Jämtlands Åsa
Hej !

Jag har hört att UV-ljusfiltrering av vattnet gör guldfiskarna sterila (eller kanske avhållsamma?) Stämmer det? Första två åren fick jag yngel i dammen men på senare år har det inte blitt nåt. Kan det ha å göra med att jag numera UV-filtrerar?

mvh / Åsa
MariaS
JAg har haft UV-filter sedan dammen begynnelse. Nog blir det yngel alltidäremot växer föräldrafiskarna också, mycket beroende på den proteinrika kosten av deras egna yngel! Sen har väl de två sista somrarna inte varit gynsamma för romkläckningen heller. Vattentemperaturen i dammen måste upp i 22 grader för att romen ska kunna kläckas!

UV.ljuset är föresten instängt i filtret... hur skulle det kunna göra fiskarna sterila confused.gif
Jämtlands Åsa
Ja hur fiskarna skulle påverkas fick jag ingen förklaring till... Men vad vet man? Tänkte jag skulle höra mig för om det kunde ligga nåt i påståendet i alla fall.

Men det här med vattentemperaturen kan nog stämma. Å det gör mig en smula orolig. Nästa år tänker vi gräva om och bygga ut dammen. Då blir den ju också djupare och därmed troligen också svalare vatten. Eller ska man se till att ha en grundvattenzon kanske just med tanke på uppvärmningen och lekbenägenheten. Hmm g.gif

/ Åsa
MariaS
CITAT (Jämtlands Åsa @ 20-08-2008, 10:00) *
Ja hur fiskarna skulle påverkas fick jag ingen förklaring till... Men vad vet man? Tänkte jag skulle höra mig för om det kunde ligga nåt i påståendet i alla fall.

Men det här med vattentemperaturen kan nog stämma. Å det gör mig en smula orolig. Nästa år tänker vi gräva om och bygga ut dammen. Då blir den ju också djupare och därmed troligen också svalare vatten. Eller ska man se till att ha en grundvattenzon kanske just med tanke på uppvärmningen och lekbenägenheten. Hmm g.gif

/ Åsa

fiskarna behöver en grundvattenzon, med stenar, just för att kunna lägga rom och att romen ska kunna kläckas. (20cm djup). Du behöver även ha växter i denna zonen för att grodor ska kunna leka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon