Full version: Inte snällt!
Monica M zon 4
Är inte det förbjudet att fiska med el? Å inte är det särskilt snällt att jaga upp maskar med el. sad.gif Men visst funkar det!

Detta inlägg hamnade visst lite fel. Skulle vara under diskussionen om maskar, vatten och el. Ursäkta! Tryckte lite för snabbt på tangenterna!
Cilla
Jag tycker det borde vara förbjudet, det blir ju fiske helt utan urskillning - smått, stort, löjor liksom abborre. Mycket annat biologiskt liv kan säkert också ta skada med elchocker.
Ina
Fiske på detta vis har skett. Man har bland annat använt gamla vevtelefoner..

Fiske med bedövningsmedel som hälls ut i vattnet och fiske med hjälp av sprängämnen är exempel på andra oselektiva och helt omdömeslösa "fiskemetoder".

sad.gif
ThomasJ
När jag gjorde FN-tjänsgöring i Libanon så använde fiskarna dynamit.

Det var deras sätt att kunna fiska, nät var "förbjudet" av israelerna (militären). Om de skulle använt nät kunde de frakta vapen och dyligt i dem för att sedan använda mot Israel. Så alla fiskarna, i södra Libanon (säkert utanför Gaza också) fiskade med sprängämnen.

Jag (vi i vaktstyrkan) skulle hålla koll på fiskarna så de inte gick i land med sprängämnena, för att kasta från land. Eller kanske kasta det på andra människor. Vilket hela tiden var ett möljigt "hot".

Jag har bilder på hur det ser ut, är det någon som skulle vara intresserad så kan jag lägga ut dem i kväll.

//Thomas
Ina
Otroligt!!! Det är helt sanslöst att människor tvingas att använda sådana metoder i naturen. Måste ha känts underligt att sitta och vakta dessa fiskare, Thomas!!

Jag har för mej att fiskar som är attraktiva för (mindre nogräknat) akvariefolk har fångats medhjälp av gifter (bedövningsmedel) vid korallrev. De som skötte "fisket" var även i detta fallet lokalbefolkningen som för sin överlevnad sålde akvariefiskar till uppköpare. Dessa fiskar klarade sej tillräckligt länge för att hinna transporteras till Väst och säljas men sen klappade dom ganska snart ihop. Det bedövningsmedel som användes förstörde på något sätt deras ämnesomsättning. De fiskar som slängdes tillbaka gick naturligtvis samma öde tillmötes... Även koralldjuren och andra djur som fanns på revet påverkades naturligtvis negativt.

Jag kommer inte ihåg källan till dessa uppgifter så det kan vara en "skröna" men jag tror att det har skett.

Bilder! Ja tack, Thomas! Du kanske skall lägga dem i ditt album så att dom som inte vill se bilderna kan välja bort att titta... huh.gif
ThomasJ
Ja, det var en lite konstig känsla. Men i stort sätt alltid så var de en bit ut i havet, så det var ingen fara för människorna på land. Men det fanns tillfällen då de var nära land eller t.o.m var uppe på land. mad.gif

Jag har lagt upp en bild på hur det såg ut från land. Fiskarna är en bit ut så det syns inte några detaljer. Har även zoomat in bilden lite.

Varsegoda att titta.. smile.gif
Ina
Till våra vänner hör en före detta FN-soldat och hans libanesiska fästmö. Dom har också berättat om "dynamit-fiske". Nu vet jag hur det ser ut!
Tackar!
*Felix matte*
CITAT (Monica M zon 4 @ 05-09-2003, 10:47)
Är inte det förbjudet att fiska med el? Å inte är det särskilt snällt att jaga upp maskar med el. sad.gif Men visst funkar det!

Detta inlägg hamnade visst lite fel. Skulle vara under diskussionen om maskar, vatten och el. Ursäkta! Tryckte lite för snabbt på tangenterna!

Ljustring är väl också numera förbjudet.
Ralf
CITAT (ThomasJ @ 05-09-2003, 12:19)
När jag gjorde FN-tjänsgöring i Libanon så använde fiskarna dynamit.

Det var deras sätt att kunna fiska, nät var "förbjudet" av israelerna (militären). Om de skulle använt nät kunde de frakta vapen och dyligt i dem för att sedan använda mot Israel. Så alla fiskarna, i södra Libanon (säkert utanför Gaza också) fiskade med sprängämnen.

Ehh o jag som trodde vapen i princip var lika farliga som dynamit. Jag fick i alla fall utbildning på båda i lumpen. Har tydligen ej förstått det där. Och jag förstår inte mkt i mellanösternkonflikten heller. Men för att gå till en helt annan tråd som inte heller har med Odling att göra, så sägs det ju att EU och EMU är ett fredsprojekt. 80 % av alla krig är inbördeskrig.
*Felix matte*
Finns här någon som hör talas om eller varit med om Karbidfiske?
Det gick ut på att man hällde ut Karbid t.ex högst upp i en bäck
karbiden rann ner och skrämde ner fisken så att den lätt kunde tas
i nedre delen av bäcken .
ThomasJ
CITAT (Ralf @ 07-09-2003, 20:25)
CITAT (ThomasJ @ 05-09-2003, 12:19)
När jag gjorde FN-tjänsgöring i Libanon så använde fiskarna dynamit.

Det var deras sätt att kunna fiska, nät var "förbjudet" av israelerna (militären). Om de skulle använt nät kunde de frakta vapen och dyligt i dem för att sedan använda mot Israel. Så alla fiskarna, i södra Libanon (säkert utanför Gaza också) fiskade med sprängämnen.

Ehh o jag som trodde vapen i princip var lika farliga som dynamit. Jag fick i alla fall utbildning på båda i lumpen. Har tydligen ej förstått det där.

Skulle tro att israelerna var mer rädda för de "tunga" vapen som kunde fraktas i näten än dynamiten. Men visst är även dynamit "farlig"..
estet
CITAT (Felix matte @ 07-09-2003, 20:59)
Finns här någon som hör talas om eller varit med om Karbidfiske?
Det gick ut på att man hällde ut Karbid t.ex högst upp i en bäck
karbiden rann ner och skrämde ner fisken så att den lätt kunde tas
i nedre delen av bäcken .

Vad är karbid för något? Gift?
blink.gif
Betty
CITAT (estet @ 07-09-2003, 23:41)
Vad är karbid för något? Gift?
blink.gif

Karbid är en restprodukt från framställning av acetylengas.
estet
Det lät hemskt!
Tänk alla konstiga och rysliga metoder det fanns och finns fortfarande. Klubba (lake), spränga, ljustra, fällor och saxar, burr! sad.gif
Blomstersmurfen
Är det någon som kan förklara varför ljustring inte längre är tillåtet? Man tar ju en fisk i taget och på vilket sätt är det bättre för fisken att först hamna på kroken och sedan slås ihjäl när den kommit upp? Inte för att jag fiskar själv men undra kan man ju!
Eva i Västerås
Jo, du smurfan, du hann före mig.
Så länge man tar en fisk i taget kan jag inte se skillnad på metoder.
Klubbar du lake tar du ju också bara en åt gången, och har möjlighet att döda fisken direkt.
Dynamit- och karbidfiske ddäremot är ju typiskt urskillningslösa metoder, som dödar allt liv i vattnet runt omkring.
Men moderna kommersiella fiskemetoder är just inte bättre.
När dom fiskar med jättetrålare formligen dammsuger dom ju vattnen. Det blir inget alls kvar.
Det dom inte vill ha slängs tillbaks, men då är ju fiskarna redan döda. Det dom behåller är den fisken vi köper över disk...
För att inte tala om tonfisk-fisket...
Och så vidare, och så vidare.
ulfven
När man ljustrar fisk så hackar man sönder en massa fisk som skadade eller döende simmar bort i skräck vilket inte är speciellt trevligt ur något perspektiv.

Låt inte begreppen förvirra diskussionen när det gäller elfiske! Bland sunda människor med intresse för vattendragen och fiskens fortlevnad är elfiske normalt ett fiske för att bedömma bestånd i tex bäckar eller andra rinnande vattendrag där man bedövar fisken med en ringformad elektrisk stav, fångar den med finmaskig håv, räknar på bestånden och i princip till 100 % kan återutsätta samtliga fiskar. Den här metoden används av fiskevårdsområden, biologer, naturvårdsverk osv, mao seriösa människor och har inget med rovfiske eller grymhet att göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon