Full version: Barnsäkra dammen
mintraum
Håller på att planera en trädgårdsdamm för guldfiskar. Har tittat runt på nätet boverket säger ju 0,2 m djup behöver ej hängnas in, men guldfisken vill väl ha lite mer djup. Söker just nu ett galler som inte rostar. Eller är det någon som har något annat förslag på barnsäkring av dammen?
Gunilla T
I en damm på 2dm djup blir det nog inget kvar av fiskarna efter vintern. Den dammen bottenfryser och där klarar sig varken fiskar eller näckrosor.

Fiskarna behöver också kunna gömma sig för fåglar så du behöver ha växter eller något annat som skydd.

Beroende på var du bor i landet och hur kalla vintrarna blir naturligtvis - men jag skulle nog rekommendera en djuphåla på minst 1m, dammen slammar ju igen också även om man städar regelbundet så djupet kanske minskar så småningom.

Betr. barnsäkerheten - ingärda dammen med någon forma avstaket kanske?
KURT
Galler är nog de bästa och mest diskreta, men jag tror att gallret skall vara betydligt mer finmaskigt än en t ex en armeringsmatta.
MariaS
Upphängt fisknät, träspalje, snygg stenmur. Det måste inte vara fult för att stänga ute små barn.
Lena i Torslanda
Eller också väntar man med damm tills barnen är större . Helsäker metod.
KURT
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-08-2008, 17:23) *
Eller också väntar man med damm tills barnen är större . Helsäker metod.



Hur kontrollerar man att grannarna inte har småbarn då?
Lena i Torslanda
Grannarna och deras barn har inte hos mig att göra! Så små barn som riskerar att drunkna i 20 cm vatten bör vara under kontinuerlig uppsikt och bör därmed inte heller kunna knalla in till grannen utan vidare.
MariaS
Sen är det oftast så med småbarn, att när den första nyfikenheten har lagt sig, så har de också skaffat sig ett naturligt vattenvett. (Med hjälp av föräldrarna förstås)
Vi hade damm redan när våra barn var små. Då för 30 år sedan, fanns det inga krav på "barnsäkra" dammar.
Våra barn fick istället lära sig, att lägga sig på mage vid kanten, för att sen kunna titta på fiskarna. Några gånger testades det av barnen att stoppa ner händerna i dammen, men händerna for snabbt upp igen, när fiskarna kom fram och "provsmakade". Problemet löste sig självt, eftersom ungarna då inte ville bli ätna av fiskarna...
Se men inte röra...
pootgirl
Håller med MariaS..
Våran lilltös (föddes efter dammens bygge) har sakta men säkert fått lära sej att man inte får gå nära för "fiskarna är farliga"..
Vi funderade mycket på säkerheten innan hon föddes men problemet löste sej självt med rätt uppfostran.
Sen, som nån annan sa; Man lämnar ju inte barn som riskerar drunka ensamma i närheten av vatten för överhuvutaget.
Allt hänger på föräldrarna kort sagt.
HelenJ
Jag har inget skydd runt eller i min damm.
Jag har grannar med småbarn, men vår gata är ganska trafikerad och jag tror risken är betydligt större att nån unge blir påkörd än att de drunknar i min damm. Som sagt, det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på barnen. Det finns ingen möjlighet att göra hela samhället barnvänligt - barnen måste tyvärr anpassa sig efter omgivningen.
MayaLisa
Jag har ett barnbarn på fyra och jag jag talat om att man bara får vara vid dammen då jag eller någon anna vuxen är med. Jag har byggt dammen så att det är avsatser som trappsteg ungefär från djuphålan och utåt (om man skulle ramla i, eller om nåt djur skulle ramla i). Sedan finns det en sida som det ligger singel på som en strand...där får man gå i, men bara om jag är med. Den är mycket svagt sluttande...
Vi bor i skärgården och är omgivna av vatten , så det är ganska naturligt att tidigt tala vattenvett, med barnen. Mina egna är vuxna nu och vi hade ingen damm då de var små, men väl rätt djupa diken
AliceW
Här är några tips till: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=71814
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon