig rida så väl tar många, många år. Jag har (med kortare uppehåll) ridit i 22 år, och jag skulle aldrig klara det de gör, även om jag fick rida samma hästar. Det är fysiskt jobbigt att rida, det är precision och balans och samspel. Det ska se ut som om hästen rids genom tankeöverföring, men det betyder inte att hjälperna inte finns där bara för att ni inte ser dem!
Aqvakul
Håller helt med dig - Dressyr är verkligen en krävande sport och en fantastisk exponent för samarbetet människa och häst.
Pirum
Dressyr verkar jättesvårt och ser väldigt ansträngande ut, kräver säkert abnorma mängder tid, träning, pengar och skicklighet, men det gör även Formel 1-racing och jag vill inte ha det med i OS heller. Snarare bode IOK börja rensa bland OS-grenarna, nu åker nog baseboll/softboll(varför är SOFTBOLL med, damerna borde ha rätt att spela baseboll) ut, kanske även brottning (lite synd av historiska orsaker), och varför inte några simdistanser? Eller simsätt åtminstone, hur motiveras ryggsim, för att inte tala om fjärilsim? Bröstsim och fristil kan jag förstå, även om väl fristil är det allra mest logiska. Velodromcykling? Om än kul att se på (velodromcykel) så menar jag att cykel är en utomhusidrott i första hand.
Aqvakul
Visst borde man rensa ut, inte minst bland simningens enorma utbud. Det faktum att någon kan ta åtta guld, visar väl att det är för många likartade grenar.
Ralf
Måste bara berätta att jag såg ca 3 minuter av OS. Zappade runt lite o hamnade på dam-gång. Dom visade ledarinnan som skulle in på stadion och då blev hon diskad.... givetvis för att hon inte gick utan gjorde något annat....
Alla mina fördomar om den grenen bekräftades.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 29-08-2008, 12:06) *
Måste bara berätta att jag såg ca 3 minuter av OS. Zappade runt lite o hamnade på dam-gång. Dom visade ledarinnan som skulle in på stadion och då blev hon diskad.... givetvis för att hon inte gick utan gjorde något annat....
Alla mina fördomar om den grenen bekräftades.


fast det var nog en repris från Sydney-OS 2000......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon