Full version: Pvc eller Gummiduk
mholsson
Hej
Funderar på att göra en till damm men drar mej lite för priset på gummiduken.
Är man dum snål om man tar en pvc duk ?
Någon som har erfarenhet av den....blir den inte hård och går sönder lätt ?

Jag tänkte inte sätta nå sten i botten av den utan låta naturen ha sin gång.
Förutom runt växterna då där måste man ju gömma korgen smile.gif

Bor i zon 6

Helena
skogstroll
jag funderade över samma sak för några månader sen men körde ändå (snål) med PVC. Läste nånstans att ska man ha en större damm så är det definitivt gummiduk man ska ha. Om nåt går sönder i en stor damm är det ju mycket besvärligare att laga eller byta. Jag har som sagt PVC i min lilla 4-5 kvm damm och med skydd under eftersom det är delvis berg under. Sen kokosmatta på kanterna och sedan jord och växter och sten över det. Sen tänkte jag ha lite sand i botten kanske.

smile.gif
Jämtlands Åsa
Jag och exet anla en PVC-damm för 7-8 år sen. Nu är det hög tid att gräva nytt. Den gamla duken har spruckit där den ligger i veck. Nu ligger 40 m2 gummiduk hemma och väntar på vårluft.
mholsson
wow...vad fick du ge för duken.
Blir nog nåt liknande jag kommer behöva.

Helena
Magnus Cramer
Hej!
Helt klart att man ska köra på gummi om man inte har tänkt göra om dammen.
MayaLisa
Gummi...Absolut!!
/Maya
mholsson
tack för era svar..då får det bli gummi i den dammen ochså.

Helena
Jämtlands Åsa
Jag köpte duken av en kompis som fick över från sitt bygge (en mindre insjö skulle jag kalla deras damm!). Så priset var definitiv rimligt och betydligt lägre än butikspris.

Duken är 15*3,5 = drygt 52 m2 till och med. (Vi kommer att dela den på mitten och skarva ihop den så den blir mer kvadratisk.) Jag fick betala 2000:- vilket jag tycker är ett mycket bra pris!

smile.gif Tack Lotta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon