CurlySue
Var hos handkirurgen idag...för att se om de kan operera mina händer/handleder för 3:e gången för karpaltunnelsyndrom.
Som jag trots 2 operationer i vardera hand (totalt 4 operationer) fortfarande lider av.
jag måste genomgå en neuro-fysiologiskutredning först...
Jag som är så smärtkänslig tänker ju genast på nålar som ska stickas in i mina händer...*ryser*

Vet nån hur en sådan undersökning går till?

Ramred
Om jag fattat det hela rätt så är det väl elektriska signaler dom skickar för att se om dom når fram så att säga. På liknande sätt som EEG, fast inte på hjärnan. Har inte gjort nåt liknande själv, men en "rumskamrat" när jag låg inne på sjukhuset gjorde nåt sånt, fast i benen. Och jag uppfattade på henne som om det inte var nåt "läskigt" alls, snarare intressant. Men jag kanske är helt ute och cyklar.... Det finns nog någon som kan beskriva det hela betydligt bättre än jag, och kanske korrekt rolleyes.gif
Cacki
Nejdå, inte ute och cyklar. ENG heter undersökningen och jag har genomgått det (också i benen). Jag tyckte att det bara var "lagom" kul för jag försökte omedvetet motarbeta ryckningarna som uppstår. När jag väl klarade att slappna av så gick det mycket bättre så mitt tips är att bara slappna av så är det inga problem. (Om det nu är ENG det handlar om i ditt fall.)
DragonLady
Har gjort 2 sådana undersökningar och det är med nålar och ström och det är inte bekvämt.. tyvärr no.gif
Netha
Dotter har gjort sån undersökning pga handleder.
Hon tyckte det var intressant och inte alls smärtsamt ...
kändes mest som att det kittlade litegrann någonstans inne i armen. smile.gif
DragonLady
CITAT (Netha @ 19-08-2008, 22:45) *
Dotter har gjort sån undersökning pga handleder.
Hon tyckte det var intressant och inte alls smärtsamt ...
kändes mest som att det kittlade litegrann någonstans inne i armen. smile.gif



Det beror på vilken undersökning de gjorde, jag garanterar att den med nålarna känns lite mer än bara en kittling någonstans inne i armen.
Oftast så gör de först en Neurografisk; Nervernas funktion studeras med hjälp av svaga elektriska stimuleringar, tar ca: 45 min.
Och sedan en EMG; Elektriska signaler från muskulaturen registreras med hjälp av en nål som sticks in i olika muskler, tar ca: 60 min.
När man tror att de är färdiga med undersökningen så visar det sig att de skall göra likadant på den andra (friska?) armen också.... som referens unsure.gif
Skruttis
Har gjort nervmätningar två gånger som tog ca ett par timmar/gång.
Från nacken ner till händerna.
Tyckte det var mest som att få stötar. Började lite svagt för att trappas upp.

Fick sitta bekvämt i en fåtölj-liknande stol och personalen var väldigt omtänksam.
Upplevde inget obehag och jag tyckte inte att det gjorde ont.
Dessutom vet man ju vad det är och att det är för en god sak.
Red Top
Jag har oxå nyligen genomgått en EMG-undersökning, för att undersöka var felet ligger. Har förlorat känseln i v lillfinger och ringfinger samtidigt som jag förlorat styrkan i hela handen. Undersökningen tog iofs tid, men gjorde inte särskilt ont. De stack INTE in några nålar. Det är tydligen inte alltid nödvändigt. Ont gjorde det definitivt inte, och jag tror jag vet vad ont är eftersom jag lider både av reumatisk artrit o fibromyalgi och den smärtan kan vara rätt j..lig.
Jag tycker inte Du ska vara orolig! Det brukar vara mycket trevlig personal, som genomför sådana undersökningar.
trostar.gif
CurlySue
tack för alla era svar.
väntar på att akutremissen ska kommit fram, så imorgon ska börja ringa och tjata mig till en tid.
Björken
Jag har också gjort undersökningen för att kolla upp sambandet polio/postpolio och de använde bägge metoderna men jag upplevde inte heller att det gjorde ont på något sätt även om de stack in nålar i musklerna utan det var mest som microskopiska små elstötar. Nu beror det ju naturligtvis på hur känslig man är för smärta hur man upplever det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon